طرح راهبردی مجلس؛ هشدار و انذارهایی که دیده نشد

تهران (پانا)- طرح اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها امروز در حالی در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید که امروز مقامات دولت خواستار برخورد منطقی و باطمانینه با موضوعات مهم و اساسی مانند پرونده هسته‌ای شدند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح راهبردی مجلس؛ هشدار و انذارهایی که دیده نشد

به گزارش ایرنا، روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی «طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کردند طرحی که هدف آن همانطور که در عنوانش آمده رفع تحریم است.

نمایندگان در این طرح دولت را موظف کردند در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد توافق هسته ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

«محمد باقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب این طرح گفت:‌ «امروز مجلس تصمیمی را که جاده یک طرفه بود، پایان داد و البته در این طرح این فرصت برای غربی‌ها فراهم است که اگر می‌خواهند، به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند».

از همان ‌آغاز بررسی این طرح در جلسه علنی مجلس کارشناسان و تحلیلگران نسبت به پیامدهای این طرح هشدار داده‌اند دیروز «علی ربیعی» و «سعید خطیب زاده» در نشست‌های خبری، مخالفت دولت و دستگاه دیپلماسی را با این طرح اعلام کردند. سخنگوی دولت گفت: «مجلس نمی‌تواند در موضوع توافق هسته ای دخالت کند و آن را از اختیارات شورای عالی امنیت ملی می‌داند»، وی بر این نظر است که این مصوبه به لغو تحریم‌ها کمک نمی‌کند.

امروز هم دولتی‌ها بار دیگر نسبت به پیامدها و آثار این طرح هشدار و انذار دادند. حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در نشست امروز هیات دولت در این خصوص گفت :«دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند».

همچنین «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری هم امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و از ارائه نامه دولت به شورای نگهبان خبر داد.

جهانگیری از تدبیر رهبر انقلاب برای مدیریت مسئله هسته ای و واگذاری آن به شورای عالی امنیت ملی گفت و یادآورشد که «بر اساس تدبیری که رهبر انقلاب براساس قانون اساسی کردند مدیریت مسئله هسته ای به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده و از اصلی‌ترین مسائل امنیت ملی کشور است».

وی با بیان اینکه ورود مجلس به این موضوع به مصلحت نیست اظهار کرد:« اکنون راهبرد فشار حداکثری به بن‌بست رسیده، ما نباید در چنین مقطعی مدیریت هسته‌ای را تغییر بدهیم و تغییر مدیریت هسته‌ای در چنین شرایطی می‌تواند فشار زیادی به کشور وارد کند».

موضوع اختیارات قوا موضعی است که روز گذشته برخی از نمایندگان آن را یادآور شده و گفتند که مجلس حق قانونگذاری دارد. معاون اول رییس جمهوری امروز در این خصوص گفت: من یکبار همین جا عنوان کردم که قانونگذاری حق مجلس است و ما نباید قبول کنیم که در جای دیگری قانونگذاری انجام شود. در عین حال اجرا هم حق دولت است و مجلس نباید در امور اجرایی دخالت کند و این درست نیست.

وی اضافه کرد: «همانطور که قانونگذاری، ریل‌گذاری تفکیک قوا تفسیر شده و در قانون اساسی گفته شده رییس‌جمهوری به عنوان کسی که از طرف مردم انتخاب می‌شوند در قانون اساسی بر اساس اصول متعدد قانون اساسی اختیاراتی دارد که باید عمل کند».

جهانگیری با بیان اینکه وزیر خارجه اختیاراتی دارد که در سیاست خارجه باید عمل کند، تاکید کرد: «اینکه به او می‌گویند آنطور که ما می‌گوییم حرکت کن یا در انرژی هسته‌ای گفته شود که این سانتریفیوژ را اینجا نصب کن، این مدیریت اجرایی نیست و قطعاً دخالت در امور اجرایی است».

وی داشتن «بار مالی، دخالت در کار قوه مجریه و شورای عالی امنیت ملی» را از ایرادات این اقدام مجلس عنوان کرد و گفت: «نمی‌شود با موضوع مهم امنیت ملی کشور برخورد لحظه‌ای و احساسی کرد و این نیازمند تدابیر زیادی هست دولت مخالف است و نظر دولت را هم به شورای نگهبان نوشتیم و امیدواریم شورای نگهبان مد نظر قرار دهد».

«محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری هم امروز به جمع خبرنگاران‌ آمد و «با ناپخته خواندن این طرح» به اظهارات روز گذشته «محمد حسین فرهنگی»، سخنگوی هیات رییسه مجلس واکنش نشان داد.

محمدحسین فرهنگی عصر روز گذشته گفته بود که «مجلس برای این طرح هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و بیش از ۲ ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره شده است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مقدمات شورا را فراهم می‌کند».

واعظی در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: «رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است و از طرف دیگر هم هیچ هماهنگی‌ با شورای عالی امنیت ملی نکردند. البته اعلام کردند با دبیرخانه هماهنگی داشتند که البته دبیرخانه به تنهایی جایگاهی ندارد و باید مقدمات کار را آماده کند تا در جلسه شورای عالی مطرح شود».

رییس دفتر رییس جمهوری یادآورشد: «اعتبار دبیرخانه به این است که مطالب آن در شورای عالی مطرح شود وگرنه دبیرخانه چند کارمند هستند و هیچ شأنی برای دبیرخانه نیست. ضمن اینکه دبیرخانه هم ممکن است در خفا هماهنگی کرده باشد ولی اجازه از آقای رئیس جمهور و شورا نگرفتند و درصورت دریافت اجازه باید آن را اعلام کند.»

در هر صورت این طرح جنجالی از ایستگاه مجلس عبور کرده و عصر امروز هم به تایید شورای نگهبان رسید و «عباسعلی کدخدایی» دقایقی قبل از تایید نهایی این طرح در شورا خبر داد.

در هر صورت طی روزهای آینده شورای نگهبان و مراجع ذی صلاح درباره این طرح اعلام موضع خواهند کرد ولی تا همین جا هم واکنش‌ها به آن نشان می دهد که اگر بنا و هدف نمایندگان رفع تحریم‌هاست بعید است این طرح واکنش خاصی از سوی طرف های مقابل داشته باشد و حتی ممکن است دستاوردهای سه سال پایداری و مقاومت ملت ایران در مقابل سیاست و کارزار فشار حداکثری را نقش بر آب کند. ای کاش نمایندگان ملت یکی دو ماه هم صبر می کردند و می‌دیدند که دولت‌آینده آمریکا چه سیاست و راهبردی در قبال برجام در پیش می‌گیرد و بعد ازآن طرح‌ها و مصوبات ضد تحریمی خود را پیگیری می‌کردند. ای کاش این مصوبه انگیزه‌های جناحی و گروهی نداشته باشد وای کاش این مصوبه ناشی از نگرانی طراحان آن از فروپاشی کارزار فشار حداکثری و ایجاد گشایش احتمالی در زندگی و معیشت مردم نباشد. گشایشی که حق بدیهی ملت ایران بعد از تحمل بیش از سه سال شدیدترین فشارها و ناملایمات است.

امید است این مصوبه در مسیر درایت و عقلانیت نهادینه شده در ساختارهای بالادستی به نحوی پیگیری شود که جهانیان شاهد شکست و فروپاشی عملی سیاست فشار حداکثری دولت شکست خورده آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار