چرا با کاهش تردد خودروها، آلودگی هوا در پایتخت کمتر نشده است؟

تهران (پانا) - آلودگی هوا همچنان از مهم‌ترین مشکلات کلان‌شهر تهران است و علی رغم اینکه کرونا موجب تعطیلی مدارس، دورکاری ادارات و کاهش حجم ترددهای غیرضرور در پایتخت شده است اما همچنان شاخص آلودگی هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد و این سوال مطرح است که چرا علی‌رغم کاهش تردد خودروها، آلودگی هوا کمتر نشده است؟

کد مطلب: ۱۱۴۲۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آسمان پایتخت در سال گذشته از ابتدای سال تا کنون 25 روز هوای پاک، 183 روز هوای سالم، 44 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه‌ها را تجربه کرد. در حالی که از ابتدای امسال تاکنون هوای تهران 15 روز پاک، 178 روز سالم، 58 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 2 روز ناسالم برای تمام گروه‌های جامعه را تجربه کرده است. با وجود آنکه در سال‌جاری و در پی شیوع ویروس کرونا، حجم ترددها به دلیل محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته است اما طبق آمار شاهدیم که کیفیت هوای پایتخت طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در وضعیت نامطلوب‌تری بوده است.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران درباره چرایی آلودگی هوا با توجه به کاهش ترددها، تعطیلی مدارس و کاهش بار ترافیکی به پانا گفت: «درست است که وسایل نقلیه به عنوان منشا بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران به شمار می‌رود اما باید به چند نکته توجه کرد به طوری که در نیمه اول سال بخشی از منشا آلودگی هوای تهران ناشی از منابع طبیعی از جمله گرد و خاک است. تعداد کامیون‌های با عمر بالای ۳۰ یا حتی ۴۰ سال بسیار زیاد است و در شب هم تردد می‌کنند و این آلودگی‌ها معمولا انباشته می‌شود.»

سهم بالای خودروهای دیزلی در آلودگی هوای تهران

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تردد شبانه خودرو‌های دیزلی منجر به افزایش تولید آلایندگی می‌شود، گفت: «درصد آلایندگی خودرو‌های دیزلی خیلی زیاد است. بخشی از آلودگی هوا مربوط به خودروهای دیزلی است. در واقع می‌توان گفت که تردد خودروهای دیزلی چه قبل از کرونا و چه در ایام کرونا تغییر چندانی نداشته است چون همچنان شب‌ها کامیون‌ها به فعالیت خود در سطح شهر تهران ادامه می‌دهند و از طرفی اتوبوس‌های شرکت واحد نیز علی‌رغم اینکه تعداد مسافرها کمتر شده است اما فعالیتشان کماکان ادامه دارد و همانند قبل است. لذا آلودگی هوای تهران همانند گذشته است و با شیوع ویروس کرونا نیز تغییری نکرده است.»

وی با اشاره به سهم منابع ساکن از جمله نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و مناطق مسکونی در آلودگی هوا گفت: «از آنجا که منابع ساکن تفاوت چندانی در افزایش آلودگی هوای تهران در ایام کرونا نداشته‌اند، آلودگی هوا کمتر از گذشته نبوده است و شاهد آلودگی هوا هستیم. بنابراین می‌توان گفت که آلودگی هوای تهران تفاوت چندانی با سال گذشته نکرده و کمتر هم نشده است.»

رستگاری خاطرنشان کرد: «تردد خودروها تفاوت چندانی نسبت به قبل نکرده است و درست است که ادارات درگیر دورکاری هستند و طرح ترافیک نیز در مقطعی اجرا نشد اما همان میزان خودرو در سطح شهر تردد می‌کرد و از طرفی در سایر منابع نیز تغییر چندانی صورت نگرفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار