ملکی تشریح کرد؛

نحوه تولید و توزیع کتاب‎‌‌های درشت‌خط ویژه‎ مدارس استثنایی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به توزیع کتاب‎‌های درشت خط ویژه‎ مدارس استثنایی به جزئیات تولید برنامه‌‌های درسی متناسب با شرایط کرونا پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۴۰۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
نحوه تولید و توزیع کتاب‎‌‌های درشت‌خط ویژه‎ مدارس استثنایی

حسن ملکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که کتاب‎‌های درشت خط ویژه‎ مدارس استثنایی با چه ساز و کار تولید و توزیع می‎‌شود؟ اظهار کرد: کتاب‎‌های درشت خط برای دو گروه از دانش‌‌آموزان طراحی و تولید می‎‌شود؛ دانش‌‌آموزان هوش بهر عادی -کم بینا و دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی - کم بینا.

وی درباره گروه اول گفت: کتاب‎‌های درسی دانش‌‌آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (23.5در33 ) سانتی متر آماده سازی می‌‎شود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام می‌‎گیرد. توزیع این کتاب‌‎ها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش‌آ‌‌موزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‎‌شود.

ملکی درباره کتب درسی دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی - کم بینا نیز اشاره کرد: کتاب‎‌های درسی دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی - کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (23.5در33 ) سانتی متر از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامه‌‎ریزی آموزشی تحویل می‌‌دهد.

معاون وزیر با بیان اینکه توزیع این کتاب‌‎ها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش‌‌آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام می‌‎شود به فهرست بسته‎‌های آموزشی دانش‌‌آموزان عادی - کم بینا و دانش‌‌آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک پایه به شرح جدول زیر اشاره کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا بیان کرد: شرایط کرونایی تجربه‎ تلخ در فضای تکان دهنده‎ای است که افکار و اندیشه‎‌ها را برای یافتن راه‌‎های نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد. ما نیز از این تکان ذهنی دور نبودیم. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. برنامه‌‌‎های درسی در شرایط قرمز و زرد چه تغییراتی را باید بپذیرد تا تسهیل‌‎گر یادگیری باشد؟

وی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاش‎‌هایی در گروه‌‎های کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه 6 جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید 19 در وضعیت قرمز و زرد پدید آمد. در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتواها به‎عنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت.

ملکی عنوان کرد: قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل می‌‎گرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روش‎‌های تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانش‌‎آموزان فراهم کنند.

معاون وزیر اشاره کرد: به خانواده‌‎ها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا کنند توصیه‎‌هایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد. خانه به مدرسه‎‌ای تبدیل شد که یادگیری‌‎های اساسی در آنجا صورت می‌‎‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه خانه صرفاً محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسه‌‎ای است که معلم آن پدر و مادر است افزود: قاعدتاً والدین به توانایی‎‌های نوینی باید نایل شوند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری کنند. اگر هم چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب کنند. هرچند نقش اصلی را خود دانش‎‌آموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد اما به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری است که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در مجموعه 6 جلدی، منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریس‌‎های تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش‌‌آموزان باید رجوع کنند و راهنمایی‎‌های لازم را دریافت کنند. خود این نیز مهارتی است که بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمی‎‌‌شود.

ملکی اظهار کرد: در همین مجموعه 6 جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینه‎‌ساز همه‎ تلاش‎‌هایی است که از سوی والدین، معلمان و دانش‌‎آموزان صورت می‎‌گیرد. اوست که باید رهبری کند و امکان فعالیت‎‌های اثربخش را فراهم کند.

وی در پایان افزود: بنابراین اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامه‎‌های درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با این‌‎ها در مجلات رشد مقالات، مصاحبه‎‌ها و گفتگوهای متعددی نیز به چاپ رسیده است اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتاب‎‌های درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزون‌‎تر برای دانش‌‎آموز فراهم می‎‌شود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارت‌‎ها به صورت مطلوب انجام می‌‎‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار