قصه پر غصه حاشیه محروم شهر مشهد؛ تبادکان نیازمند نگاه ویژه خیرین و اعتبارات دولتی

علت ترک تحصیل‌ بین دانش‌آموزان تبادکان، مشکلات معیشتی و اجتماعی است/ سالانه ۷ هزار دانش آموز به جمعیت این منطقه اضافه می‌شود/ ۲۱ هزار نفر از دانش آموزان منطقه، مهاجران تبعه کشورهای همسایه هستند

مشهد (پانا)- جمعیت زیادی که درحاشیه شهر زندگی می‌کنند، همیشه دچار مشکلات و کمبود هایی هستند. چه از لحاظ معیشتی و چه از لحاظ آموزش و تربیت اجتماعی . با شرایط کنونی، زندگی برای این اقشار سخت تر شده و مشکلات آنها روز به روز افزایش پیدا می‌کند. یکی از بزرگترین مشکلات حاشیه شهر تاثیرپذیری کودکان و نوجوانان از محیط است که با حضور در کلاس درس و مدرسه، از ناهنجاری های بیرونی به دور بودند، اما این روزها عدم حضور دانش آموز در مدرسه، تاثیرپذیری دانش آموز از ناهنجاری های اجتماع بیشتر شده است.حاشیه شهر مشهد نیز همین مشکلات را دارد.

کد مطلب: ۱۱۴۳۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
قصه پر غصه حاشیه محروم شهر مشهد؛ تبادکان  نیازمند نگاه ویژه خیرین و اعتبارات دولتی

خانواده ای که سه فرزند محصل دارد و باید هر روز وارد شبکه شاد بشوند، پدری کارگر با درآمدی اندک که هر روز صبح به سرکار می‌رود و آخر شب به خانه برمی‌گردد و از آن طرف مادری جوان با اندک سواد دوره ابتدایی یا دیپلم که وظیفه اش دو چندان شده است.

تنها راه حلی که شاید به نظرشان می تواند سنگینی این فشار را کم کند افزایش درآمد روزانه است و نتیجه اش، تبدیل شدن دانش آموز به کودک کار و ابزار دستش به جای قلم و کتاب، بیل و کلنگ و کوره های آجرپزی شده است و دست هایی آسیب دیده از کار سخت و همراهی با پدر کارگرش. اینجا تبادکان است. شهری حاشیه ای در نزدیکی مشهد ثروتمند.

آسیب های اجتماعی در کمین دانش آموزان حاشیه شهر است

دانش آموزی که قبل از شیوع بیماری کرونا این روزها را در مدرسه و با معلم و همکلاسی‌هایش وقتش را می‌گذراند، حالا باید وقتش را به دست فروشی، شاگردی و کارگری بپردازد و آسیب‌های اجتماعی که در کمین دانش آموزی است که خود این راه را انتخاب نکرده است.
ازنظر یکی از معلمان مدارس حاشیه شهر؛ معلم که بعد از پدر و مادر دانش آموز، نزدیک ترین فرد به او محسوب می‌شود، بیشتر از سختی‌هایی که بر این خانواده حاکم است اطلاع دارد. پدری کارگر که صاحب سه فرزند محصل است و به دلیل نبود امکانات، دانش آموزان از نظر تحصیلات در سطح متوسط هستند یا نیاز به تلاش بیشتر دارند. چرا که دانش آموز همراه پدر و مادر بعد از مدرسه یا به سرکار می‌رود یا وظایفی خیلی سنگین تر از سن خود در منزل انجام می‌دهد. طبق گفته های این معلم، اصلی‌ترین دلیل مشکلات تحصیلی یا ترک تحصیل‌های زودهنگام در بین این دانش‌آموزان، مشکلات معیشتی و اجتماعی است.
هرچند اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان در چند سال اخیر نگاه ویژه‌ای به این قشر از جامعه حاشیه شهر داشته است، اما وسیع بودن این منطقه با حاشیه شهر و روستاهای محرومی که دارد، رسیدگی به این منطقه پهن پیکر آموزش و پرورش، به تنهایی قابل اجرا نخواهد بود و قطعا به همدلی و همیاری خیرین نیک اندیش و نیکوکار نیاز است.

منطقه تبادکان، محروم از هر امکاناتی

علی سعیدی، مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد می گوید: آموزش و پرورش تبادکان یک مجموعه و اداره سخت منظر و سخت پیکر است. موج افزایش جمعیت در حاشیه شهر مشهد که تقریبا سالانه 7 هزار دانش آموز به جمعیت این منطقه اضافه می کند، باعث حاشیه نشینی گسترده و آسیب های اجتماعی، کمبود امکانات و فضای آموزشی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی خانواده ها، پراکندگی جغرافیایی و مجموعه این مسائل شده است و این مشکلات دست به دست هم داده تا از منطقه تبادکان، یک منطقه محروم ایجاد کند.

18طرح آموزشی آماده افتتاح در منطقه محروم تبادکان مشهد است

به همت و یاری خیرین نیک اندیش، تعداد زیادی مدرسه احداث و بهره برداری شده است که مدیر آموزش و پرورش این منطقه از 18 طرح آموزشی آماده افتتاح در منطقه محروم تبادکان مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: این تعداد طرح شامل ۱۰۲ کلاس درس است که مراسم افتتاح و تجلیل از خیران مشارکت ‌کننده در ساخت آنها به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا هنوز برگزار نشده است. همچنین سرانه فضای آموزشی این منطقه به طور میانگین ۲ متر مربع است.

تبادکان با بیش از ۱۳۸ هزار دانش‌آموز، بزرگترین منطقه آموزش و پرورش در کشور

او می‌گوید: این مقدار ۶ و نیم متر مربع پایین‌تر از حد استاندارد ملی، یعنی حدود یک ‌سوم آن است. همچنین منطقه تبادکان با بیش از ۱۳۸ هزار دانش‌آموز، بزرگترین منطقه آموزش و پرورش در کشور محسوب می‌شود، این در حالی است که این منطقه به عنوان منطقه محروم و حاشیه شهر دارای تعداد بسیاری روستاست که همین امر موجب افزایش محرومیت آن شده است. سرانه فضای آموزشی در ایران 5 و چهار دهم مترمربع و در آموزش و پرورش خراسان رضوی 4 و نیم مترمربع است. ۱۶ درصد از دانش آموزان این منطقه نیز، یعنی ۲۱ هزار نفر مهاجران خارجی تبعه کشورهای همسایه هستند.

خیرین نیک‌اندیش؛ همیاران مدارس حاشیه شهر

سالانه بین 5 تا 8 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی تبادکان افزوده می‌شود و حدود 3 هزار نفر از این دانش‌آموزان در میانه سال تحصیلی وارد مدارس می‌شوند. بر این اساس اگر سالانه ۳۰۰ کلاس درس جدید در تبادکان ساخته شود، فقط سرانه فضای آموزشی منطقه در وضعیت کنونی آن باقی می‌ماند. با وجود مشارکت مطلوب شهروندان نیکوکار مدرسه‌ساز و تلاش اداره‌ کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در ساخت کلاس و مدرسه برای این منطقه، آموزش و پرورش تبادکان به خاطر رشد فزاینده جمعیت، همچنان در تنگنا به سر می‌برد و تبادکان همچنان نیازمند به نگاه ویژه خیرین و اعتبارات دولتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار