توضیح عضو کمیته ملی کرونا درباره توزیع واکسن کرونا

تهران (پانا) - فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره توزیع واکسن کرونا گفت می‌توان با اولویت‌بندی، گروه‌های پرخطر را با واکسن وارداتی و سپس عموم مردم را با واکسن ایرانی در مقابل ویروس کرونا واکسینه کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۴۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
توضیح عضو کمیته ملی کرونا درباره توزیع واکسن کرونا

مسعود مردانی در برنامه «طبیب» عنوان کرد: بعد از اینکه چند کمپانی بزرگ دنیا اعلام کردند که واکسن‌شان می‌تواند 95 درصد ایمنی ایجاد کند بارقه‌ای از امید در دل مردم دنیا ایجاد شد، خیلی‌ها اوایل در مورد اینکه این بیماری و حتی واکسن ایمنی می‌دهد یا نه شک داشتند، اما این ناامیدی‌ها در هفته‌های اخیر با تحقیقاتی که در این زمینه شده تا حدودی از بین رفت، چراکه مقالات خیلی قوی آمده که افرادی که کرونا می‌گیرند تا مدت‌ها حتی تا یک سال بیماری را نخواهند گرفت، اما این ممانعت نمی‌کند از اینکه حتما باید رعایت‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: اکنون در دنیا به افرادی که این بیماری را گرفتند،نقش بسیار عمده‌ای دادند چراکه حتی گفتند در کشورهایی که شاید تعداد واکسن به حد کافی نباشد لازم نیست افرادی که بیماری را گرفتند فعلا واکسن بزنند. من هم از همان ابتدا همیشه تأکید داشتم که خیلی از بیماری‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی ایمنی مادام‌العمر می‌دهند. اکنون نیز بالای 150 کمپانی بزرگ دنیا با تمام سرمایه کار می‌کنند تا این اکسن را به دنیا عرضه کنند، مثلا کشور چین الان چهار واکسن، روسیه و آمریکا هر کدام دو واکسن، اتحادیه اروپا چند واکسن را به دنیا عرضه کردند که همه آنها جواب داده، شاید تا یکی دو هفته آینده سازمان جهانی بهداشت اجازه استفاده به خیلی از کشورهای دنیا به صورت عمومی بدهد و این جای امیدواری است که مردم دنیا هم باید به آن امیدوار باشند.

عضو کمیته ملی کرونا با اشاره به اینکه کوشش دانشمندان جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدای این قضیه تا به حال برای ساخت واکسن ادامه دارد، گفت: تا جایی که اطلاع دارم مطالعه انسانی آن نیز آغاز شده است و قول دادند تا بهار یا تابستان 1400 بتوانند این واکسن را در اختیار مردم قرار دهند، ولی قبل از اینکه حتی واکسن ما تهیه شود، کوواکس که یک ارگانی زیر نظر سازمان جهانی بهداشت است و در حال حاضر دو سوم کشورهای دنیا در آن ثبت‌نام کردند و وظیفه‌اش این است که از طریق کمک‌های مردمی کشورهای ثروتمند واکسن را در اختیار کشورهایی که اصلا ممکن است تکنولوژی ساخت واکسن را نداشته باشند یا پول خرید آن را نداشته باشند بگذارد، این واکسن را توزیع خواهد کرد، ایران هم یکی از کشورهایی است که عضو آن است و سازمان جهانی بهداشت موظف است که این واکسن را در اختیار ایران هم قرار دهد، اما قرار نیست که در همان ابتدا به همه مثلا 80 میلیون نفر همزمان واکسن بزنیم.

مردانی در ادامه یادآور شد: چنانکه سازمان جهانی بهداشت نیز اولویت‌بندی دارد که در مرحله اول اولویت با پرسنل پزشکی، افراد بالای 65 سال و گروه‌های پرخطر است، حتی در این سازمان کمیته اولویت‌بندی توزیع واکسن وجود دارد و در آن افراد دارای اولویت ذکر شده‌اند، چنانکه فوتی‌ها هم از میان این افراد هستند، این به ما می‌گوید که حتی اگر ما بتوانیم که با واکسن وارداتی حداقل 20 درصد جمعیت‌مان را که در اولویت هستند ایمن کنیم به امید خدا پس از آن واکسن تولید داخل خودمان هم به بازار خواهد آمد تا جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده به امید خدا سال 2021 سال پایان اپیدمی باشد، و انشاءالله تا سال دیگر این موقع در گیرودار برپایی جشن پایان کرونا باشیم، امیدهای پایان اپیدمی بسیار قوی شده، اما در این یک سال اولویت باز هم رعایت مراقبت‌ها و اصول ایمنی است.

وی همچنین در خصوص واکسن آنفولانزا نیز عنوان کرد: این واکسن وارداتی و تولید فرانسه است و در داروهای منتخب و شبانه‌روزی با ارز نیمایی در دسترس است، یک خبر خوب دیگر اینکه مطالعات اخیر نشان داده در ایتالیا و برزیل تحقیقات نشان داده افرادی که قبل از کرونا واکسن آنفولانزا تزریق کرده بودند نیاز به بستری و آی سی یو کمتری پیدا کردند به ویژه در گروه‌های پرخطر.

این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه هنوز زنجیره انتقال ویروس قطع نشده و همچنان برقرار است، گفت: اما این تعطیلات کارساز بود و حتی از روزهای قبل از آن روند کاهش را داشتیم، پیک‌های اپیدمی معمولا بالا رفته و دوباره شیب کاهشی پیدا می‌کند، خدا با ما بود که آثار اعمال محدودیت‌ها را الان به عینه در بیمارستان‌ها می‌بینیم، ورودی بسیار کم شده، الان در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی تخت خالی داریم، داروها هم کاملا در اختیار است و معاونت درمان وزارت بهداشت داروها را در کشور توزیع کرده که افراد با پرونده می‌توانند. آن را تهیه کنند، البته الان تنها دارویی که در درمان کرونا بر اساس شواهد علمی ثابت شده که بهتر اثر کرده دگزامتازون است که در بیمارستان‌ها قابل استفاده است، البته یکی، دو داروی انتخابی هم آمده که البته معجزه نمی‌کند و در ایران هم نیست.

مردانی در پایان اظهارامیدواری کرد که اگر این چند ماه را هم دست به دست هم دهیم و این محدودیت‌های خاص را رعایت کنیم به زودی واکسن هم آمده و انشاءالله‌می توانیم در کنترل بیماری نقش عمده‌ای داشته باشیم و احتمالا از دی‌ماه هم رقم مرگ‌ومیر بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار