قد و وزن 90 درصد دانش‌آموزان مازندران در طرح «کوچ» ثبت شد

ساری (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که قد، وزن و سنجش شاخص توده بدنی بیش ‌از 90 درصد دانش‌آموزان در سامانه سناد در پروژه کوچ ثبت شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۲۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
قد و وزن 90 درصد دانش‌آموزان مازندران در طرح «کوچ» ثبت شد

تغییر الگوی غذایی و روی آوردن به غذاهای پرانرژی که گرچه ظاهری جذاب دارند اما از ارزش غذایی کمی برخوردارند و نیز مصرف ناکافی مواد غذایی دارای فیبر و از طرفی، کاهش فعالیت جسمانی روزانه عامل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرده است که حدود ۲۰ درصد دانش‌آموزان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و حدود ۲۱ درصد نیز از چاقی شکمی رنج می‌برند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران نیز نسبت به اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان که زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیردار مانند دیابت نوع2، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، عروقی، متابولیکی، عوارض روانی و اجتماعی و غیره است، اظهار نگرانی کرده و با اشاره به این واقعیت که این عارضه در مازندران شایع است و رتبه اول را در کشور دارد، دانش‌آموزان را نیز درگیر می‌کند.

طرح «کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان» با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم تحت عنوان «کوچ»، یکی از طرح‌های ۲۵ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که اجرای آن با همکاری وزارت بهداشت از شهریورماه آغاز شده است. در برنامه «کوچ» هدف این است که قد و وزن و نمایه توده بدنی دانش آموزان در سطح کشور مشخص شود و با آموزش وسیع و همه جانبه در زمینه تغذیه سالم و ترویج فعالیت بدنی شیوع اضافه وزن و چاقی دانش آموزان، کاهش یابد.

«کوچ» در سه مرحله اجرا می‌شود

این پروژه با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم در سه مرحله (سنجش اولیه، انجام مداخلات فعالیت بدنی و تغذیه ای و سنجش ثانویه) با همکاری عوامل مدرسه (مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران و مراقبین سلامت مدارس) اجرا می‌شود و بعد از اتمام پایش قد و وزن تمامی دانش آموزان، مرحله مداخلات فعالیت بدنی و تغذیه‌ای در جهت کاهش و کنترل وزن دانش آموزان انجام می‌شود.

سید علی ساداتی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد که قد، وزن و سنجش شاخص توده بدنی «BMI» بیش ‌از 90 درصد دانش‌آموزان در سامانه سناد در پروژه کوچ ثبت شده است.

او فعال شدن درس تربیت بدنی و دبیران آن در دوران کرونا، کمک به کاهش وزن در دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق ،کمک به حفظ وزن مطلوب دانش آموزان طبیعی،کمک به دانش‌آموزان لاغر جهت کسب وزن مطلوب، شناخت دانش‌آموزان از هرم‌های غذایی و هرم‌های تحرک بدنی، شناخت مدرسه، شهرستان، استان و کشور از وضعیت بدنی دانش آموزان را از مزایای دیگر این پروژه برشمرد.

ساداتی با اشاره به تهیه و چاپ کتابچه های کوچ در تمام شهرستان و مناطق، از معرفی یک تا 4 نفر به عنوان رابط پروژه کوچ در شهرستان‌ها و مناطق به نسبت جمیت مدارس خبر داد که مسئول اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و پیگیری دقیق در این پروژه هستند.

مازندران در سال تحصیلی جاری ۵۰۸ هزار دانش‌آموز دارد که از مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه دوم در حال تحصیل هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار