در نشست هیات دولت و در واکنش به طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها؛؛

روحانی: مصوبه مجلس برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر است

دولت با آن مصوبه موافق نیست/ به خاطر رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی حقایق یا اخلاق را زیر پا نگذاریم/ هر دولتی در امریکا روی کار می‌آمد، ناچار بود برابر ملت ایران سر تسلیم فرود آورد/ شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با اشاره به مصوبه "طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها" اعلام کرد دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیتهای دیپلماتیک مضر می‌داند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: مصوبه مجلس برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر است

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: بسیار علاقمند بودم طبق روال سالهای گذشته سخنان امروز من خطاب به مردم عزیز و نمایندگان محترم در خانه ملت و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ایراد می‌شد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور امروز من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: البته دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن به مجلس صرفا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مساله دیگر بوده است.

روحانی در ادامه به اهمیت خاص و ویژه بودجه امسال اشاره کرد و گفت: اساسا سال 1400 از جهاتی سال ممتاز و حائز اهمیت است. اولا سال آینده سال پایانی قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن جدید خواهیم بود و از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال 90 تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: دشمنان همه توان خود را برای تسلیم مردم ایران در این دهه به کار گرفتند و به ویژه در سه سال اخیر تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند. اما در عین حال فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری، شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود.

روحانی افزود: البته این شرایط متفاوت نه تنها به خاطر اینکه ترامپ با سیاست‌های غلط خود نسبت به ایران و جهان شکست خورد، بلکه هر دولتی در آمریکا روی کار می‌آمد به خاطر شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری، ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود بیاورد.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: دشمنان ما در این دهه همه توان خودشان را برای فشار به مردم و تسلیم شدن مردم به‌کار گرفتند و به‌ ویژه در سه سال ۹۷ تا ۹۹ تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند.

روحانی ادامه داد: در عین حال ما فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود. نه تنها به دلیل اینکه سیاست‌های غلط ترامپ درباره ایران و جهان شکست خورد بلکه هر دولتی روی کار می‌آمد، در آمریکا به دلیل شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری ناچار بود برابر ملت ایران سر تسلیم فرود آورد.

رئیس‌جمهوری گفت: مردم عزیز ما مستحضر باشند که دولت ما در شرایطی کار خود را در سال ۹۲ آغاز کرد که برای نخستین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشورمان شاهد بودیم.

روحانی یادآور شد: با تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی منهای ۷.۷ درصد که یک شرایط رکود توام با تورم مواجه شدیم برای نخستین بار بود که بعد از جنگ تحمیلی دولت چنین شرایطی را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد. دولت در تلاش ۶ ماهه اول خود و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مساله یعنی تورم و رکود، تغییرات اساسی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به عدد ۱۵.۶ رسیدیم، اظهار کرد: ما تورم را از آن رشد بی‌سابقه مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی که ما در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملاً تغییر کرد و رشد اقتصادی ما مثبت ۳.۲ دهم شد.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دولت زمانی کشور را در دست گرفت که کشور تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی ۷.۷- درصدی را تجربه می‌کرد و این شرایط رکود توام با تورم نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم در کشور بود که دولتی آن را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد.

وی با بیان اینکه دولت در ۶ ماهه نخست فعالیت خود در سال ۹۳ در دو مساله تورم و رکود تغییرات اساسی ایجاد کرد، ادامه داد: در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به تورم ۱۵.۶ رسیدیم و تورم را از آن رشد بی سابقه‌اش مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به ر شد اقتصادی رسیدیم؛ یعنی شرایطی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملا تغییر کرد و رشد اقتصادی ما ۳.۱ شد.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد:علی رغم اینکه در نیمه دوم سال ۹۳ با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم که قیمت نفت ۱۲۰ دلاری به تدریج به ۳۰ دلار رسید و به یک چهارم قیمت کاهش یافت. اما در این شرایط توانستیم کشور را بدون تکانه اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکره هسته‌ای را هم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ادامه دادیم.

وی افزود: در سال ۹۴ که به توافق هسته‌ای دست یافتیم، گشایش‌هایی در کشور ایجاد شد و اقتصاد شرایط جدیدی پیدا کرد و در این شرایط توانستیم فازهای بوشهر را انجام داده و پتروشیمی‌ها را تکمیل کنیم و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کنیم.

حسن روحانی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای کار دولت تا ماه‌های ابتدایی سال 97، تورم تک رقمی بوده است، گفت: در زمینه اشتغال می‌دانیم که از سال 85 تا 91 تقریبا خالص اشتغال ما، صفر بوده است، از سال 93 اما جمعیت فعال ما یک‌مرتبه افزایش پیدا کرد. اشتغال ما در این سال‌ها به طور متوسط 700 هزار نفر بوده است و این بی‌نظیر است. تا سال 97 علی رغم فراز و نشیب‌ها و ... توانستیم در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، کلیه پایه‌های قدرت مقاومت کشور را در برابر فشارهای بیرونی تقویت کنیم. به برکت همین است که از سال 97 آمریکا در هر اقدامی علیه ایران شکست خورده است. قبل از سال 92، در هر قطعنامه‌ای، چین و روسیه هم به آن قطعنامه‌های ضد ایرانی رای مثبت می‌دادند.

در سال 90 و 91 مردم برای تامین کالای اساسی صف می‌بستند

وی ادامه داد: همه این شرایط باعث شد که قدرت دفاعی خود را تقویت کنیم. در زمینه دریایی، زیردریایی، هوا، جنگنده‌ها، موشک‌ها، پدافند و ... اگر مقایسه کنیم شرایط کشور را با 7 سال پیش، بنیه دفاعی کشور از هر زمان دیگری قوی‌تر شده است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: در این شرایط مهم است که آمار و شرایط سال‌های گذشته در همه زمینه‌ها به ویژه در زمینه هسته‌ای را ببینیم. ما امروز قادریم زنجیره غنی‌سازی داشته باشیم. امروز از لحاظ هسته‌ای از هر زمان دیگری قوی‌تر هستیم.

روحانی افزود: نباید به خاطر رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی که به نظر من هنوز شروع آن زود است، باعث شود ما حقایق یا اخلاق را زیر پا بگذاریم. چه کسانی مخالف برجام بودند. قبل از اینکه ترامپ سر کار بیاید عده‌ای به ویژه تندروهای آمریکا، صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه، این سه گروه با برجام مخالف بودند. اما نتواستند جلوی امضای آن را بگیرند. دولت قبلی آمریکا تا حدی به سیاست و جهان آشنا بود، اما ترامپ نه مدیریت، نه سیاست و نه تدبیر بلد بود و به راحتی با پول عربستان و فشار صهیونیست‌ها او را به هر سمتی خواستند چرخاندند و متاسفانه از قراردادی که زمینه تعامل سازنده در جهان بود خارج شد.

شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند

وی با بیان اینکه در سال 97 علی رغم فشارهای شدیدی که علیه ما آغاز شد، نگذاشتیم کشور دچار تکانه شدید شود، اظهار کرد: در سال 90 و 91 مردم برای تامین کالای اساسی صف می‌بستند اما در سال 97 هیچگاه صفی برای تامین کالای اساسی بسته نشد و علی رغم همه این فشارها، ما به کنترل تورم و رشد اقتصادی وارد شدیم. در سال 98 اما کرونا مشکلات زیادی را برای دنیا به وجود آورد.

رئیس‌جمهوری گفت: در سال 99 صادرات و واردات ما افت کرد. اما خوشحالیم که شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند. امید مردم برای اقتصاد ایران بیشتر شده است، محاسبات مردم بر این است که جنگ اقتصادی به پایان رسیده است. مردم ما در این سه سال سختی‌ها و رنج زیادی را تحمل کردند. اما دولت مردم و قوای دیگر در کنار یکدیگر هم با جنگ و هم با کرونا مبارزه کردند و امیدوارم به موفقیت نهایی برسند.

افزایش 700هزار تومانی حداقل دریافتی کارمندان در بودجه سال آینده

روحانی ادامه داد: در ماه‌های اخیر شاهد حرکتی مثبت در زمینه اقتصادی هستیم. 841 هزار میلیارد تومان رقم درآمد عمومی است که امروز در لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود. این رقم قابل تامین است. ما همه امکانات خود را بسیج کرده‌ایم که در سال آینده فروش نفت خود را افزایش دهیم. این افزایش به معنای اتکای بیشتر بودجه به نفت نیست. فاصله گرفتن بودجه جاری با نفت باید هر روز بیشتر شود. پول نفت را برای توانمندسازی اقشار ضعیف مصرف خواهیم کرد.

وی گفت: حداقل دریافتی کارمندان را از 2میلیون و 800 به سه میلیون و 500 رساندیم. معافیت‌های مالیاتی حقوق را بالاتر برده‌ایم. استخدام 53 هزار نفر برای بهداشت و درمان را مدنظر قرار داده‌ایم. 104هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال آینده ما است. در بودجه توجه خاصی به تولید، اشتغال، اقشار محروم، افراد با درامد ثابت، عدالت اجتماعی و حمایت از صندوق‌های تامین اجتماعی شده است.

روحانی از نمایندگان خواست تا سریع‌تر بودجه را بررسی و تا بهمن‌ماه به دولت برگردانند. وی افزود: امیدواریم امروز که به خاطر شرایط کرونایی نتوانستم به مجلس بروم در شرابط بهتری خدمت نمایندگان بروم و مطالبی که آن زمان موردنیاز است را توضیح دهم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار