آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از آغاز اجرای بسته تحولی «مدرسه خوانا» تا اضافه شدن بیماری کرونا به پوشش بیمه دانش‌آموزی

تهران (پانا) – اعلام جزئیات پوشش بیمه دانش‌آموزی، آغاز اجرای بسته تحولی «مدرسه خوانا»، بخشنامه بازنشستگی همسران و فرزندان شهدا با استفاده از سنوات ارفاقی و چند انتصاب جدید در وزارتخانه از اخبار مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته هستند.

کد مطلب: ۱۱۴۱۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
از آغاز اجرای بسته تحولی «مدرسه خوانا» تا اضافه شدن بیماری کرونا به پوشش بیمه دانش‌آموزی

تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در پی افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از همه‌گیری کرونا در هفته اخیر هم تداوم یافت. این هفته خبر درگذشت حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو معروف به عموراستگو باعث تاثر و تاسف بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان شد. بسیاری از نوجوانان کشور بیننده برنامه‌های تلویزیونی این کارشناس تعلیم و تربیت دینی بودند. افزایش خطر کووید 19 همچنین بیمه دانش‌آموزی را تحت تاثیر قرار داد وا فزوده شدن پرداخت خسارات ابتلا به بیماری کرونا به پوشش بیمه دانش‌آموزی وارد شد که جزئیات آن در دستورالعمل اخیر معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

در پی نشست هفتگی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اعضای کمیسیون به مصوبه اخیر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های جذب نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش واکنش نشان دادند و بر این موضوع تاکید کردند که وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونگذاری نیست. اعضای کمیسیون آموزش به مصوبه 27 آبان 99 شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره دارند که بر اساس آن جذب نیرو در آموزش و پرورش از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مورد بازنگری قرار گرفته است.

این هفته شاهد آغاز دوره آموزشی تربیت مدرسان کشوری بسته تحولی «مدرسه خوانا» در معاونت آموزش ابتدایی بودیم که با هدف تقویت مهارت‌های خواندن و درک مطلب، درست نویسی، صحبت در جمع و آداب و مهارت‌های زندگی اجتماعی مانند ادب، شجاعت و مسئولیت‌پذیری در مدارس ابتدایی کشور به اجرا درخواهد آمد.

ابلاغ جدول زمان‌بندی جدید برنامه آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، بخشنامه بازنشستگی همسران و فرزندان شهدا با استفاده از سنوات ارفاقی و چند انتصاب جدید در وزارتخانه از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش طی هفته اخیر هستند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

واکنش کمیسیون آموزش به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سیاست‌های جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، بعد از نشست هفتگی کمیسیون (دوشنبه ۳ آذر)، با اشاره به بررسی مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص نحوه جذب نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: دستور کار نخست امروز کمیسیون، گزارش رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌های جذب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 27 آبان 99 شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که پس از استماع این گزارش اعضای کمیسیون تأکید کردند که وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری بوده این شورا نباید در قانونگذاری ورود کند.

به گفته سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست 27 آبان شورا، سیاست‌های جذب معلمان در آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماده واحده‌ای به‌عنوان لایحه توسط وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد. در این ماده واحده آمده است که جذب معلم فقط از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد و از سایر مسیرها امکان جذب معلم برای آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت.

عمو راستگو درگذشت

حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، کارشناس حوزه تعلیم و تربیت که به واسطه حضورش در برنامه های تلویزیونی با عنوان «عمو راستگو» شناخته می شد، 2 آذرماه بر اثر سکته قلبی در ۶۷ سالگی در قم درگذشت.

زنده یاد راستگو به مدت ۳۵ سال برای گروه سنی کودک و نوجوانان برنامه‌های تلویزیونی اجرا می‌کرد و به مخاطبان خود تعالیم دینی می‌آموخت. در پی درگذشت حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش در پیامی توییتری خود نوشت: «معلمی تمام‌عیار، خلاق، نوآور، هنرمند، دلسوز، محبوب و بسیار پر تلاش به دیدار خدا شتافت. مرحوم راستگو را از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب می‌شناختم او در آموزش کودکان و نوجوانان سرآمد و صاحب‌سبک بود. فقدانش سنگین و غمبار است. خدایش رحمت کناد و با معلمان بزرگ الهی محشور فرماید.»

بیمه حوادث دانش‌آموزی هزینه درمان کرونا را هم پوشش می‌دهد

گودرز کریمی فر، مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره پوشش بیمه دانش‌آموزی در سال جدید تحصیلی گفت: این بیمه برای دانش‌آموزان شامل بیماری‌های صعب العلاج نیز می‌شود؛ از این رو، وزارت آموزش و پرورش بیماری کرونا را هم در این گروه قرار داده و از ۵۰۰ هزار تا ۶ میلیون تومان هزینه درمان کرونا را نیز دربرمی‌گیرد.

به گفته مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هزینه خرید و پیوند کلیه نیز شامل این بیمه می‌شود. همچنین در بیمه نامه حوادث دانش آموزی برابر تعهدات تعریف شده، جبران غرامت ناشی از هرگونه حادثه مانند سیل، صاعقه و زلزله و همچنین غرامت نقص عضو ناشی از حادثه و همینطور هزینه‌های درمان سرپایی و بیمارستانی و هزینه جراحی ناشی از بیماری، مازاد بر سهم بیمه پایه در این بیمه حوادث پیش بینی شده است.

در دستورالعمل اجرایی بیمه حوادث دانش‌آموزی آمده است: در این بیمه نامه تحت عنوان بیمه نامه دانش‌آموزان، نوآموزان، هنرجویان و دانشجویان مراکز تربیت معلم، دانشجویان متعهد خدمت و کارکنان، خانواده تحت تکفل (غیر دانش‌آموز) در قبال فوت و نقص عضو یا ازکارافتادگی جزیی و کلی دائم بر اثر حوادث و همچنین هزینه‌های پزشکی و اعمال جراحی مستلزم بستری در بیمارستان در طول شبانه‌روز در داخل و خارج از کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند.

طبق دستورالعمل بیمه دانش‌آموزان، جبران غرامت فوت ناشی از حادثه در شبانه‌روز و در طول مدت قرارداد مبلغ 100 میلیون ریال، جبران غرامت نقص عضو (دائم، کلی، جزئی) ناشی از حادثه در شبانه‌روز و در طول مدت قرارداد یک میلیارد و 500 میلیون ریال، هزینه‌های درمان سرپائی و بیمارستان ناشی از هر حادثه تا سقف 40 میلیون ریال، جبران هزینه‌های اعمال جراحی ناشی از بیماری و به‌شرط بستری در بیمارستان به‌استثنای هزینه جراحی عمل لوزه و سایر استثنائات مندرج در شرایط عمومی بیمه گروهی مازاد بر تعهدات بیمه­گر پایه تا سقف 40 میلیون ریال، هزینه خرید و پیوند کلیه مبلغ 50 میلیون ریال، پرداخت هزینه کاشت حلزون گوش (برابر با ضوابط و مقررات انجمن‌های حمایتی مربوط) تا سقف 100 میلیون ریال، جبران 100 مورد غرامت فوت ناشی از بیماری (غیر حادثه) که در مدرسه اتفاق افتاده باشد تا سقف 70 میلیون ریال (پس از کسب مجوز از اداره کل رفاه و پشتیبانی) و جبران 400 مورد کمک‌هزینه خرید سمعک (با هماهنگی اداره کل رفاه و پشتیبانی) تا سقف 20 میلیون ریال به‌صورت متمرکز در کل کشور، ازجمله تعهدات بیمه‌گر در بخش بیمه حوادث و درمان است.

آغاز دوره آموزشی تربیت مدرس کشوری بسته تحولی «مدرسه خوانا» در معاونت آموزش ابتدایی

آئین افتتاحیه دوره آموزشی تربیت مدرس کشوری طرح تحولی مدرسه خوانا با پیام تصویری وزیر آموزش‌وپرورش به‌صورت مجازی برگزار شد.

این طرح سال گذشته به‌عنوان بسته تحولی معاونت آموزش ابتدایی اعلام شد و در دستور کار این معاونت قرار گرفت. بسته تحولی خوانا ارتقاء تلفیقی - مشارکتی و مدرسه محور مهارت‌های چهارگانه زبانی و زندگی دانش آموزان دوره ابتدایی است که از امروز در 5 درصد از مدارس کل کشور به مرحله اجرا درآمد.

این طرح در سه مرحله شامل آموزش مدرسان کشوری و معلمان مجری طرح (به مدت یک ماه در بستر فضای مجازی)، آموزش دانش آموزان از ابتدای دی تا اردیبهشت‌ماه و ارزشیابی جامعه هدف اجرایی خواهد شد.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی با اشاره به این نکته که به دلیل اهمیت موضوع علی‌رغم شیوع بیماری کرونا و مجازی بودن آموزش، این طرح را با همکاری معلمان عزیز و تلاش مدرسان کشوری به‌صورت مجازی پیش خواهیم برد گفت: زمان اجرای طرح در مدارس ابتدای دی‌ماه خواهد بود و امیدواریم تا پایان سال تحصیلی آموزش این مهارت‌های پایه و تلفیق آن با آداب زندگی در مدارس نمونه به‌خوبی انجام شود تا بتوانیم پس‌ازآن با ارزیابی بازخوردها و شناسایی نقاط قوت و ضعف و رفع مشکلات احتمالی، باقدرت بیشتر بسته تحولی خوانا را در مدارس کل کشور اجرا کنیم.

انتصاب‌های جدید در وزارت آموزش و پرورش

وزیر آموزش‌وپرورش این هفته طی احکامی حامد صبوری را به سمت «مدیرکل دفتر امور مجلس» و محمد خرم را به سمت «مدیرکل دفتر هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری» منصوب کرد.

بخشنامه بازنشستگی همسران و فرزندان شهدا با استفاده از سنوات ارفاقی

بر اساس بخشنامه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش، همسران و فرزندان شهدا با استفاده از سنوات ارفاقی بازنشسته خواهند شد.

بر اساس این بخشنامه همسران و فرزندان شهداء شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و مشترک یکی از صندوق‌های بیمه‌گر مشمول این آیین‌نامه می‌باشند و مرجع تشخیص ایثارگری بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

مشمولین در صورت دارا بودن حداقل ۲۲ سال سابقه خدمت قابل‌قبول و بدون شرط سنی، می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را با استفاده از سنوات ارفاقی حداکثر به مدت هشت سال ارائه نمایند. درهرصورت، مجموع سنوات خدمت فرد با احتساب سنوات ارفاقی باید حداقل ۳۰ سال باشد.

جدول زمان‌بندی جدید برنامه آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به استان‌ها ابلاغ شد

مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در راستای مسائل مربوط به‌سرعت شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) در ساعات پیک ترافیک اینترنت ساعت ۱۳-۱۰ و به‌منظور مدیریت هرچه بهتر زمان‌های آموزشی و افزایش کیفیت فعالیت‌های درسی در فضای مجازی، جدول زمان‌بندی برنامه آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹را به استان‌ها ابلاغ کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار