چاقی در گیلان بیشتر از میانگین کشوری

رشت ( پانا) - براساس آخرین بررسی ها، شیوع اضافه وزن و چاقی در افراد بالای 18 سال در گیلان 8 درصد بیشتر از میانگین کشوری است و آمار چاقی در کودکان زیر 5 سال این استان هم 6 و نیم درصد از میانگین کشوری جلو زده است.

کد مطلب: ۱۱۴۰۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
چاقی در گیلان بیشتر از میانگین کشوری

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، از 10 عامل خطر بیماری های غیرواگیر، 5 عامل مربوط به تغذیه است که در این بین اضافه وزن و چاقی، بعد از فشار خون از مهم ترین عوامل خطر سازِ ابتلا به بیماری هایی نظیر قلبی - عروقی، سرطان و دیابت است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، میانگین آمار اضافه وزن و چاقی در گیلان حدود 68 درصد جمعیت بالای 18سال این استان است، که این آمار 8 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
نتایج ارزیابی مراقبت های انجام شده در واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت گیلان در سال 98 هم نشان می دهد 27 درصد از افراد 5 تا 18سال گیلان و 20 و نیم درصد از کودکان زیر 5 سال استان، اضافه وزن دارند و چاقند که بیش از میانگین کشوری است.

کووید 19 قوز بالاقوز در معضل چاقی

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می گوید: با افزایش ابتلا به بیماری کووید 19 در دنیا و تعطیلی بسیاری از مراکز تجاری، اداری، مدارس و مهدهای کودک و ایجاد قرنطینه خانگی برای شکستن زنجیره کرونا، برخی از افراد خانواده در قرنطینه خانگی هستند و این موضوع از یک طرف کم تحرکی را به دنبال دارد و از طرفی ممکن است، مصرف مواد غذایی پرکالری حاوی چربی، قند و نمک و تنقلات نامناسب را افزایش یابد.
سودابه ابراهیمی فرد افزود: به نظر می رسد اضافه وزن ناشی از کم تحرکی دوران کرونا، در بین کودکان و نوجوانان که دانش آموز هستند و بیشترشان به صورت مجازی و در خانه آموزش می بینند، مشهود تر باشد.
موضوعی که فرزانه فراهانی کارشناس تغذیه آن را تایید می کند و می گوید: اضافه وزن و چاقی در دوران کرونا در گیلان، بیشتر شده است.
او می گوید: چاقی در کودکان گیلانی، چند سالی است که روند رو به رشدی داشته اما با شیوع کرونا و خانه نشین شدن کودکان، در 9 ماه گذشته، بیشتر کودکانی که به مطبم مراجعه کرده اند، افزون بر چاقی با مشکل کبد چرب، کلسترول، کم خونی و کمبود ویتامین D مواجه بودند.

کوچِ « چاقی» از پاتوق دانش آموزی، با طرح «کوچ»

آموزش و پرورش استان گیلان هم آستین های همت را بالا زده و طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان، موسوم به «کوچ» را در مدارس این استان، آغاز کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، هدف از اجرای این طرح را کنترل وزن و چاقی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی استان اعلام کرد و گفت: مرحله اول این طرح 29 آبان به پایان رسید.
محمد رحمتی افزود: در این مرحله، قد و وزن 92 درصد از دانش آموزان دختر و پسر مقاطع مختلف تحصیلی گیلان (حدود 400 هزار نفر ) ارزیابی و نتایج به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد و آمار نهایی نیمه اول آذر اعلام می شود.
وی می گوید: پس از اعلام نتایج نهایی ارزیابی، به دانش آموزانی که اضافه وزن دارند، برنامه های ورزشی و رژیم غذایی ارائه می شود و در مرحله دوم طرح کوچ که در اسفند اجرا می شود، چنانچه این دانش آموزان به تناسب اندام برسند، به آنان نهال سلامتی اهدا می شود.

به نظر می رسد خانواده ها دست کم نباید عادات بد غذایی گذشته را چاشنی این بی تحرکی ها کنند، چرا که پزشکان می گویند کرونا به جز بیماران زمینه ای، در کمین افراد چاق هم نشسته است.
پس، همان قدر که حواس مان به زدن ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است، رعایت اصول بهداشت تغذیه و وزن را هم باید جدی گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار