واگذاری اداره شیرخوارگاه‌ها به خیریه‌ها

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در گذشته تمام موسسات تحت پوشش بهزیستی به صورت کاغذی مجوزهای خود را کسب می کردند، گفت امروز این مهم به صورت الکترونیک توسط سامانه ملی دیده‌بان ثبت می شود که ان‌شاءالله تا دهه فجر صفر تا صد تمام فعالیت‌های مربوط به ماده ۲۶ و کمیسیون ماده ۲۶ به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۴۰۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
واگذاری اداره شیرخوارگاه‌ها به خیریه‌ها

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و ورفاه اجتماعی، وحید قبادی دانا در مراسم رونمایی از سامانه ملی دیده‌بان که با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضربیش از پنج میلیون نفر از خدمات متنوع این سازمان بهره می‌گیرند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت نیزتحت پوشش این سازمان هستند. همچنین یک میلیون و ۸۰ هزار خانوارنیز مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی هستند چراکه طبق قانون برنامه ششم توسعه، این سازمان متولی سلامت اجتماعی است از این رو مراکز مختلفی را تحت پوشش دارد.

به گفته وی، طبق ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت وماده ۵۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور، بیش از ۴۰ هزار موسسه غیردولتی و همکار تحت پوشش سازمان بهزیستی است و بیش از ۹۳ درصد از فعالیت‌های اجرایی و خدمات اجرایی سازمان بهزیستی توسط موسسات غیردولتی و خیریه ها انجام می شود که اخیرا نیز با تاکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیزاداره و فعالیت اجرایی شیرخوار گاهها نیز با نظارت و مسوولیت کامل این سازمان در حال واگذاری به مجموعه‌های غیر دولتی و خیریه ها است که تلاش می شود تا ان‌شاءلله این امر به پوشش ۱۰۰ درصدی خود نزدیک شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به حضور بیش از ۲۱ هزار نفر از پرسنل زحمتکش سازمان بهزیستی در سراسر کشور و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از همکاران خوب ما در بیش از ۴۰ هزار موسسه شامل؛ مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان، افراد دارای معلولیت، بیماران روانی مزمن و همچنین مراکز توانبخشی روزانه، مراکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادان ومراکز شبه خانواده که محل نگهداری فرزندان سازمان بهزیستی است و همچنین شیرخوارگاهها، ۱۵ هزارمهدهای کودک، بیش از سه هزار مرکز مشاوره روانشناسی و گستره و تنوع فعالیت‌های سازمان بهزیستی و ارائه خدمات در اقصا نقاط کشور نیاز بود تا یک نظارت کامل بر فعالیت آنها صورت بگیرد.

قبادی دانا در ادامه از راه اندازی مراکزخدمات بهزیستی بند چهارم ماده ۲۶ در ماههای آینده خبر داد و گفت : قرار است این مراکز که توسط بخش غیر دولتی اداره خواهند شد در محلات، ۲۲ خدمت اولیه سازمان بهزیستی را به صورت الکترونیکی آنهم با حضور کارشناسان و مددکار اجتماعی به جامعه هدف ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تصدی‌گری فعالیت اجرایی را به بخش غیردولتی واگذار می کند افزود: همواره سعی می شود تا این سازمان در حوزه سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت، فعالیت‌های سیستماتیک و دقیقی را اعمال کند چرا که یکی از اهداف ما اجتماعی کردن فعالیتها و مردمی کردن آن است.

وی سرعت در رسیدگی به شکایات، انتقادات، مشکلات واختلالی که در جریان فعالیت‌ها وجود دارد را مهم دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دقت و صحت فعالیت‌ها بسیار مهم است، براین اساس فعالیت برای راه اندازی "سامانه ملی دیده بان۱۴۸۲" از ۱۵ ماه پیش آغاز شد که فاز اول آن در استان تهران عملیاتی شد و قرار است این سامانه در کنار مجموعه های متمرکز سامانه‌های تلفنی مثل۱۴۸۰ که در موضوع کرونا کمک های خود را در زمینه مشاوره های تلفنی روانشناسی انجام می دهد نیز مستقر شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سعی شده تا دراین سامانه متمرکز که به صورت سامانه الکترونیکی در تهران است از تجربیات وزارت بهداشت و شهرداری تهران و مجموعه هایی که چنین سامانه‌ای داشتند استفاده شود گفت: هدف از راه اندازی این سامانه این است که اگر مشکلی یا اختلالی در عملکرد وخدمت‌رسانی سازمان بهزیستی در بخش دولتی و غیردولتی ایجاد شد ۸۰ میلیون ناظر مردمی که برای افراد دارای معلولیت، جامعه هدف، زنان سرپرست خانوارو فرزندان دارای سرپرستی غیرموثر هستند چه خانواده آنها و یا یکان یکان مردم ایران اگر با اختلال یا مشکلی مواجه شدند با شماره تلفن ۱۴۸۲ به صورت رایگان بدون نیاز به گرفتن کد ازسراسر کشور از طریق تلفن ثابت یا از طریق سامانه‌های ایرانسل یا همراه اول تماس بگیرند.

وی افزود: اپراتورهای این سامانه ضمن پاسخگو بودن برای هر شکایات کد رهگیری نیز در نظر خواهند گرفت.

قبادی دانا با بیان اینکه اطلاع‌رسانی این شماره تلفن در بیش از ۴۰ هزار مرکز این سازمان صورت گرفته است خاطر نشان کرد: همه مراکز موظفند طبق چک لیست های نظارتی که مراکز دارند تابلوی این شماره تلفن را به عنوان سامانه نظارت مردمی سازمان بهزیستی دیده‌بان نصب کنند و در منظر دید مراجعه کنندگان و جامعه هدف سازمان بهزیستی و یا مردم قراردهند.

به اعتقاد رییس سازمان بهزیستی کشور، اجرای صحیح این کارو نظارت شفاف در اتاق شیشه ای محقق نخواهد شد مگربا همکاری دقیق مدیران کل ستادی و استانی در سراسر کشور و مسئولین نظارتی در قسمت مدیریت عملکرد و ریاست این سازمان.

سامانه دیده بان ملی سازمان بهزیستی با با شماره ۱۴۸۲ به صورت رایگان و بدون نیاز به گرفتن کد از طریق تلفن ثابت و یا تلفن همراه برای پاسخگویی به جامعه هدف سازمان بهزیستی فعال شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار