رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه:

۲۵ هزار پرونده قضایی آنلاین رسیدگی شد

تهران ( پانا) - رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت طی هفت ماه گذشته در برگزاری آنلاین جلسات رسیدگی به پرونده‌های قضایی ۲۰ هزار جلسه تحقیق از زندان انجام شده و ۲۵ هزار پرونده نیز به‌صورت آنلاین مورد رسیدگی قرار گرفته که ۲۰ مورد آن از خارج کشور بوده است.

کد مطلب: ۱۱۳۹۵۶۲
لینک کوتاه کپی شد
۲۵ هزار پرونده قضایی آنلاین رسیدگی شد

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، عیسی زارع‌پور در جریان پنجمین نشست اعضای شورای راهبری دادرسی الکترونیکی که امروز (سه‌شنبه) با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شورا اظهار داشت: هوشمندسازی از مهم‌ترین محورهای طرح تحول قضایی است که با استفاده از فناوری‌های نوین در تمام مراحل قضایی در مسیر تحقق قوه قضاییه هوشمند حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های خدمات الکترونیک و ایجاد سامانه‌های مختلف افزود: اکنون ماهانه ۲۵۰ هزار نوبت در محاکم و مراجع قضایی به‌صورت الکترونیک ارائه می‌شود که موجب کاهش حدود نیم میلیون مراجعه به مراجع قضایی و ساماندهی نیم میلیون مراجعات طرفین دعوا در این مراجع شده است.

دبیر شورای راهبری دادرسی الکترونیکی اظهار داشت: در مرحله تحقیق و بررسی الکترونیکی نیز بیش از نیم میلیون استعلام الکترونیکی از دستگاه‌های اجرایی انجام شده و بیش از یک میلیون مکاتبه الکترونیکی صورت گرفته است.

زارع‌پور افزود: از زمان فعال شدن سامانه تبادل الکترونیکی لوایح، بیش از ۱۲۰ هزار لایحه توسط وکلا از طریق سامانه ارسال شده و بیش از ۳۰۰ هزار نظریه کارشناسی نیز به‌صورت سیستمی به دستگاه قضایی ارسال شده است.

وی با اشاره به تأمین زیرساخت‌های لازم برای استعلامات از قوه قضاییه، گفت: در هشت ماه گذشته بیش از ۳۰ نوع استعلام الکترونیکی از دستگاه قضایی صورت گرفته که بر مبنای ۱۰ نوع مکاتبه الکترونیک بوده است همچنین تا پایان سال بیش از ۱۰ نوع دیگر استعلامات به این سامانه اضافه می‌شود.

به گفته زارع‌پور، تاکنون در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار استعلام الکترونیک از قوه قضاییه انجام شده است که بیش از ۲ میلیون مراجعه به مراجع قضایی را کاهش داده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به برگزاری ۲۲ هزار جلسه آنلاین تحقیق از زندان خاطر نشان کرد: این اقدام باعث کاهش تردد ۲۰ هزار زندانی و اصحاب دعوا در ۲۵ هزار پرونده شده و موجب جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از اعزام و بدرقه به ویژه در مسافت‌های دور نیز شده است.

وی با بیان این که در پی شیوع کرونا و از اسفند ماه سال گذشته، طرح برگزاری دادگاه آنلاین پس از ۵۰ جلسه کارشناسی و در راستای یکپارچه‌سازی شیوه دادرسی عملیاتی شده، افزود: از فروردین ماه امسال ۲۲ هزار جلسه با این روش انجام شده که پیش بینی شده تا پایان سال تعداد اتاق اهای دادرسی الکترونیک به سه هزار اتاق در شعب منتخب در سراسر کشور برسد.

رئیس مرکز آمار و فنّاوری اطلاعات قوه قضاییه اظهارداشت: این مرکز در راستای تسریع در شکل گیری قوه قضاییه هوشمند و الکترونیکی شدن خدمات قضائی به مردم ۳۰ طرح ملی در دستور کار خود دارد که تا پایان سال هفته‌ای یک طرح مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار