خودکشی، پدیده‌ای بی‌ارتباط با دانش‌آموزان

تهران (پانا) _ به گفته معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش پس از پاندمی ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس به سبب پیشگیری از شیوع گسترده آن در بین دانش‌آموزان براساس نظر ستادملی مقابله با کرونا، وزارت آموزش و پرورش با شعار آموزش تعطیل نیست در هفته اول اسفندماه 98 آموزش تلویزیونی را با همکاری سازمان صداوسیما راه‌اندازی کرد و در هفته دوم فروردین‌ماه 99، آموزش مجازی و تعاملی دانش‌آموزان را بر پایه برنامه کاربردی «شاد» رونمایی کرد و در 13 شهریورماه فاز دوم آن را با ابزارهای جدید به جامعه مخاطبان معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۱۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
خودکشی، پدیده‌ای بی‌ارتباط با دانش‌آموزان

امیرعباس میرزاخانی در این باره به پانا گفت که بر مبنای این برنامه کاربردی، معلمان و دانش‌آموزان در دوران کرونا و در شرایط تعطیلی ناخواسته مدارس به دلیل شرایط جوی کشور مانند برف و یخبندان و همچنین آلودگی هوا و مواردی نظیر آن، تمامی آموزش‌های رسمی را در این فضا دنبال می‌کنند.

وی عنوان کرد کرونا برخلاف تمامی مشکلاتی که برای کشور و مردم در زمینه‌های مختلف به‌ویژه عدم برگزاری آموزش‌های حضوری در مدارس را به ارمغان آورد، این حسن را داشت که روند استفاده از ابزارهای هوشمند در آموزش‌های مجازی و چگونگی استفاده از آن و همچنین ضرورت بهره‌گیری از این فضا را به‌شدت تسریع ببخشد.

میرزاخانی افزود به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در دوران پساکرونا نیز، آموزش‌ها علاوه بر حالت حضوری، قطعا در این فضا نیز به دلایل مختلف ادامه خواهد داشت و آموزش‌ها به حالت سنتی خود برنخواهد گشت. این شرایط آموزش، نیاز دانش‌آموزان و معلمان در تهیه و استفاده از ابزارهای هوشمند و دسترسی اینترنت پرسرعت را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد از آنجایی‌که وزارت آموزش و پرورش براساس ماموریت‌های ذاتی‌اش وظیفه فراهم کردن امکان تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را برعهده دارد، امکانات آموزش در 3 شیوه آموزش تلویزیونی، ارسال بسته‌های آموزشی و بهره‌گیری از «شاد» را ساماندهی کرده است و مدیران مدارس موظفند اطلس یادگیری و آموزش بر اساس هرکدام از شیوه‌های ارائه‌شده تکمیل کنند و در این مسیر نباید اجبار به هرکدام از روش‌ها اعمال شود.

معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش گفت که با این مقدمه؛ با شروع سال تحصیلی از 15 شهریورماه، خودکشی چند دانش‌آموز در سراسر کشور علاوه از تلخکامی، به تیتر اول رسانه‌ها بدل گشت و در نگاه نخست علت این اتفاق ناگوار را به نداشتن ابزار هوشمند برای آموزش مجازی مرتبط دانسته و در یک نتیجه‌گیری کاملا یکسویه و نادرست، اجبار وزارت آموزش‌وپرورش در این روش را مقصر اصلی آن معرفی کردند؛ البته در تمامی این وقایع، با ورود مقامات نظارتی و قضایی علت آن به عواملی مانند فقر، آسیب‌های اجتماعی و مواردی از این دست معرفی شد.

میرزاخانی افزود اما باز هم شاهدیم که در خودکشی نوجوان 15 ساله رامهرمزی، همان ادعای تکراری نداشتن گوشی هوشمند توسط رسانه‌ها دلیل خودکشی می‌شود و نشان می‌دهد موضوع از یک خشونت اجتماعی به انگ سیاسی به نهاد مظلوم آموزش‌وپرورش تبدیل شده است و این جفای بزرگی در حق خدمات معلمان دلسوز در این دوران سخت است.

وی همچنین گفت براساس تعریف کارشناسان، خودکشی عملی است آگاهانه و کاملا ارادی که فرد برای پایان دادن به زندگی خویش انجام می‌دهد و می‌تواند پیامدهای متفاوت روحی و روانی برای خانواده، گروه همسالان و نظام اجتماعی کشور به همراه داشته باشد. باید توجه داشت که این موضوع مانند هر پدیده اجتماعی دیگر، تک‌عاملی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار