محمد حمیدی‌مقدم: امکان تماشای فیلم‌های «سینماحقیقت» در خارج از ایران وجود ندارد

جشنواره سینما حقیقت اولین جشنواره کاملا برخط ایران است

تهران (پانا) - دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» می‌گوید امسال امکان نمایش فیلم‌ها و تماشای آن برای مخاطب خارج از کشور وجود ندارد ریرا این ip ها فقط برای داخل کشور است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
محمد حمیدی‌مقدم: امکان تماشای فیلم‌های «سینماحقیقت» در خارج از ایران وجود ندارد

نشست رسانه‌ای محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهارهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، سینما حقیقت ظهر امروز مورخ 12 آذرماه برگزار شد.

محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در آغاز این نشست با اشاره به شرایط جهان، در ماه‌های اخیر گفت: «نشست خبری دوره قبل با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد، اما شرایط امروز نشست ما و جشنواره کاملا متفاوت است. ضمن عرض تسلیت و ادای احترام به مقام رفیع شهید دکتر محسن فخری‌زاده مجاهد دانشمند هسته‌ای کشور که ناجوانمردانه ترور شدند و ضمن ادای احترام به درگذشتگان سینمای ایران که سال غم‌انگیزی را برای سینمای ایران به وجود آوردند، نشست مطبوعاتی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را آغاز می‌کنیم.»

او ادامه داد: «از اسفند سال ۹۸ تا امروز، سال متفاوت و سختی را سپری کردیم و همه با کرونا درگیر بوده و هستیم. توجه شما را جلب می‌کنم به اینکه چرا باید چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شد و چگونه به اینجا رسید؟ ما سال گذشته با جمع کثیری از نمایندگان مطبوعات اینجا نشسته بودیم و امسال سال جدید و فرمت جدیدی را تجربه می‌کنیم. با شیوع کرونا، بسیاری از رویدادها و جشنواره‌های دنیا دچار تغییر در شکل برگزاری یا تاخیر در برپایی آن شد اما امروز بسیاری از جشنواره‌ها بر این شدند که برای مقاومت و ایجاد ساختارهای اجتماعی باید جشنواره‌های هنری را برگزار کنند و بگویند سینما زنده است و شور و شعف باید در جامعه‌ای که لحظه های تلخی را تجربه می‌کند، ایجاد شود.»

دبیر چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت با اشاره به برگزاری دیگر جشنواره‌های سینمایی عنوان کرد: «در ماه‌های اخیر چندین جشنواره سینمایی در ابتدای راه فرمت جدید اکران آنلاین قرار گرفتند ما هم در جشنواره سینماحقیقت، توسط تیم‌های همراه و پژوهشی، این رویدادهای بزرگ ایران و دنیا را دنبال کرده و رصد کردیم و بر آن شدیم با شورای سیاست‌گذاری دوره چهاردهم جشنواره، با حضور دانشگاهیان و پیشکسوتان سینمای مستند به سمت تجربه تازه‌ای برویم. این تجربه خطرات و نشدن‌هایی داشت البته با تصمیمی که در سازمان سینمایی کشور شکل گرفت، قرار شد سامانه‌های جامع سینمایی به این سمت حرکت کنند. خوشبختانه جشنواره فیلم سینمای کودک و نوجوان توانست بخشی را به شکل آنلاین برگزار کند و ما جشنواره سینماحقیقت را کاملا آنلاین برگزار خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره، بخش فیزیکی از جشنواره حذف شد بنابراین سینماحقیقت اولین جشنواره کاملا برخط سینمایی خواهد بود و امیدوارم برای دیگر رویدادهای فرهنگی سینمایی کشور راه را باز کنیم.»

انتظار نداشتیم این تعداد اثر به جشنواره امسال برسد

حمیدی‌مقدم درباره آثاری که به دبیرخانه جشنواره فیلم سینما حقیقت ارسال شده‌اند گفت:«انتظار نداشتیم امسال آثار زیادی با توجه به شرایط سخت تولید، به جشنواره ارسال شود اما بعد از اینکه فراخوان جشنواره را با تأخیر دادیم، آثار زیادی به جشنواره رسید به طوری‌که با رشد ۳ تا ۴ درصدی دریافت آثار در جشنواره «سینماحقیقت» روبه‌رو شدیم. ۸۹۴ فیلم در دبیرخانه ثبت شد و این با توجه به شرایط حاد کشور، شگفت‌آور است.»

او افزود: «بعد از ثبت‌نام قرار شد شورای انتخاب کار خود را بلافاصله شروع کند و قرار شد امسال هم شکل مشاوره و انتخاب اتفاق بیافتد بنابراین از مستندسازان دعوت کردیم و گروه‌ها بررسی را آغاز کردند و به این آمار رسیدیم، ۶۷ اثر در بخش مسابقه ملی،۲۶ اثر در بخش مستند کوتاه، ۲۵ اثر در بخش نیمه بلند، ۱۶ اثر بلند، شهید آوینی ۳۱ اثر فیلم. با توجه به تعداد آثار زیادی که انتخاب مستند کارآفرینی ۱۶ فیلم و البته واکنش مسئولانه به اتفاق و رویداد مهم سال یعنی کرونا بخش روایت کرونا به جشنواره اضافه و ۲۵ فیلم انتخاب شد. امسال ۱۰ فیلم نیز در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود.»

دبیر جشنواره سینما حقیقت با اشاره به همکاری تلویزیون و جشنواره سینماحقیقت تصریح کرد: «در بعضی کارگاه‌ها، کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند با استادهای حاضر در کارگاه‌ها به طور زنده ارتباط برقرار کرده و مسایل خود را طرح کنند. از فیلمسازان مشهور مستند دعوت شده که کارگاه‌هایی بگذارند. فعالیت‌های ما در حوزه فیزیکی اجرا نمی‌شود اما در حوزه برنامه‌سازی‌های تلویزیونی و محتوایی است که در ستاد تولید شده است. جا دارد تشکر کنم از توجه شورای سیاست‌گذاری و تعاملی که جشنواره با تلویزیون در پخش مستند دارد. شبکه‌های مختلف در کنار جشنواره قرار گرفتند و قرار است گپ و گفت و جلساتی با محوریت مستندها با یاری شبکه‌های مختلف شکل بگیرد.»

او ادامه داد: «از شبکه‌های یک، دو، چهار، مستند و افق سیما به ویژه شبکه مستند تشکر می‌کنم که با دو برنامه کنار جشنواره است. انشاالله اخبار جشنواره و نمایش فیلم‌ها از این شبکه‌ها به سمع و نظر عموم مردم می‌رسد.»

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به سوال داود کنشلو از خبرگزاری ایکنا گفت: «جشنواره «سینماحقیقت» جشنواره موضوعی نیست و موضوعات متفاوت و گسترده‌ای می‌تواند سرفصل طراحی یک بخش در آن باشد. اما توجه به مسائل قرآنی و معارف دینی در مفاهیم ریشه‌ای جشنواره مستتر است و مرزی برایش قائل نیستیم که یک بخش ویژه و جداگانه برایش بگذاریم. اگر برای موضوعاتی مانند کرونا و کارآفرینی بخش ویژه‌ای طراحی شده، با توجه به شعار اصلی کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و همراهی با آن بوده است. تصور می‌کنم طراحی بخش‌های ویژه می‌تواند بخش اصلی را تحت شعاع قرار دهد و از جذابیت و قدرتمندی آن کم کند اما بخش آوینی موضوع متفاوتی است که توانسته خود را به سطح مسابقه اصلی رسانده و هدف‌هایش را تامین کند. اما موضوعات دیگر، در تمام بخش‌های جشنواره «سینماحقیقت» جاری است.»

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به سوال سحر قناعتی خبرنگار صدا و سیما گفت: «با توجه به شیوع بیماری کرونا مرکز گسترش سینمای مستند در اولین روز این همه گیری در حوزه تولید هم وارد کار جهادی شد و مستندسازان وارد جریان تولید شدند. احساس کردیم بخشی جوشان در شرایط سخت باشیم، با توجه به توضیحات مقام معظم رهبری در خصوص تلاش‌های واقع گرا در این شرایط باید ثبت و ضبط شود، ما هم عزممان را جذب کردیم. خوشبختانه بخش کرونا بخش جذابی است که امسال در سبد سینمای مستند داریم.»

او همچنین با اشاره به اینکه اهالی رسانه‌ چطور فیلم‌های جشنواره را می‌بینند عنوان کرد: «افراد حرفه‌ای رسانه و مطبوعات به صورت رایگان از تمام محتوای تولید شده جشنواره از طریق سامانه برخط هاشور بهره‌مند خواهند شد.»

دبیر جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت» در پاسخ به سوال نرگس عاشوری از روزنامه ایران گفت: «سال گذشته و در جشنواره سیزدهم، ۱۴ فیلمساز خانم حضور داشتند و در جشنواره چهاردهم رشد داشتیم و این تعداد به ۱۹ خانم رسید. اینکه بخواهیم بحث گروه انتخاب را در حوزه‌های این چنین تقلیل دهیم به نظرم کار درستی نیست. از سال گذشته این مسیر را طراحی کردیم و خانم آزاده بیزارگیتی هم در شورای سیاست‌گذاری حضور داشته و کاملا موثر بوده‌اند. در سه حوزه مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند از مستندسازان خانم بهره گرفتیم و افرادی به شدت موثر در آرا، صحبت و گفتگو و تبادل نظر حضور داشتند.»

حمیدی‌مقدم در پاسخ به سوال سمیرا افتخاری از هنر آنلاین گفت: «مسیر اصلی برای تماشای آثار چهار پلتفرم پرتال جشنواره سینما حقیقت است که دوستان برای رسیدن به پلتفرم‌ها آماده می‌شوند. این مسیر راه نرفته است که آن را تجربه می‌کنیم و تعامل با جهان بیرون را از این طریق عملی می‌کنیم. ما اختراع کننده این چرخ نیستیم، ما صادقانه در ابتدا به فیلمسازان گفتیم این امکان وجود دارد که با تمام بحث‌های فنی این تکنولوژی، اتفاق و رخنه‌ای رخ دهد و شما با این شرط و پذیرش احتمال وقوع چنین اتفاقی می‌توانید در جشنواره شرکت کنید. همه جشنواره‌های بین‌المللی هم این شرط را با فیلمسازان خود دارند، مثل جشنواره کن. بنابراین راهی جز این نیست.»

امکان تماشای فیلم‌های «سینماحقیقت» در خارج از ایران وجود ندارد

دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در بخشی از نشست رسانه‌ای جشنواره امسال گفت: «امکان نمایش فیلم‌ها و تماشای آن برای مخاطب خارج از کشور وجود ندارد ریرا این ip ها فقط برای داخل کشور است. حتی متخصصان هم نمی‌توانند وارد آن شوند مگر با ورود به درگاه فیلم و دریافت کد رهگیری امنیت سیستم را لحاظ کردیم. ما بایستی این شرایط (برخط) را در سایر جشنواره‌های فیزیکی هم حفظ کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار