در گفت‌وگو با پانا تشریح شد

دلایلی برای تغییر ساختار لایحه بودجه ۱۴۰۰ به روایت یک نماینده مجلس

تهران (پانا)- عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این مطلب که لایحه بودجه سال 1400 نیازمند چکش کاری است،می‌گوید قرار است بودجه 1400 بر مبنای اصلاح ساختار بودجه بسته شود؛یکی از روش‌های اصلاح ساختار، تعدیل نظام مالیاتی است و یکی از راه‌های افزایش درآمد مالیات‌، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عائدی سرمایه‌گذاری است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
دلایلی برای تغییر ساختار لایحه بودجه ۱۴۰۰ به روایت یک نماینده مجلس

حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که آیا درامدنفتی در بودجه 1400 با نگاه احتمالی به کاهش تحریم‌ها و بازگشت به برجام پیش‌‌بینی شده است، گفت:‌«از بعد فنی در خصوص درامد نفتی بودجه 1400 وابستگی شدید به فروش نفت دارد. تحقق فروش یک میلیون تا 2 و نیم میلیون بشکه در روز با توجه به وضعیت تحریم‌‌ها و مسائل مختلف عملا مشکل خواهد بود و این در حالی است که بودجه سال 1400 در صورتی بسته می‌شود که ما بر اساس برنامه اقتصادمحور و بر اساس بودجه بدون نفت قدم بر می‌داریم. این افزایش وابستگی به نفت جای سوال دارد که باید بررسی شود و نیاز به چکش‌کاری دارد.»

وی با اشاره به کاهش درآمدهای مالیاتی در بودجه 1400، افزود: «قرار است بودجه 1400 بر مبنای اصلاح ساختار بودجه بسته شود و یکی از روشهای اصلاح ساختار بودجه، تعدیل نظام مالیاتی است و یکی از راه‌های افزایش درآمد مالیات که مجلس کلید زده مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عائدی سرمایه‌گذاری است.»

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز ادامه داد: «با توجه به وضعیت عمومی کشور و درآمدی که داریم ناچاریم که بحث مالیات را مانند خیلی از کشورهای دیگر پیش ببریم. این هم معنادار است که افزایش درآمد مالیاتی آنگونه که بتواند جایگزین بخشی از درآمد نفت باشد در بودجه لحاظ نشده است در حالیکه همیشه با کاهش فروش نفت مواجه بودیم، بودجه را با درآمد نفتی بالای 50 دلار بسته‌ایم.»

وی در پاسخ به این سوال که احتمال تامین کسری بودجه از بازار سرمایه وجود دارد، گفت:‌« باتوجه به وضعیت بازار سرمایه و عائدی که در بازار سرمایه وجود دارد ممکن است دولت کسری بودجه را از بازار سرمایه جبران کند.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: «بازار سرمایه در 5 ماه ابتدایی سال بیش از 260 درصد رشد کاملا غیرنرمال داشته و در مقابل هم سقوط غیرنرمالی داشته است. درصورتیکه وقتی نقدینگی‌ به سمت بازار سرمایه روانه می‌شود باید در راستای کارهای تولیدی، مولدسازی و تامین سرمایه هزینه شود که عملا این اتفاق نمی‌افتد. در ادامه این بحث نیز در خصوص مالیات،‌هم قطعا محقق نخواهد شد. این نگرانی برای همه وجود دارد که این بودجه نیاز به چکش کاری زیادی دارد و احتمالا یکی از چالشی‌ترین بودجه‌هایی خواهد بود که مجلس آن را مصوب می‌کند.»

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که طرح اوراق سلف نفتی به کجا رسیده است، گفت:‌«طرح فروش اوراق سلف نفتی فی‌نفسه طرح خوبی است در این طرح کالایی پیش فروش می‌شود و از محل درآمد این کالا، برای توسعه عمران و آبادانی کشور هزینه می‌شود. اما آنجایی ایراد دارد که زمین سوخته‌ای در اختیار دولت بعد قرار داده می‌شود. حتی اگر با این طرح 200 میلیون بشکه نفت پیش فروش شود طی یکی دو سال آینده که در اختیار دولت بعد قرار می‌گیرد برای آن دولت تعهد ایجاد خواهد کرد. بنابراین سبک و ماهیت این طرح نیز نیازمند تغییرات اساسی است. »

وی در پاسخ به این سوال که بزرگترین مشکل لایحه بودجه سال 1400 را در چه می‌دانید گفت:‌«مسائلی که در لایحه بودجه سال 1400 وجود دارد عبارتند از اتکا به درآمد نفتی، کسری شدید بودجه با توجه به شرایط کرونا که اقتصاد دنیا هم منفی است، اصلاحات ساختاری که مد نظر مجلس است و تا کنون لحاظ نشده است، همچنین واقعیات درآمدی دولت با توجه به تجربه‌ای که دارد و درآمدها را رصد می‌کند، همخوانی ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار