به مناسبت ۲۱ آبان، سالگرد زلزله کرمانشاه؛

جانی دوباره در مدارس کرمانشاه؛ شادی گم‌شده در سرزمین زلزله‌زده، نصیب دانش‌آموزان شد

تهران (پانا) - پس از وقوع زلزله کرمانشاه که منجر به آسیب در زیرساخت‌ها و تاسیسات این مناطق شد، سازمان نوسازی مدارس کشور با همراهی خیرین و ملت شریف ایران علاوه بر تعمیر و بازسازی مدارس آسیب دیده با ساخت فضاهای جدید آموزشی موجب ارتقای سرانه فضای آموزشی استان از ۵.۲۱ مترمربع به ۶.۴۱ متر مربع شد.

کد مطلب: ۱۱۳۸۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
جانی دوباره در مدارس کرمانشاه؛ شادی گم‌شده در سرزمین زلزله‌زده، نصیب دانش‌آموزان شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، در سومین سالگرد وقوع زلزله کرمانشاه در 21 آبان 96، مروری براین رخداد می کنیم که علی‌رغم تلخی ها و مشکلاتی که برای مردم سرزمینمان به همراه داشت، شکوه همدلی و همیاری ملت بزرگ ایران را در پاک کردن آثار این حادثه از "سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی" به نمایش گذاشت.

بلند‌‌همتان کرمانشاهی که در جنگ تحمیلی تمام هستی خود را برای دفاع از ایران اسلامی به میدان آورده و سرافرازانه مقاومت کرده بودند، این بار نیز پس از زلزله ویرانگر، از نو همه چیز را شروع کردند و با همراهی و یاری ملت بزرگ ایران و نهادها و مسئولین خدمتگزار عمران و آبادی را به این مناطق بازگرداندند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص اقدامات انجام شده پس از زلزله گفت: بلافاصله کارشناسان فنی سازمان نوسازی مدارس کشور برآوردی از میزان خسارات به مدارس استان کرمانشاه را ارائه کردند؛ وقتی از 757 فضای آموزشی با 2 هزار و 854 کلاس درس مناطق زلزله زده بازدید شد، به 78 مدرسه با 415 کلاس درس شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، دالاهو، گیلانغرب و قصرشیرین آسیب وارد شده بود که البته هیچ‌کدام آوار نشده بودند.

نکته قابل توجه این است که مدارسی که آسیب جدی دیده بودند قدمت آن‌ها به 30 تا 40 سال قبل می‌‌رسید و مدارس جدید که بازسازی و یا مقاوم سازی شده بودند هیچگونه آسیب جدی ندیدند در نهایت میزان خسارت وارده به فضاهای آموزشی، حدود 145 میلیارد تومان برآورد شد.

در حالی که 78 مدرسه استان کرمانشاه در زلزله آسیب دیده بودند، با همت خیرین و تلاش‌های مجموعه نوسازی مدارس استان و با ورود استان‌های معین ( بوشهر، فارس، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان‌شرقی، زنجان، قزوین، مرکزی، مازندران و ایلام) به منظور تسریع در بازسازی مدارس آسیب دیده، تعداد 262 پروژه با هزار و 65 کلاس درس و اعتباری بالغ بر 301 میلیارد تومان ساخته شده است.

مهراله رخشانی مهر گفت: اگر بخواهیم درباره میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور صحبت کنیم این عدد هم اکنون 5.21 مترمربع است، در استان کرمانشاه تا قبل از وقوع زلزله میانگین سرانه فضای آموزشی 5.7 مترمربع بوده که پس از بازسازی مدارس مناطق زلزله زده، میانگین سرانه فضای آموزشی کل استان با 0.71 مترمربع افزایش به 6.41 مترمربع ارتقا یافته است.

به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، پس از زلزله اولین اقدام ما بحث اسکان موقت دانش‌آموزان بود که در کمتر از دو هفته با کمک خیرین چیزی در حدود ۴۷۵ کانکس برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در شهرستان‌هایی از جمله ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، دالاهو و … احداث شد و دانش‌آموزان به ادامه روند آموزشی خود مشغول شدند.

رخشانی‌مهر ضمن قدردانی از مشارکت ارزشمند خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز که برای بازسازی فضاهای آموزشی با تمام توان وارد میدان شدند یادآور شد: خیرین فرهنگ دوست از سراسر کشور برای بازسازی فضاهای آموزشی اعلام آمادگی نمودند به طوری که حاصل آن انعقاد 177 تفاهم‌نامه برای بازسازی 733 کلاس درس شد؛ در مجموع به‌جز 78مدرسه‌ای که در زلزله آسیب دیده بودند نزدیک ۲۰۵ مدرسه دیگر را هم خیرین برای ساخت توافق کردند.

گزارش‌ها حاکی از این موضوع است که از آبان ماه سال 96 با همت خیرین و مسئولین و همکاران پرتلاش ما هزار کلاس درس در هزار روز با زیربنای 110 هزار متر‌مربع و اعتبار 2 هزار و 700 میلیارد ریال در قالب 254 پروژه برای توسعه فضاهای آموزشی در استان از سوی اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس احداث شده است که از مجموع اعتبار 2 هزار و 700 میلیارد ریالی این طرح‌ها، هزار و 250 میلیارد ریال از کمک‌های خیرین و هزار و 450 میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی هزینه شده که این روند ساخت مدارس و اقدامات جهادی همکاران نوسازی مدارس و خیرین مدرسه ساز قابل ستایش است.

همچنین برای جانمایی تمامی مدارسی که بعد از زلزله در استان کرمانشاه ساخته شدند از آزمایش‌های ژئوتکنیک استفاده شد و فقط هدف این نبود که موقتاً یک مدرسه‌ای ساخته شود و به نکات ایمنی آن توجهی نشود، بلکه هدف فراهم آوردن فضایی استاندارد و ایمن و مناسب بود که به لطف خداوند با تجهیزات کامل در اختیار دانش آموزان عزیز قرار گرفت.

همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز زلزله کرمانشاه در دیماه 97 با حضور وزیر وقت آموزش و پرورش و جمعی از خیرین مدرسه ساز کشور با عنوان «با هم مدارس کرمانشاه را ساختیم» برگزار شد. که در این همایش از زحمات و کمک‌های خیرین مدرسه ساز تجلیل شد که با مشارکت خود گام مهمی در تامین و بازسازی فضاهای آموزشی مناطق زلزله‌زده برداشتند.

باید به این موضوع نیز اذعان داشت سازمان نوسازی مدارس با کمک خیرین در کمتر از 10 روز نسبت به تامین و استقرار 457 کانکس اقدام کرد، که اقدامی شایسته تقدیر بود. در واقع مشارکت گسترده خیرین در ساخت حدود دو برابری فضای آموزشی نسبت به آنچه پیش ازآن در این مناطق وجود داشت، باعث شد تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند.

مدارسی که در استان کرمانشاه ساخته شده است به قدری زیبا و با شکوه هستند که انسان دوست دارد به کودکی برگردد و دوباره پشت این میز و نیمکت‌ها بنشیند، در آن زمان دانش‌آموزان کرمانشاهی برای تحصیلشان در سال جدید هیچ مشکلی نداشتند و تمامی مدارسی که قرار بود تا اول مهرماه 97 تحویل داده شوند آماده بهره برداری بودند.

و در پایان باید به این نکته توجه داشت هر بنایی که با نیت خیر دانایی و آگاهی با نام نیک مدرسه ساخته می‌شود تا سالیان سال پا برجاست و اجر هر گامی که دانش‌آموزان در این راه برای تحصیل علم و دانش بردارند تا سال‌ها در زندگی این خیرین جاری می‌شود، مدرسه‌ای که هیچ گاه از بین نخواهد رفت و نسل‌ها می‌توانند از این کار خیر بهره مند شوند.

همت بلند خیرین و تلاش‌های شبانه روزی همکاران نوسازی مدارس، اقدام ارزشمندی که چراغ راه بچه‌ها و نوجوانان زلزله زده شد، اما در این میان، مهر بیش از همیشه به مهرورزی نیاز دارد تا با کمک مسئولان چراغ دانش افروزی را روشن نگه داریم که نکند کودکی در سرزمینمان از این نعمت محروم بماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار