ویژه برنامه‌های رادیو قرآن در سالگرد درگذشت عبدالباسط

تهران(پانا) - شبکه رادیویی قرآن به مناسبت سالگرد درگذشت استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ویژه برنامه‌هایی را به روی آنتن می‌برد.

کد مطلب: ۱۱۴۲۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
ویژه برنامه‌های رادیو قرآن در سالگرد درگذشت عبدالباسط

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو قرآن؛ نهم آذر ۱۳۶۷ ستاره پروفروغ جهان تلاوت قرآن کریم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد دار فانی را وداع گفت. تلاوت های زیبا و ماندگار مرحوم عبدالباسط هیچ گاه از خاطره دوستداران تلاوت قرآن پاک نخواهد شد و همواره اولویت اول شنوندگان، پخش تلاوت از آن قاری برجسته می باشد.
به همین مناسبت در سی و دومین سالگرد رحلت این استاد تلاوت، رادیو قرآن ویژه برنامه هایی را تدارک دیده است.
از ویژه برنامه های این رادیو می توان به «قله های تلاوت» اشاره کرد که با هدف معرفی زیباترین تلاوت های مرحوم استاد عبدالباسط همراه با تاریخ و محل تلاوت به تهیه کنندگی امیر عشقی و اجرای محمدهادی صلح جو در ساعت ۱۸:۵۰ پخش خواهد شد.
برنامه طارق تلاوت با محوریت گفتگو با فرزند و خانواده مرحوم عبدالباسط به روی آنتن خواهد رفت. حضور مهمانان برجسته و گفت و گو با اساتید و پیشکسوتان قرائت قرآن کریم، بیان خاطرات از مرحوم استاد عبدالباسط، پخش زیباترین تلاوت های استاد و گزارش های مردمی از جمله بخش های این ویژه برنامه می باشد.
این برنامه نیز به تهیه کنندگی سیدنورالدین سجادی و با اجرای محمدهادی صلح جو از رادیو قرآن به سمع شنوندگان خواهد رسید.
همچنین برنامه محله تلاوت از ساعت ۱۹ به صورت زنده به تهیه کنندگی حسن رحمانی و با اجرای مهدی حاجی محمدی به معرفی استاد عبدالباسط و گفتگو با اساتید برجسته قرآن از جمله کریم منصوری، غلامرضا شاه میوه و مهدی دغاغله و پخش تلاوت های درخواستی از این قاری می پردازد.

روزنامه قطری «العرب» در سال ۹۵ با انتشار گزارشی با عنوان عبدالباسط سلطان تلاوت در قرن بیستم نوشت: عبدالباسط با صدای دلنشین و جذابی که داشت، شایسته است که به‌عنوان سلطان تلاوت در قرن بیستم میلادی معرفی شود و این قاری نامدار مصری با حنجره طلایی خود به بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی سفر کرد و به تلاوت قرآن پرداخت.

در این گزارش آمده است: تمام قاریان بر این مسئله متفق‌القول هستند که شیخ عبدالباسط عبدالصمد، پیشوای قاریان در زمینه قرائت و فن تلاوت است. بسیار کم ‌سخن بود و با ایجاز و اختصار سخن می‌گفت و در زندگی کسی کنکاش نمی‌کرد. این انسان آرام در تلاوت قرآن همچون ستاره‌ای می‌درخشد، تا این که سلطان قاریان شد و جایگاه و منزلت ویژه‌ای نسبت به دیگر قراء کسب کرد.

شیخ عبدالباسط عبدالصمد در سال ۱۹۲۷ در روستای «المزاعزه» از توابع شهر «ارمنت» واقع در استان «قنا»ی مصر متولد شد، او در خانواده‌ای قرآنی بزرگ شد، پدربزرگش عبدالصمد از حافظان قرآن شناخته‌شده بود که به حفظ قرآن کریم و تجوید و احکام آن تسلط داشت و پدربزرگ مادری او نیز «ابو داود» از عرفای شهر ارمنت بود. همچنین، پدر عبدالباسط عبدالصمد نیز به تجوید قرآن تسلط کامل داشت.

این قاری مصری در خاطراتش نقل کرده است: در سن ۱۰ سالگی کل قرآن را حفظ کردم، و از پدرم و جدم خواستم که قرائات‌ قرآنی را یاد بگیرم، لذا به من گفتند که باید به شهر «طنطا» بروم تا علوم قرآن و علم قرائات را نزد شیخ «محمد سلیم» فرا بگیرم، اما مسافت بسیار طولانی بود، بنابراین یک روز قبل از این که من تصمیم بگیرم برای فراگیری قرائات قرآنی به شهر طنطا بروم، شنیدیم که استاد محمد سلیم به «ارمنت» آمده تا قرائات قرآنی را در مؤسسه دینی این شهر تدریس کند، بر همین اساس نزد وی رفتم و علوم و قرائات قرآنی را فرا گرفتم و سپس «الشاطبیه»(کتابی در زمینه آموزش تجوید) را حفظ کردم.

عبدالباسط در سال ۱۹۵۰ به قاهره نقل مکان کرد و در سال ۱۹۵۱ وارد رادیو مصر شد، نخستین تلاوت‌ او از سوره مبارکه فاطر بود، وی در سال ۱۹۵۲ میلادی به‌عنوان قاری مسجد «امام شافعی» و در سال ۱۹۸۵ میلادی نیز به جای «شیخ محمد علی البنا» به‌عنوان قاری مسجد «امام حسین(ع)» در قاهره تعیین شد.

با ملحق شدن شیخ عبدالباسط عبدالصمد به رادیو، اقبال مردم برای خرید رادیو زیاد شد و پس از آن دعوت‌نامه‌ها از سراسر دنیا برای وی ارسال شد و در هر کشوری که می‌رفت به طور رسمی و مردمی مورد استقبال قرار می‌گرفت.

رئیس‌جمهور کشور پاکستان در فرودگاه به استقبال این قاری برجسته مصری آمد و با او مصافحه کرد، عبدالباسط در بزرگ‌ترین مساجد شهر جاکارتا،‌ پایتخت اندونزی به تلاوت قرآن کریم پرداخت در حالی که هر گوشه مسجد از حاضرین پر شده بود و جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در حالی که سرپا ایستاده بودند به صدای او گوش می‌دادند.

از مشهورترین مساجدی که شیخ عبدالباسط در آن‌ها قرآن را تلاوت کرد، می‌توان به مسجدالحرام در مکه مکرمه، مسجدالنبی(ص) در مدینه منوره، مسجدالاقصی در قدس، مسجد ابراهیمی در الخلیل فلسطین، مسجد اموی در دمشق و مساجد مشهور آسیا، آفریقا، آمریکا، فرانسه، انگلستان، هند و دیگر کشورهای جهان اشاره کرد.

در سال ۱۹۵۶ میلادی، کشور سوریه با اعطای نشان شایستگی از وی تجلیل کرد، همچنین، لبنان نیز با اهدای نشان برنج از این قاری نامدار مصری تجلیل کرد و کشور مالزی نیز به وی نشان طلا اهدا کرد. استاد عبدالباسط عبدالصمد همچنین، نشان‌های زیادی از رؤسای جمهور مختلف کشورهای اسلامی و غیر اسلامی دریافت کرد.

عبدالباسط تلاش کرد با رعایت‌کردن در خوردن غذاها و نوشیدنی‌های مختلف با بیماری دیابت مبارزه کند، اما با اضافه‌شدن بیماری التهاب کبدی، دیگر توان مقاومت با این دو بیماری را نداشت. سرانجام روز چهارشنبه ۳۰ دسامبر ۱۹۸۸ پس از عمری خدمت به قرآن، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار