توصیه‌های کرونا؛ ویتامین «D» نقش مهمی در تقویت دستگاه ایمنی بدن دارد

تهران (پانا) - ویتامین دی نه فقط به عنوان یک ویتامین بلکه به عنوان یک هورمون مهم در بدن نقش مهم و حیاتی دارد و کمبود آن زمینه‌ساز بروز بیماری‌های مختلفی از جمله کووید-19 است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های کرونا؛ ویتامین «D» نقش مهمی در تقویت دستگاه ایمنی بدن دارد

بنا بر اعلام وزارت بهداشت 30 تا 50 درصد جمعیت کلی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند و بیشترین میزان شیوع کمبود ویتامین D، در سالمندان، زنان در سنین باروری و کودکان مشاهده می‌شود.

ویتامین D، یک ویتامین محلول در چربی است که متابولیت فعال آن 25 هیدروکسی ویتامینD نام دارد. چرخش مقادیر کافی این متابولیت در گردش خون جهت حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، غده های جنسی و عضلات در تمام سنین و نژادها ضروری است. از عوارض کاهش سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D، می توان به خطر بروز بیماری هایی مانند سرطان، دیابت بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، اختلال در سرعت رشد کودکان و اختلالات خودایمنی مثل بیماری MS اشاره کرد.

براساس دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، تمامی کودکان باید از روز 3 تا 5 پس از تولد، قطره حاوی IU 400 ویتامین D و IU 1500 ویتامین A را به میزان 25 قطره در روز مصرف کنند. همچنین کمیته ملی مشورتی پیشگیری و کنترل کمبود ویتامین D توصیه می کند که مکمل یاری هر دو ماه یک مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D برای کودکان 2 تا 12 سال انجام شود.

جوانان، میانسالان و سالمندان نیز برای پیشگیری از کمبود ویتامین D، باید ماهانه یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.

اما این روزها که کشور درگیر شیوع بیماری کرونا است یکی از مسایلی که مورد توجه قرار دارد، تقویت ایمنی بدن است و هر چه سیستم ایمنی افراد بالاتر باشد، در برابر این ویروس مقاوم‌تر است. زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره مصرف این ویتامین تاکید کرد که به عموم مردم توصیه می‌شود با مراجعه به داروخانه‌ها «قرص ویتامین دی» را تهیه و بطور منظم برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس همه‌گیر کرونا مصرف کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد یک میلیون و سه هزار و ۴۹۴ به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۹ هزار و ۳۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شماره تماس‌های ۴۰۳۰ و ۱۹۰، آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره پیشگیری و درمان کرونا است. در صورت وجود هر گونه سوال، با تماس با این مراکز از اقدامات صحیح آگاه خواهید شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار