در نشست وزارت آموزش و پرورش با مؤسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)؛

زینی وند: آموزش و پرورش هم هدف توسعه و هم ابزار آن است

تهران (پانا) - درنشست مشترک، وزارت آموزش پرورش و مؤسسه همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) نحوه همکاری در خصوص اجرای پروژه‌های مشترک درسال 2021-2020 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۱۳۹۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
زینی وند: آموزش و پرورش هم هدف توسعه و هم ابزار آن است

به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در این دیدار ابتدا مجتبی زینی‌وند ضمن خوش آمد‌گویی به رئیس و مسئولان این نهاد بین‌المللی و جناب آقای الهیار و سایر مهمانان تأکید کرد: این وزارتخانه آماده است تا در راستای ارتقای کیفیت آموزش با جایکا همکاری کند.

وی اظهار کرد: با عنایت به این که جایکا در 150 کشور جهان فعالیت دارد از ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری در جهت توسعه و ارتقا آموزش برخوردار است و به ویژه در شرایط کنونی این سازمان بین المللی می تواند از هر حیث با ما همکاری نماید.

قائم مقام وزیر در امور بین الملل افزود: از این سازمان انتظار می‌رود همکاری های خود را با آموزش و پرورش گسترش داده و به برنامه های مصوب قبلی اکتفا نکند. در برابر وزارت آموزش و پرورش آماده است تا تجربیات و دانش فنی خود را برای انتقال به کشورهای مورد نظر جایکا به اشتراک بگذارد.

در ادامه آقای آرزما تارو رئیس دفترنمایندگی مؤسسه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در جمهوری اسلامی ایران با تبریک انتصاب زینی وند در سمت جدید و اظهار امیداوری از تسریع و کیفیت بخشی به امور مشترک بین دو نهاد به معرفی اهداف و مأموریت‌های جایکا پرداخت و افزود: مؤسسه همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) به منظور ارتقای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌ی توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه، در اوت 1974براساس قانون همکاری‌های بین‌المللی مبادرت به ارائه‌ی کمک‌های ODA آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) کرد.

جایکا یکی از ارکان اجرایی رسمی توسعه‌ای ژاپن است که هدف اصلی آن اعطای کمک‌های فنی به کشورهای در حال توسعه بر اساس تفاهمات انجام شده بین دولت ژاپن و دولت‌های درخواست‌کننده‌ کمک است. این نهاد بین‌المللی با حمایت دولت ژاپن و تحت نظارت وزارت امور خارجه این کشور به حمایت فنی و مشاوره‌ای برای توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه مبادرت می ورزد.

این مقام مسؤل دفتر جایکا در ایران اذعان کرد: اولویت‌های همکاری دولت ژاپن به طور مشخص در سه زمینه مهم از جمله کمک به امنیت زیرساخت‌های اقتصادی اجتماعی، توسعه پایدار و تقویت همکاری‌های بین‌الملل است. این فرایند بر اساس ارائه طرح‌های پیشنهادی کشورها در راستای برنامه‌های پنج ساله توسعه صورت می گیرد.

وی افزود: سابقه همکاری جایکا با آموزش و پرورش ایران به سال 1336 خورشیدی بر می‌گردد که پس از تعامل رو به گسترش این همکاری ها، دفتر جایکا در سال 1353 در تهران به طور رسمی شروع به فعالیت کرد. رویه همکاری این مؤسسه با وزارت آموزش و پرورش به این صورت است که ابتدا با اعلام آمادگی همکاری جایکا از طریق وزارت امور خارجه به سازمان برنامه و بودجه، این سازمان طرح های پیشنهادی وزارت خانه ها را دریافت و پس از انجام بررسی‌های لازم، طرح‌هایی که با رایزنی و تعامل مصوب و تأیید شده است برای اجرا به واحدهای مربوطه اعلام می کند.

وی در پایان گفت: سال جاری سه طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد که در نهایت با توجه به این که این طرح‌ها قابلیت ادغام داشت هر سه طرح در قالب یک موضوعِ محوری مورد پذیرش قرار گرفت. در حال حاضر ما آمادگی داریم تا این طرح را با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرایی کنیم.

الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع، در این نشست با توجه به تفاهم دوجانبه برای اجرای پروژه ارائه شده توسط آموزش و پرورش با همکاری جایکا، اظهار کرد: با عنایت به این که آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران آماده است از ظرفیت‌های کشورهای دیگر استفاده کند اما خود نیز از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است که می تواند مورد توجه قرار گیرد و یک همکاری مشترک زمانی شکل می گیرد که مبتنی برظرفیت‌های دو جانبه و هم چنین بر مبنای نیاز‌سنجی بوده و تأمین کننده نیازآموزش و پرورش کشور باشد.

الهیار آماری از وضعیت پوشش تحصیلی مخصوصاً در دوره ابتدایی در ایران ارائه کرد.

در این نشست سؤالاتی از سیستم آموزش و پرورش ژاپن و سیاست آنها در قبال بحران کووید-19 مطرح شد و گفتگوهایی در زمینه همکاری در حوزه های مختلف بین طرفین صورت پذیرفت. در پایان این نشست رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، دستور تشکیل کمیته اجرایی متشکل از نمایندگان حوزه‌های مرتبط را صادر نمود و بر تسریع و پیگیری برنامه مصوب تأکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار