حمله تند عضو کمیسیون امنیت ملی به رئیس مجلس و نمایندگان

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت آقای رییس مجلس و برخی نمایندگانی که صرفا شب و روز با یک گروهان جمعیت ذوق زده به فکر انتخابات ۱۴۰۰ و پاستور نشینی هستید، می دانید که اردوغان در هفته گذشته شعری از موسیقی آراز آراز سر داد که برای عده‌ای فرصت طلب رمز تجزیه ایران است؟

کد مطلب: ۱۱۴۶۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد
حمله تند عضو کمیسیون امنیت ملی به رئیس مجلس و نمایندگان

محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس اظهارات اخیر اردوغان را ناشی‌گری دانست و در عین حال با انتقاد از عملکرد مسوولان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات «وزیر جوان» را متهم کرد که به جای تمرکز بر وظیفه اصلی خود سودای پاستورنشینی دارد.

وی با بیان این‌که «جنگ‌های الکترونیکی و نقطه‌های پنهان امنیتی بزرگترین خطر کوتاه مدت برای ایران است و خطرات متعددی بیخ گوش ما وجود دارد» ادامه داد: حوادث اخیر نشان می دهد مجلس باید بیش از هر زمان دیگر از مباحث بی‌خاصیت سیاسی و غیر سیاسی خارج شده و موضع گیری های غیرتمندانه ای از خود نشان دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد شدید از اظهارات اخیر اردوغان و طرح این سوال که «کجاست غیرت شیخ محمد خیابانی و شهامت شهیدان و ستارخان و باقرخان و باکری ها؟» ابراز عقیده کرد: آقای رییس مجلس و برخی نمایندگانی که صرفا شب و روز با یک گروهان جمعیت ذوق زده به فکر انتخابات ۱۴۰۰ و پاستور نشینی هستید، می دانید که اردوغان در هفته گذشته شعری از موسیقی آراز آراز سر داد که برای عده‌ای فرصت طلب رمز تجزیه ایران است؟ آیا شخصی وجود ندارد که پاسخ گستاخی‌های اردوغان را بدهد؟ شما نمایندگان مردم ایران در برار حفاظت از مرزها مسئول هستید، رگ غیرت این همه نماینده مدعی آذری کجاست؟

وی اضافه کرد: مدعیان پر مدعای لیست انقلابی تهران که بر مشروعیت بخشی طالبان سینه چاک می‌کنند و نمک بر زخم زجر دیده افغانستان می‌پاشند چرا پاسخ این گستاخ عثمانی را نمی‌دهند؟ اردوغان بدان ایران وجبی از خاکش را به هیاهوی تو نمی‌بخشد، این سیاست های کذایی شما فروپاشی ترکیه را رقم خواهد زد نه تجریه ایران را، از روشنفکران و نخبگان و مردم ترکیه می‌خواهم در برابر سیاست های اردوغان بایستند و اجازه ندهند ترکیه هم به سرنوشت سوریه مبتلا شود.

بیغش با بیان این که «تاوان سهل انگاری های ما رجزخوانی اردوغان علیه سرزمین ایران بود» ابراز عقیده کرد: وقت آن رسیده است که قطار از ریل خارج شده سیاست خارجی را بر جای خود بازگردانیم.

در ادامه قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس در پاسخ به اظهارات بیغش گفت: زمانی که می خواهیم از منافع ملی دفاع کنیم، نباید باعث اختلاف افکنی داخلی شویم، برادران و خواهرانمان از خطه غیور آذربایجان اولین گروهی بودند که در برابر این اقدام موضع گرفتند و رسانه‌ای شد، نمایندگان آذربایجانی در تذکرات خود به این اقدام انتقاد کرده و بیانیه امروز مجلس نیز را آنها تنظیم کردند که به امضای سایر نمایندگان رسید، باید در اظهار نظرها جانب انصاف را رعایت کرد.

وی افزود: درباره اینکه هیات رییسه در این زمینه اقدامی کرده یا خیر نیز باید گفت ما به این انتقادات عادت کرده و از حق خود عبور کرده‌ایم، خدمت ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم نطق هایی که در مجلس ایراد می‌شود نظر شخصی نمایندگان بوده و موضع مجلس و نظام نیست، خواهش می‌کنم نمایندگان برای صف بندی و دفاع از حقی حقوق دیگر و شرع را زیر پا نگذاشته و امیدواریم شاهد تکرار چنین اظهارنظرهایی نباشیم.

دقت کنیم با اظهارات‌مان منافع ملی به خطر نیفتد

روح الله متفکر آزاد در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس که مطالبی در مورد نحوه واکنش آذربایجانی ها به مواضع اخیر رئیس جمهور ترکیه عنوان کرده بود، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت طراحی می شود و ما باید در اظهارنظرهایمان دقت بیشتری کنیم تا منافع ملی به خطر نیفتد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی شعرخوانی رجب طیب اردوغان که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری زبان در دو طرف رودخانه ارس بود، را ناپخته عنوان کرد و گفت: هم به عنوان نماینده آذربایجان و هم به عنوان اولین موضع گیرنده ها علیه این رفتار موضع گرفتم. و اکنون می خواهم به نمایندگی از همه نمایندگان آذربایجان بگویم که ما از آذربایجانی حرف می زنیم که سوسنگرد ایران را نگه داشت. آذربایجانی که لشکر عاشورای آن خط شکن دفاع از حریم و ناموس و خاک و وطن بود.

وی افزود: از آذربایجانی حرف می‌زنم که فرقه گرایی و گروهک گرایی اول انقلاب را خاموش کرد. آذربایجانی که همیشه قوام بخش ملت ما بوده است.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما در مورد آذربایجان دغدغه‌هایی داریم، گفت: ما در مورد زبان و فرهنگمان دغدغه داریم و آن را پیگیری می‌کنیم. تمرکزگرایی که در ایران حاکم است به مناطق پیرامونی لطمه می زد ما نسبت به این سیاست معترض هستیم.

متفکر آزاد با اشاره به جنگ در منطقه قره باغ گفت: سیاست ما براساس عزت، حکمت و مصلحت تنظیم شده و اگر در جنگ قره باغ به نفع آذربایجان موضع گرفتیم علت این بود که اشغال سرزمین هر کشوری محکوم است. صد البته که کسی نباید با استفاده از این سخنان من سخنان رجب طیب اردوغان را توجیه کند. مواضع ما روشن است.

دنبال چه هستید؟

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مورد شائبه‌ای که با ادبیات تفرقه‌افکنانه رییس دولت ترکیه پیش آمده بود اجماع خوبی هم در مجلس شورای اسلامی و هم در کل کشور پیش آمد. همه ملت ما در مقابل این موضوع موضع گرفتند و این موضع از سر منافع ملی، مصالح کشور، تمامیت ارضی، قابی و آسمان ایران بزرگ بود.

وی ادامه داد: البته گزارش رسید که رییس جمهور ترکیه از این صحبت‌ها اعراض کرده و عذرخواهی کرده و گفته منظورش ایران نبوده است؛ در هر صورت آذربایجان همیشه حافظ ایران بوده و به بیان مقام معظم رهبری سر ایران است و این مساله اینقدر اهمیت دارد که حتی شائبه آن را هم بر نمی‌تابیم. این سخن در بیان همه نمایندگان چه نمایندگان آذربایجان و چه سایر استان‌ها دیده می‌شد؛ بیانیه‌ای هم از سوی نمایندگان شمال غرب آماده شد که همه آن را امضاء کردند ولی صحبت همکار عزیزمان (احمدی بیغش) این وحدت را برهم زد.

میرتاج‌الدینی یادآور شد: ما همدلی و وحدت خود را حفظ می‌کنیم و باید بدانیم هر نوع حمله به دوستان یا مجلس شورای اسلامی به نفع مردم و کشور نیست. شما که پشت تریبون قرار می‌گیرید و به همه مجلس و همه نمایندگان آذربایجان حمله می‌کنید چه سودی می‌کنید و به دنبال چه هستید؟ این تندی‌ها هیچ وقت جواب نداده است و خروج از جاده انصاف و عدالت است. درست نیست کسی به جای این‌که حرف خودش و حوزه انتخابیه‌اش را بگوید بدون توجه به مصالح و منافع کشور مطلبی بگوید.

وی یادآور شد: آقای قاضی‌زاده هم تذکر داد و گفت: سخنانی که گفته می‌شود قابل قبول نیست و حرف مجلس شورای اسلامی نیست اولا هیچ اختلافی وجود ندارد و اجماع است و ثانیا نمایندگان غیور و شجاع آذربایجان همیشه در خط مقدم و در دفاع از تمامیت کشور و خاک پاک ایران اسلامی و خون پاک سردارانی چون باکری، یاقچیان، تجلایی و شفیع‌زاده بودند که در سوسنگرد و خوزستان خون پاکشان برای دفاع از ایران ریخته شد. آذربایجان در تاریخ در مقابل هر هجمه‌ای ایستاده و کل کشور را حفظ کرده است.

نماینده تهران خواستار تجدیدنظر در عضویت احمدی بیغش در کمیسیون امنیت شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار تجدیدنظر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد عضویت محمود احمدی بیغش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شد.

احمد نادری در تذکری در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نطق میان دستور محمود احمدی بیغش نماینده شازند در جلسه امروز مجلس صحبت‌های با تذکر اصل ۷۵ موضع‌گیری وی را احساسی و نشانی از بی اطلاعی از موضوعات توصیف کرد.

وی درباره‌ اظهارات پیشین خود در موضوع طالبان اظهار کرد: این یک بحث اجتماعی از منظر یک استاد علوم اجتماعی در مورد جنبش‌های اجتماعی بود. من به موضع‌گیری‌هایی که در بیرون شد کاری ندارم البته طالبان در دهه ۷۰ و ۸۰ جنایاتی در حق مردم افغانستان داشته که کسی آن را انکار نمی‌کند و همه باید آن را محکوم کنیم ولی بحث من هم از منظر امنیت ملی و هم از منظر یک مدرس علوم اجتماعی بود.

نادری با بیان این‌که در مخالفت با اظهارات رییس جمهور ترکیه مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها داشته، خطاب به احمدی بیغش ابراز عقیده کرد: بحث‌هایی که این چند وقت در صحن و بیرون داشتید موجبات تکدر خاطر همه دوستان و دلسوزان انقلاب را فراهم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار