اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از تایید حکم اعدام «روح‌الله زم» تا حبس برای «شهیندخت مولاوردی»

تهران (پانا) - روند صعودی بیماری کرونا در 3 استان، تداوم طرح هوشمند مدیریت کرونا، محکوم شدن «شهیندخت مولاوردی» به دو سال حبس، تایید حکم اعدام «روح‌الله زم» در دیوان عالی کشور و پذیرش اعاده دادرسی سه محکوم آبان 98 بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۱۴۵۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
از تایید حکم اعدام «روح‌الله زم» تا حبس برای «شهیندخت مولاوردی»

در سومین هفته از آذرماه ماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد یک میلیون و ۷۲ هزار و ۶۲۰ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۱ هزار و ۲۱۲ نفر جان خود را از دست دادند و تا کنون ۷۶۵ هزار و ۶۳۹ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در هفته‌ای که گذشت پس از دو ماه آمار قربانیان به زیر 300 نفر در روز رسید.

روند صعودی بیماری در 3 استان شمالی

همچنین بنا به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، علی‌رغم کاهش تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز و همچنین کاهش نسبی در موارد بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور، نمودار وضعیت بستری بیماران کرونا در برخی استان‌ها مانند استان مازندران، گیلان و گلستان در حال صعود است.

تداوم طرح هوشمند مدیریت کرونا

هفته‌ای که گذشت سومین هفته از اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا بود که با اجرای محدودیت‌های کرونایی تعداد شهرهای قرمز کرونا از 160 شهرستان به 64 شهرستان رسید. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که طرح جامع هوشمند مقابله با کرونا، طرحی دو هفته ای نیست و همان طور که از نام طرح پیداست، این طرح حالت هوشمند دارد و اجرای آن تا زمان رفع کامل بیماری ادامه دارد.

تعرفه آزمایش کرونا اعلام شد

تعرفه تست آزمایشگاهی تشخیصی کووید19 که در جلسه 28 آبان ماه هیات وزیران مورد تصویب قرار گرفته بود و قیمت کیت تشخیصی تولید داخل نیز 16 آذرماه سال جاری توسط معاونت درمان وزارت بهداشت تعیین شده بود در هفته‌ای که سپری شد از سوی شورای عالی بیمه سلامت تعرفه تست آزمایشگاهی تشخیصی بیماری کرونا اعلام شد. بر این اساس سید سجاد رضوی، دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: تعرفه نهایی آزمایش تشخیص کووید19 شامل پذیرش، نمونه گیری در محل آزمایشگاه، انجام آزمایش استخراج و RT PCR، گزارش و ثبت در سامانه در بخش دولتی 238 هزار و 425 تومان و در بخش خصوصی 301 هزار و 709 تومان تعیین شده است.

او همچنین با اشاره به بررسی تعرفه تست آزمایشگاهی تشخیصی کووید19 و پیشنهاد آن به هیات دولت، گفت: قیمت کیت تشخیصی تولید داخل معادل 183 هزار تومان تعیین شد که قیمت آن به صورت جداگانه به تعرفه مصوب هیات وزیران اضافه می شود.

«شهیندخت مولاوردی» به دو سال حبس محکوم شد

در هفته‌ای که گذشت دادگاه او در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی برگزار و پس از پایان رسیدگی، وی مجرم شناخته شد. محکومیت بدوی وی به شرح زیر صادر و به وی ابلاغ شد که شامل 2 سال حبس تعزیری بابت در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با پوشش مسؤولین نظام و با هدف برهم زدن امنیت کشور و 6 ماه حبس تعزیری به دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. مولاوردی درباره خبر محکومیتش گفت: «حکم دادگاه بدوی است و ابلاغِ حضوری شده است و تا ۲۰ روز فرصت تجدیدنظر داریم و درخواست تجدیدنظر می‌کنم.» همچنین معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در واکنش به این موضوع در توییتر خود نوشت: «جریان رسانه‌ای خاصی با عدم‌ پایبندی به قانون، اخباری از انتقال اسناد محرمانه مطرح کرده که شواهدی از آن در این معاونت وجود ندارد.»

انتقادها به یک مصوبه مجلس

لایحه مالیات بر ارزش افزوده که هفته سوم اردیبهشت ماه امسال در دستور کار صحن مجلس دهم شورای اسلامی قرار گرفته بود و با ۱۱۸ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس کلیات آن تصویب شده بود با اعتراض شوراهای شهر و شهرداری‌‌ها روبرو شد چون شورا معتقد بودند با تصویب نهایی آن اختیارات قانونی شوراها در زمینه وضع عوارض و درآمدهای محلی حذف می‌شود اما با روی کار آمدن مجلس یازدهم جزئیات این لایحه به سرانجام رسید و همچنان مدیریت شهری تهران با آن مخالف هستند. در هفته‌ای که گذشت علاوه بر انتقاد اعضای شورای شهر تهران به این مصوبه، پیروز حناچی شهردار تهران نیز در مورد این مصوبه به شورای نگهبان نامه نوشت.

سهم زنان در لایحه بودجه 1400

لایحه بودجه سال 1400 هفته گذشته (روز چهارشنبه دوازدهم آذرماه) از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. لایحه‌ای که در مقایسه با سال 99 میزان 19.4 درصد رشد دارد. طبق سنوات گذشته در بخشی از لایحه بودجه به زنان توجه شده است. ردیف بودجه معاونت زنان و امور خانواده در سال گذشته 25 میلیارد تومان بوده است که این میزان با رشد 30 درصدی به بیش از 32 میلیارد تومان افزایش می‌یابد. این در حالی است که سال گذشته سهم زنان از بودجه با رشد 19 درصدی مواجه بود.

سهم 10 دانشگاه بزرگ کشور در بودجه 1400

همچنین هرساله بخش آموزش عالی و به عبارتی سهم دانشگاه‌ها از بودجه یکی از بخش‌های مورد توجه در لایحه بودجه است. در لایحه بودجه سال آینده نیز دانشگاه‌ها با رشد 40 درصدی، پارک‌های علم و فناوری با رشد 34 درصد(۷۰۰ میلیارد تومان)، پژوهشگاه‌ها با رشد 27 درصدی روبرو است.

حکم اعدام «روح‌الله زم» تایید شد

در هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. تشکیل کارگروهی برای شناسایی و مجازات تمامی عوامل و دست اندرکاران شهادت محسن فخری‌زاده به دستور رئیس قوه و با مسئولیت دادستان کل، اعلام حکم قطعی 10 نفر از متهمان گمرک، تایید حکم «روح‌الله زم» در دیوان عالی کشور، توضیح درباره حکم شهیندخت مولاوردی، توضیح درباره پرونده متخلفان هفت تپه و آخرین وضعیت پرونده گروه عظام از مهم‌ترین اخبار حوزه قضا بود که غلامحسین اسماعیلی آنها را بیان کرد.

دادگاه «پوری حسینی»

مردادماه سال گذشته میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد و در اردیبهشت امسال 115 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی جدی و عاجل به پرونده‌های متعدد تخلف در واگذاری‌ها شدند. نماینده دادستان در اولین جلسه دادگاه پوری حسینی اعلام کرد: در پرونده حاضر عدم رعایت تشریفات قانونی و نکات دیگر باعث از بین رفتن وجوه و اموال دولتی وعمومی شده است و منجر به اخلال عمده در نظام تولید واقتصادی کشور شده است. در هفته‌ای که سپری شد سومین جلسه دادگاه این متهم برگزار شد.

پذیرش درخواست اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان

همچنین در هفته‌ای که گذشت با حکم رئیس دیوان عالی کشور، اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در این دیوان پذیرفته شد. در پرونده سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه، با پذیرش اعاده دادرسی، پرونده مجدداً در شعبه دیگری (هم عرض) رسیدگی خواهد شد. اعاده دادرسی از طرق رسیدگی فوق العاده است که تنها با مجوز دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار