کتاب درسی استان شناسی سیستان و بلوچستان به‌روزرسانی شد

زاهدان (پانا) - کتاب درسی استان شناسی سیستان و بلوچستان ویژه پایه دهم دوره متوسطه دوم با همکاری و مشارکت اداره کل هواشناسی استان به روزرسانی شد.

کد مطلب: ۱۱۳۷۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کتاب درسی استان شناسی سیستان و بلوچستان به‌روزرسانی شد

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: کار تدوین و به‌روزرسانی کتاب جغرافیای استان با مشارکت اداره کل هواشناسی استان پایان یافت.

اله‌بخش ریگی تصریح کرد: یکی از بخش‌های کتاب استان شناسی به موضوع جغرافیای استان اختصاص دارد که قسمتی از آن وضعیت آب و هوا و اقلیم استان را تشریح می کند.

وی ادامه داد: سعی شده در این بخش تصویر روشنی از وضعیت اقلیمی و آب و هوایی استان برای دانش آموزان تشریح شود تا آن‌ها ضمن آشنایی با شرایط اقلیمی استان، عوامل موثر در تنوع شدید اقلیمی استان را بشناسند.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: بررسی علت گرم و خشک بودن اقلیم استان، آشنایی با سامانه‌های جوی موثر بر استان، وارسی پراکندگی دما، بارش و توزیع باد در پهنه وسیع سیستان و بلوچستان و نقش پیش‌بینی‌های هواشناسی در کاهش خسارات بلایای طبیعی از جمله قسمت های ارائه شده برای تدوین این کتاب است.

ریگی خاطرنشان کرد: در این کتاب به موضوع باد که از ویژگی‌های برجسته اقلیمی استان است نیز اشاره شده است. بادهایی که نمونه بارز آن باد 120 روزه سیستان است که در فصل گرم سال بخش وسیعی از استان را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان به واسطه وجود بیابان‌های داخلی و دریای عمان، قرار گرفتن در مسیر ناهمواری‌های چین خورده آلپ-هیمالیا، محصور بودن توسط چاله های بسته در غرب و شمال، زاویه تابش خورشید و ... دارای اقلیمی متنوع است که اطلاع از آن‌ها برای افراد جامعه به ویژه دانش آموزان ضروری به نظر می رسد.

گفتنی است مدیرکل آموزش و پرورش استان پس از پایان تألیف این کتاب با اهداء لوحی از مدیرکل و رئیس گروه تحقیقات هواشناسی این اداره کل قدردانی کرد.

حمیدرضا رخشانی در این لوح خطاب به محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان آورده است: از همکاری صادقانه و مشارکت فعالانه شما عزیز بزرگوار با این نهاد مقدس برای به‌روزرسانی و تألیف کتاب استان شناسی که آگاهی بخشی و شناخت دقیق و عمیق دانش آموزان را نسبت به ظرفیت‌های استان در پی داشته، صمیمانه سپاسگزارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار