رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا

شن‌چاله‌های خطرآفرین در تهران؛ شهرداری برای رفع این معضل چه کرده است؟

تهران (پانا) - شن‌چاله‌های موجود در شهر تهران، در کنار گودهای رها شده به یکی از معضلات جدی پایتخت تبدیل شده است و بنا به گفته رئیس کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بزرگترین شن‌چاله در منطقه 18 قرار دارد که طبق قانون، بهره‌بردار باید هزینه ایمن‌سازی و پُر کردن گود را پرداخت کند.

کد مطلب: ۱۱۳۸۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
شن‌چاله‌های خطرآفرین در تهران؛ شهرداری برای رفع  این معضل چه کرده است؟

شهر تهران دارای حدود 100 گود پرخطر است، گودهایی که به چالشی خطرآفرین برای تهران تبدیل شده‌اند. علاوه بر این وجود شن‌چاله‌ها نیز به معضل دیگری تبدیل شده که اگر به آن توجه نشود زندگی شهروندانی که در این مناطق زندگی می‌کنند را به خطر می‌اندازد.

بنا به گفته مسئولان شهرداری بزرگترین شن‌چاله شهر تهران در منطقه 18 قرار دارد. بیش از ۵۰ سال از آغاز فعالیت معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه ۱۸ تهران می‌گذرد. فعالیت این معدن منجر به ایجاد گودال شن و ماسه‌ای به عمق بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر در منطقه به وسعت ۲۹۱ هکتار بین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح غرب بزرگراه شهید بروجردی و شمال بزرگراه آزادگان شده است.

اکنون بهره‌برداری از معادن منطقه 18 از مدت‌ها قبل متوقف شده اما شن‌چاله‌های آن باقی مانده است. بارها اعضای شورای شهر تهران در زمینه ایمن‌سازی گودهای رها شده و همچنین شن‌چاله‌های تهران تذکر داده‌اند اما علی رغم این موضوع، ایمن‌سازی اصولی این شن‌چاله به طور کامل انجام نشده است. چندی پیش نیز مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خواهان رفع مشکلات ابرچاله های منطقه ۱۸ شد و گفت: در ایام بارش اگر آب در شن چاله بیفتد بیش از ۲۰۰۰ نفر از جمعیت اطراف در خطر جدی قرار می‌گیرند.

وجود شن‌چاله‌ها در تهران معضل پایتخت‌نشینان

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا درباره تعیین تکلیف گودهای رها شده و همچنین شن‌چاله‌های شهر تهران گفت: «یکی از مشکلات تهران وجود شن چاله‌ها است و در کنار آن گودهای پرخطر هم در شهر تهران وجود دارد که متاسفانه یکی از آنها در کنار برج میلاد و به شهرداری مربوط است که به گفته مقامات شهرداری به تازگی طی توافقی تعیین تکلیف شده است.»

بزرگترین شن‌چاله تهران در منطقه 18

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: «بزرگترین شن‌چاله شهر تهران در منطقه 18 قرار دارد که مجوز بهره‌برداری از ماسه از سوی یک دستگاه دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است و خارج از اراده شهرداری بوده است.»

وی افزود: «طبق قانون، بهره‌بردار باید هزینه ایمن‌سازی و پُر کردن گود را پرداخت کند اما با ترفند دیگری از جمله نخاله‌های ساختمانی، در حال پر کردن ناایمن چاله است و شهرداری در حال انجام اقدامات حقوقی و قانونی است. البته بر اساس قانون شهرداری باید گودها را رفع خطر کند و هزینه آنرا محاسبه و بعدا از مالکان اخذ کند هر چند این کار در شرایط فعلی برای شهرداری بسیار هزینه‌بر خواهد بود ولی در برخی موارد که گود خیلی خطرناک باشد چاره‌ای جز اجرای قانون نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار