یک کارشناس ارشد شهرسازی:

دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها؛ درآمد یا تخلف

بهارستان(پانا)- یکی از معضلات اصلی ساختمان‌سازی در شهرستان بهارستان موضوع دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌هاست. موضوعی که حتی با جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ مغفول مانده و مرتفع نشده است.

کد مطلب: ۱۱۳۸۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها؛ درآمد یا تخلف

محمد احسان، کارشناس ارشد مهندسی شهرسازی در گفت و گو با پانا گفت: متأسفانه دلالان در شهرستان بهارستان برای کسب سود خود سعی در ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه می‌کنند که این امر برای سیما و منظر شهری و آرامش مردم مناسب نیست. پدیده‌ای که در شهرستان با آن مواجه‌ایم خیلی از افراد به‌عنوان دو نقشه‌ای از آن یاد می‌کنند در حالیکه سه نقشه‌ای بودن ساختمان است. براساس این طرح ساخت ساختمان دو طبقه روی پیلوت بود و باید ۶۰ درصد زمین ساخته می‌شد.

احسان با اشاره به اینکه صاحبان کار و کارفرمایان به دنبال این هستند که فضای سطح اشغال را بیشتر کنند، افزود: مالکی که شروع به ساخت‌وساز می‌کند به شهرداری‌ها مراجعه تا دستور نقشه‌ای بگیرند و مهندسین نیز بر اساس آن طراحی‌ها را انجام می‌دهند و اینجا تازه شروع تخلف بزرگ صورت می‌گیرد که این تخلف روی کیفیت ساخت‌وسازها و سرمایه ملی تأثیر گذاشته است.

احسان تشریح کرد: ۶۰ درصد ساخت زمین در طرح تفصیلی لحاظ شده و شهرداری‌ها نیز از انجام تخلفات ناراضی نیستند تا فرد کاری انجام دهد که منجر به کمیسیون ماده ۱۰۰ شود. در ساخت‌وسازها شاهدیم که مالکینی ۹۰ درصد یا صددرصد زمین را ساختند که سبب سایه‌اندازی و دید ساختمان هم‌جوار به ملک جدید می‌شود.

او با بیان اینکه در ساخت‌وسازها شاهد اجرای سه نقشه‌ای شدن ساختمان‌های مسکونی هستیم و این در حالی است که مهندسین باید نظارت کافی داشته باشند، افزود: این ساخت‌وسازها تراژدی بهارستان است و متأسفانه نظام فنی و اجرایی در بخش ساخت‌وسازهای خصوصی بسیار کمرنگ است.

احسان، با بیان اینکه چند نقشه‌ای بودن تأثیر بسیار زیادی روی بهره‌وری ملی گذاشته و آسایش و آرامش شهروندان را به مخاطره انداخته است، بیان کرد: چند نقشه‌ای موضوعی فرابخشی است و متأسفانه قوانین شهرداری‌ها بازنگری نشدند و کارایی خود را از دست داده‌اند و مفری است برای افزایش تخلفات و ضرورت دارد کمیته‌های کار فعالانه‌تر کار کنند و تجزیه‌وتحلیل بهتری داشته باشند.

یکی از دلایلی که مالکین مبادرت به دو نقشه‌ای کردن ساختمان‌ها می‌کنند به خاطر محدودیت‌هایی بوده که در ضوابط طرح تفصیلی، تراکم و ضوابط شهرداری وجود دارد و مالکین به لحاظ استفاده بیشتر، خلاف ضوابط اقدام به تهیه نقشه غیررسمی با تراکم بیشتر (ساخت‌وساز بیشتر) می‌کنند؛ احداث بنا بیش‌ازحد مجاز علاوه بر برهم زدن تراکم ساخت‌وساز در محلات شهری در مواقعی موجب سایه‌اندازی و اشراف در ساختمان‌های هم‌جوار شده و نظام و قوانین شهرسازی را مختل می‌کند که در درازمدت تضییع حقوق مالکین هم‌جوار و شهروندان را به دنبال خواهد داشت؛ این در حالی است که باید به استناد تبصره هفت ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، نظارت کامل و به‌موقع مهندسین ناظر بر ساخت‌وساز توسط نظام مهندسی تعیین شود.

شهرداری‌ها تمام درآمدهای خود را بر روی اضافه ساخت مردم برنامه‌ریزی کرده‌اند

در این خصوص محمد احسان، با بیان اینکه اولین مشکل شهرستان بهارستان بافت‌های فرسوده آن است، تصریح کرد: شهرهای پیشرفته جهان از انجام طرح‌های جامع و تفصیلی که ما در حال اجرای آن هستیم گذر کرده‌اند و باید ساخت‌وساز با توجه به آداب اجتماعی و سنت آن انجام شود و این در حالیست که یک طرح تفصیلی واحد پیچیده می‌شود درحالیکه کشور آب‌وهوا و اقوام مختلف است.

اوبا بیان اینکه سبک زندگی مردم بهارستان به گونه‌ای است که تمایل به ایجاد خانه‌های بزرگ دارند و سبب شده در این شهرستان که قطعات آن بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ متری است، فرد رغبت نمی‌کند ۶۰ درصد زمین را احداث کند بلکه اقدام به‌اضافه ساخت می‌کند، اظهار کرد: شهرداری‌ها تمام درآمدهای خود را بر روی اضافه ساخت مردم برنامه‌ریزی کرده‌اند و مردم نیز حاضرند پول اضافه به شهرداری بدهند و این سبب ایجاد دو نقشه‌ای ساختمان‌ها در بهارستان شده است.

این تحلیل‌گر مسائل شهرسازی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ تشویقی برای تخلف در ساخت‌وسازها در شهرستان بهارستان محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید این کمیسیون ماده ۱۰۰ بازنگری شود چرا که این ماده قبل از انقلاب تصویب شده و چنانچه اصلاح شود دیگر شاهد دو نقشه‌ای بودن ساختمان‌ها نخواهیم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار