رائد فریدزاده: تولید مشترک ثمره فهم مشترک است

تبادل تجارب سینماگران ایرانی و خارجی بسیار ارزشمند است

تهران (پانا) - رائد فریدزاده می‌گوید هنروتجربه با برگزاری هفته فیلم اروپایی به شیوه آنلاین حتما شاهد اتفاقات مثبتی خواهد بود. ضمن این‌که به هرحال در این دوران باید خودمان را با مقتضایت عصر دیجیتال همراه کنیم و کم‌کم باید با شرایطی که کرونا موجب آن شده وفق پیدا کنیم.

کد مطلب: ۱۱۳۹۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
رائد فریدزاده: تولید مشترک ثمره فهم مشترک است

به گزارش فارابی، رائد فریدزاده درمورد برگزاری چهارمین هفته فیلم‌های اروپایی و تاثیراتی که بر شکل‌گیری مراودات سینمایی بین‌المللی می‌گذارد، گفت: «باید از همکاران هنروتجربه تشکر کرد که در این روزها به برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی‌شان استمرار بخشیدند. شاید به دلیل شیوع کرونا شکل‌گیری این رویداد هم‌چون گذشته میسر نبود، اما تکنولوژی و راه‌های ارتباطی جدید کمک کرد تا به صورت مجازی و… تداوم فعالیت‌ها حفظ شود.»

او افزود: «شاید یکی از وظایفی که هنروتجربه برای خودش متصور باشد، این است که فیلم‌سازان و علاقه‌مندان سینما را با شرایط روز آشنا کند به ویژه در کشورهایی که صنعت سینما نه تنها با وجه سرگرمی گره خورده بلکه بر بعد هنری و تجربی متمرکز است ،مثل هنروتجربه در ایران که این نکته را مدنظر دارد؛ سینمایی که با تجربه خاصی از زیست پیوند دارد و هنروتجربه به دنبال آن است و در هفته‌های فیلم فکر می‌کنم دقیقا همین نوع سینما به مخاطب ایرانی عرضه می‌شود تا آن‌ها هم با شرایط فیلم‌سازی جهان آشنا شوند و هم باب دیدن و شنیدن فراهم شود. در این پیوند یک سوی ایرانی با سوی خارجی به تبادل تجارب می‌پردازند. ایجاد این محفل، کار بسیار ارزشمندی است.»

در ادامه دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی با تاکید براین‌که تولید مشترک سینمایی موضوع مهمی است و تولید مشترک با فهم مشترک گره خورده است، عنوان کرد: «اگر افق و درک مشترکی از موضوعی وجود نداشته باشد، فرایند تولید مشترک آغاز نمی‌شود. باید بین دو گروه نقاط اشتراکی پیدا شود و آن‌ها این وجوه مشترک را با هم در میان بگذارند و وقتی به فهم مشترک رسیدند، تولید مشترکی به وجود می آید. در واقع تولید مشترک ثمره فهم مشترک است. در صورتی که چنین روندی طی نشود نمی‌توان منتظر تحقق تولیدات مشترک موفق بود.»

او توضیح داد: «زمانی که اشتراکات به واسطه آشنایی سینماگران ایرانی و خارجی گسترش یابد، زمینه‌سازی ایجاد می‌شود که تولیدات مشترکی را در پی خواهد داشت.»

این مدیرسینمایی در ادامه درمورد نکات و ویژگی‌هایی که در انتخاب فیلم‌های حاضر در هفته فیلم اروپایی باید در نظر داشت، عنوان کرد: «دوستان هنروتجربه زمانی که قرار است محصولات سایر کشورها را به مخاطبان ایرانی عرضه کنند، حتما نکات و موازینی را در نظر دارند و با فکر تصمیم می‌گیرند که چه فیلم‌هایی را انتخاب کنند.

وقتی فیلمی از ایران به خارج می‌رود به این نکته توجه میشود که با اثری هنری و سینمایی مواجه شوند؛ وجه هنری سینمای ایران که همیشه برای دیگران جذاب بوده، همان زبان شاعرانه سینمای ماست. از ای سو وقتی ما هم می‌خواهیم دست به انتخاب بزنیم و پیش از این‌که فکر کنیم فیلم تولید چه کشوری است، به این نکته توجه داریم که با اثری هنری مواجه شویم که بیانی زیبایی شناسانه دارد و جهانی را پیش روی ما می‌گشاید. شاید خیلی برای بیننده مهم نباشد که فیلم تولید چه کشوری است. هرچند که ناخودآگاه با تماشای یک فیلم با چارچوب‌ها، ‌فرهنگ و کلیتی از یک کشور به صورت همزمان آشنا می‌شویم.»

فریدزاده در ادامه خاطرنشان کرد: «تماشای فیلم از سینمای کشورهایی که شاید خیلی با آن آشنا هم نباشیم کاری است که هنروتجربه در هفته فیلم اروپایی انجام می‌دهد و فقط روی چندکشور خاص متمرکز نیست. کشورهای اروپای شرقی رشد چشمگیری در حوزه سینما و به خصوص سینمای مستند داشته‌اند و هنروتجربه درواقع امکانی فراهم می‌کند تا مخاطب با این کشورها که کمی مهجور مانده‌اند، آشنا شوند و آثار هنری ارزنده و قابل اعتنای آن‌ها را به سینمادوستان ایرانی عرضه می‌کند.»

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به این نکته که نمی‌توان منکر تفاوت دیدار حضوری در جشنواره‌ها و شرایط آنلاین شد، گفت: «عدم امکان حضور فیلم‌سازان خارجی در ایران در شرایط فعلی به هرحال وجوه منفی دارد، اما نکته مثبتی که در این بین دیده می‌شود این است که قید زمان و مکان برداشته شده و با برگزاری آنلاین کارگاه‌ها این امکان برای طیف گسترده‌تری از مخاطبان فراهم می‌شود که اگر به هر دلیل شرایط حضور در کارگاه‌های تخصصی هفته فیلم اروپایی در سال‌های گذشته را نداشتند، امسال به صورت مجازی در این دوره ها حاضر شوند.»

او در خاتمه تاکید کرد: «وابسته نبودن به قید زمان و مکان حتی گاهی دست ما را بازتر می‌کند. ما در جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان هم که امسال به دلیل کرونا آنلاین برگزار شد، دستاوردهای خوبی داشتیم و حالا هنروتجربه هم با برگزاری هفته فیلم اروپایی به شیوه آنلاین حتما شاهد اتفاقات مثبتی خواهد بود. ضمن اینکه به هرحال در این دوران باید خودمان را با مقتضیات عصر دیجیتال همراه کنیم و کم کم باید با شرایطی که کرونا موجب آن شده وفق پیدا کنیم. در ابتدای امر شاید وجوه منفی برما غلبه کند، اما اگر بتوانیم از این فرصت بهره ببریم، به دستاورد بزرگی رسیده‌ایم و هفته فیلم اروپایی هنر و تجربه هم یکی از آن‌ها است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار