در نشست آنلاین «کودک و خلاقیت» مطرح شد؛

خلاقیت شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد به نفس است

تهران (پانا) - کارشناس تربیت کودک و نوجوان، خلاقیت را شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد به نفس دانست و گفت که مشکلات یکی از شاهراه‌های خلاقیت است.

کد مطلب: ۱۱۴۵۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد
خلاقیت شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد به نفس است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، سیدحسن فاطمی نیا در اولین جلسه نشست آنلاین «کودک و خلاقیت» که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در مورد راه و روش ایجاد خلاقیت و نوآوری در کودکان، به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن بیان تعریفی از خلاقیت گفت: خلاقیت یعنی ابتکار در حل مسئله به شیوه جدید، و شکل دهنده شخصیت انسان و بالا برنده اعتماد به نفس است و مشکلات، یکی از شاهراه های خلاقیت است.

کارشناس تربیت کودک و نوجوان درباره تاریخچه خلاقیت تصریح کرد: خلاقیت از زمان تاریخ بشر شروع شده است، مانند اختراع چرخ که یک خلاقیت بود و باعث پیشرفت بشر گردید، یا با اختراع "صفر" در کشور هند، مبنای عدد نویسی و در دنیای اعداد تحول ایجاد کرد.

وی با اشاره به انواع خلاقیت افزود: خلاقیت در دو بخشِ «عملی تجسمی هنری» و «اندیشه و فکر» قابل بررسی است؛ باید دقت کرد که وجه مشترک میان این دو قسم، ایده پردازی می باشد؛ بحث ما درباره بخش اول یعنی خلاقیت عملی تجسمی هنری است.

فاطمی نیا، آشنایی با مبانی هنر در عرصه خلاقیت را امری ضروری دانست و اظهار داشت: آشنای با مبانی هنر مثل آشنا شدن با نقطه، شکل ها، فرم ها، خط، مثلث، مربع و دایره و... است تا بتوانیم ارزش مکانی، زمانی و تأثیر گذاری و شیوه بیانی این موارد را به دست آورده و پیام خود را انتقال دهیم، لذا هنر آموز باید این آموزش را ببیند.

وی در در خصوص مبانی هنر گفت: نکته دیگر در مبانی هنر، تطبیق مبانی هنر با سنین کودکی است؛ مثلاً می بینیم اندازه و حجم اسباب بازی کودکان بزرگتر است و چاپ کتاب بر اساس سنین مختلف صورت می گیرد؛ در روانشناسیِ رشد مطالبی است که کودکان در سنین مختلف به آن نیاز دارند تا با برآورده شدن نیازها، ذهنشان شکل گرفته و افردی خلاق بشوند.

کارشناس تربیت کودک و نوجوان به موضوع یادگیری خلاقیت اشاره و خاطرنشان کرد: از موارد یادگیری خلاقیت، مشاهده است، مثل داستان هابیل و قابیل که انسان با مشاهده، دفن کردن را آموخت؛ با مشاهده، کودک شروع به پردازش ذهنی می کند؛ وقتی کودک به موزه یا باغ وحش می رود، ذهن خلاقش شروع به پردازش یک سری مسائل می نماید که در بحث خلاقیت می تواند کمک شایانی به کودک داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار