رصد تخلفات معاینه فنی غیرواقعی در تاکسیرانی

تهران (پانا) - انجام معاینه فنی دوره‌ای ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر بسیار زیادی بر کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و تصادفات دارد و براساس قانون، تاکسی‌ها باید براساس سن خودرو هر شش ماه یا سه ماه یک‌بار معاینه فنی شوند اما مشاهده می‌شود که برخی تاکسیرنان برای اخذ معاینه فنی به مراکز خارج از شهر مراجعه می‌کنند و تخلفاتی نیز در این فرایند صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۱۴۰۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
رصد تخلفات معاینه فنی غیرواقعی در تاکسیرانی

طی چند سال گذشته سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران «سیمفا» برای ساماندهی و نظارت بر عملکرد مراکز مکانیزه معاینه فنی خودرو‌های سبک کشور، توسط اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کل کشور راه‌اندازی شده است. پیش از اجرای سامانه سیمفا در کشور، که کنترل و نظارت یکپارچه را در مراکز معاینه فنی ایجاد می‌کند، آمار جعل برگه‌های معاینه فنی در سراسر کشور بسیار بالا بود که هم اکنون با ایجاد سامانه یکپارچه دوربین تمامی پلاک‌هایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کند، می‌خواند و در سامانه ذخیره می‌کند؛ پس از بازدید خودرو توسط کارشناسان نتیجه در این سامانه ثبت می‌شود و قبولی یا مردودی خودرو به صاحب آن اعلام و با این اقدام میزان جعل برگه‌های معاینه فنی در سراسر کشور به صفر می‌رسد. اکنون خودرو‌هایی که فاقد معاینه فنی باشند توسط دوربین‌های ثابت و سیار پلیس شناسایی می‌شوند و روزانه این خودرو‌ها ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

بر اساس مصوبه هیأت دولت انواع وسایل نقلیه عمومی با عمر 10 سال یا کمتر هر 6 ماه و با عمر بالای 10 سال هر 3 ماه باید نسبت به معاینه فنی آنها اقدام شود. از طرفی با توجه به اینکه بخشی از آلودگی هوای کلانشهرها از جمله کلانشهر تهران، به بخش حمل و نقل عمومی مربوط است بنابراین معاینه فنی دوره‌ای این دو ناوگان بسیار اهمیت دارد. بنا به گفته حسین مقدم، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۲۵ هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده است و هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز به این مراکز مراجعه کرده است.

در فرایند اخذ معاینه فنی تاکسی‌ها مشاهده می‌شود که برخی تاکسیرانان دچار تخلف می‌شوند و برای اخذ معاینه فنی به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند که به گفته متولیان مدیریت شهری کنترل و نظارت مهم‌ترین ابزار در برخورد با تخلفات در حوزه معاینه فنی است. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با پانا درباره مراجعه برخی رانندگان تاکسی به مراکز معاینه فنی خارج از شهر تهران گفت: «شهرداری به صورت موردی این موضوع را رصد و کنترل می‌کند و در صورت مشاهده تخلف، معاینه فنی غیر واقعی باطل می‌شود و تنها راه مقابله با آن کنترل است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار