فرهنگی بازنشسته؛

معلمین امروز فداکارانی بی بدیل هستند

اصفهان ( پانا) - یک فرهنگی بازنشسته عنوان کرد ایثار معلم ها در تمام ادوار برکسی پوشیده نیست اما با توجه به شرایط امروز، فرهنگیان پا پس نکشیده اند و راه آموزش را با تلاش و پشتکار هرچه تمام ادامه می دهند.

کد مطلب: ۱۱۴۵۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
معلمین امروز فداکارانی بی بدیل هستند

خلیل شعاعی، فرهنگی بازنشسته در گفت و گو با پانا اظهار کرد: در سال ۱۳۱۶ در شهرضا در خانواده ای که اقتصاد نسبتاً مناسبی داشت به دنیا آمدم، دوره ابتدایی را در مدرسه حکیم صهبا گذراندم و همزمان برای حفظ قرآن به مکتب خانه رفتم. دوره دبیرستان را در دبیرستان سپهر درس خواندم و سیکل اول را اخذ کردم تا اینکه در سال ۱۳۳۳ بین۱۵۰ شرکت کننده در امتحان دانشسرای تازه تاسیس شهرضا که بیست نفر ظرفیت بیشتر نداشت، قبول شدم و دو سال در دانشسرای مقدماتی درس خواندم.

وی افزود: در سال ۱۳۳۵ از دانشسرا فارغ التحصیل شدم که پس از آن برای تدریس به فریدن رفتم و سپس در روستاهای حسن آباد تنگ بیدکان، قهنویه و دهنوی مبارکه به آموزش دانش‌آموزان پرداختم.

شعاعی تاکید کرد: هیچ گاه درس خواندن را رها نکردم و از خوش شانسی من در همان سالها این بود که دانشکده شبانه ادبیات و علوم انسانی تأسیس شد و در رشته فلسفه پذیرفته شدم و به دلیل اینکه امکان انتقالی بنده به اصفهان وجود نداشت مجبور به خرید یک موتورسیکلت شدم و با آن به دانشگاه می رفتم . حتی یک مرتبه هم تصادف کردم اما با دست و صورت و لباس پر از خاک خودم را به دانشگاه رساندم.

این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: لیسانس فلسفه و علوم تربیتی گرفتم و بعد از چند سال به اصفهان منتقل شدم که در دبیرستانهای هاتف، کوی آزادگان، نشاط و خلدبرین تدریس کردم. بعد از آن توسط آقای خلدی نسب به آموزشگاه شبانه معرفی و چند سالی در آنجا مشغول به کار شدم.

وی با اشاره به نقش همسرش در زندگی خود خاطر نشان کرد: من مدیون بزرگواری های همسرم هستم چرا که بیشتر ساعت های عمرم را مشغول تحصیل و تدریس بودم و زحمت بزرگ کردن فرزندانم بر دوش ایشان بود. حدود سال ۱۳۵۵ دوره تکمیلی مشاوره و راهنمایی را در آمریکا گذراندم و دوره اولیه مشاوره و راهنمایی را با بورسیه دوم و سومی که گرفته بودم در دانشسرای عالی تمام کردم و پس از آن به تربیت معلم رفتم.

شعاعی اضافه کرد: علاوه بر اینکه مشاور مدارس راهنمایی بودم، ریاست گروه مشاوران ناحیه ۱ را هم برعهده گرفتم و دو روز هم در تربیت معلم مشغول به تدریس شدم. بعد از مدتی تدریس تست هوش را شروع کردم و به مدارس تیزهوشان برای آموزش تست هوش رفتم، کار من با تدریس ادامه پیدا کرد تا زمانی که ابلاغ فعالیت در قسمت سمعی و بصری اداره کل آموزش و پرورش استان یا همان تکنولوژی امروز صادر شد.

فرهنگی بازنشسته آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: کتاب هایی با موضوعات مختلف به چاپ رساندم که از جمله آنها، ترجمه تفاوت بین والدین خوب و والدین مسئول، یک کتاب ۴۰۰ صفحه ای در مورد کودکان بیش فعال، ترجمه کتابی به نام مهارت های سخنرانی در مجامع علمی، دانشگاهی و حرفه ای، مشاوره کودک(۱۲ مورد از مشکلات مشترک بین کودکان) و روانشناسی آموزش خواندن، بود.

وی معلمین امروز را فداکارانی بی نظیر دانست و گفت: ایثار معلمین در تمام ادوار برکسی پوشیده نیست اما با توجه به شرایط امروز، فرهنگیان پا پس نکشیده اند و راه آموزش را با قدرت هرچه تمام ادامه می دهند. در آن زمان ما سعی می‌کردیم به گونه‌ای تعلیم دهیم که دانش آموز به شناخت از دنیای پیرامون خود برسد و اگر می توانستیم رابطه بین پدیده ها را به گونه ای که دانش‌آموز کاملاً متوجه موضوع شود تدریس کنیم، آن وقت می گفتیم که خوب آموزش داده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار