سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

ایران تماسی با تیم بایدن نداشته است؛ با روی کار آمدن دولت جدید تصمیم می‌گیریم

محمدجواد ظریف فردا به پاکستان می‌رود/ نگاه جناحی به سیاست خارجی خطرناک است/ تمام مسببان ترور سردار سلیمانی در فهرست تعقیب ایران هستند/ ایران به دنبال سازوکار بومی برای منطقه است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه خبر داد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه فردا عازم پاکستان می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۳۷۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ایران تماسی با تیم بایدن نداشته است؛ با روی کار آمدن دولت جدید تصمیم می‌گیریم

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود با اشاره سفر اخیر ظریف به منطقه آمریکای لاتین گفت: وزیر خارجه کشورمان در این سفر به سه کشور کوبا، بولیوی و ونزوئلا سفر و با مقامات این کشورها دیدار و رایزنی کردند.

وی با بیان این که اکنون ظریف در حال بازگشت به تهران هستند، گفت: فردا ظریف برای سفری دو روزه به پاکستان می‌رود.

خطیب‌زاده گفت: ظریف در راس هیئت اقتصادی و سیاسی به پاکستان سفر خواهد کرد و با مقامات این کشور از جمله همتای خود، نخست وزیر پاکستان و فرمانده ارتش پاکستان دیدار و رایزنی می‌کند.

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ادعای ترامپ درخصوص تماس تهران با واشنگتن قبل از انتخابات و نهایتا شکست فشار حداکثری اظهار داشت: اتفاقی که افتاد این بود که دولتی در آمریکا بر سر کار آمد که تمام هنجار‌های بین‌المللی را از بین برد و گردنکشی‌های بی‌سابقه کرد؛ آنچه در آمریکا اتفاق افتاد پیام بزرگی برای منطقه ما دارد و آن این است که قمار بر سر خرید امنیت از روان پریشانی که جز به سلاح و پول نمی‌اندیشند نتیجه‌ای ندارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این را از اول می‌دانست، اما معدودی از کشور‌های منطقه به این مسئله توجه نکردند. منطقه ما بحران‌زده است و زخم‌های زیادی خورده است و این به دلیل فروش سلاح‌ها است.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه طبیعی است روابط ایران و آمریکا توجه زیادی را به خود جلب کند، گفت: فشار حداکثری آمریکا با مقاومت حداکثری رو به رو شد و بعد از ترور سردار سلیمانی، ایران پاسخ مقتضی داد. هنوز هم وقت هست که آمریکا از سیاست شکست خورده و ضد بشری‌اش فاصله بگیرد.

نگاه جناحی به سیاست خارجی خطرناک است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما از نزدیک اقدامات دولت آتی امریکا را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: ما تنها و تنها باید به داخل متکی باشیم و خطرناک‌ترین چیز آن است که نگاه جناحی به سیاست خارجی داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قبل و بعد از پیروزی بایدن تماسی با ایران گرفته شده، تصریح کرد: خیر. هنوز دولتی بر سر کار نیامده است. دولت آمریکا باید در دی ماه سر کار بیاید و بعد از آن براساس شرایط و محیط جدید تصمیمات خود را می‌گیریم.

وی افزود: اول باید ببینیم اقدامات دولت آمریکا به چه طرفی می‌رود اقدامات مهم است و نه حرف‌ها و پیام‌ها و گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ای و اندیشکده‌ای.

تمام مسببان ترور سردار سلیمانی در فهرست تعقیب ایران هستند

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ دیگر جایگاه ریاست جمهوری ندارد و حالا می‌شود پرونده حقوقی ترور سردار سلیمانی را دنبال کرد گفت: ما برای مسببان این ترور مصونیت ریاست جمهوری قائل نیستیم؛ تمام مسببان این اقدام در فهرست تعقیب ما قرار دارند و قوه قضائیه هم در حال تکمیل پرونده است.

وی ادامه داد: همه مسببان این ترور باید پاسخگوی آن باشند، درباره همکاری با عراق در این خصوص باید بگویم برخی از افراد ارشد عراقی هم در این ترور به شهادت رسیدند و ما در این زمینه با عراق همکاری خوبی داریم دولت عراق مسئول پاسخگویی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه یک مقام صهیونیست ادعای درخواست جنگ آمریکا علیه ایران را از جو بایدن مطرح کرده است گفت: صهیونیست‌ها جنگ دوست هستند؛ آن‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی ایران در زمینه امنیت ملی با کسی شوخی ندارد؛ البته طبیعی است که صهیونیست‌ها به دنبال این بحران آفرینی‌ها باشند، همچنین آن‌ها به دنبال ایران هراسی هستند و شما این حرف‌ها را جدی نگیرید.

وی با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس از روز اول جعلش در سرزمین فلسطین، تمام حیات و مماتش در بحران آفرینی بوده است افزود: این رژیم ایران هراسی و ایجاد هراس در پایتخت‌های دیگر را دنبال می‌کند و البته هر زمان لازم بوده جواب قاطع گرفته و به لانه‌های خود پناه برده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره سفر فردای وزیر خارجه به پاکستان اظهار داشت: سفر آقای ظریف ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی خواهد داشت؛ روابط ما با پاکستان بسیار ممتاز است و در این سفر هم موضوعات بسیار خوبی در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران این امیدواری را دارد که بعد از رفتن ترامپ تغییراتی در نوع تعاملات با همسایگان ایجاد شود گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همجواری را همیشه دنبال کرده و رفت و آمد آدم‌ها تغییری در این سیاست ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: آنچه را که از هفت سال پیش گفته‌ایم تکرار می‌کنیم ما به دنبال سازوکار بومی برای این منطقه هستیم و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا جایی که امکان دارد به همسایگان کمک کند.

سعید خطیب‌زاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره طرح صلح ایران برای منطقه قره باغ و اینکه شنیده شده قره‌باغ به ارمنستان و نخجوان به جمهوری آذربایجان داده شود؛ آیا این جزو طرح ایران بوده است؟ گفت: چارچوب حل و فصل بحران روشن است و جمهوری اسلامی ایران از هر مسیری که برای رسیدن به این چارچوب کمک کند، استقبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک سری اصول بین‌المللی روشن و مشخص در این زمینه وجود دارد که تعیین کننده است، تصریح کرد: ما انتظار نداریم یک بحران سه دهه‌ای در چند هفته حل شود؛ هر زمان طرفین به این نتیجه برسند که مسیر جنگ درست نیست بهتر می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم. درباره امنیت مرز‌ها و حضور تکفیری‌ها و گزارش‌های مطرح شده در این زمینه با کسی شوخی نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نگرانی‌ها درخصوص اجرای نمادین برجام از سوی بایدن گفت: یک دولت یاغی در کاخ سفید از یک تعهد جدی خارج شد، طبیعی است که خسارت‌های بسیار جدی در این مسیر به جمهوری اسلامی وارد شده و این متضمن مسئولیت حقوقی ایالات متحده است؛ رئیس جمهور کشورمان هم گفته است اگر کسی می‌خواهد از این فرصت استفاده کند باید با جبران گذشته همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه آن‌ها در برجام تعهدات مختلفی دارند که مهمترین آن‌ها رفع تحریم بوده است و آمریکا هم راسا مانع این شد، اظهار داشت: انجام تعهدات از سوی طرف مقابل یک اقدام دسته جمعی است و همه طرف‌های برجامی باید به تعهدات شان برگردند؛ ما با جدیت جلو خواهیم رفت و تمام تلاش ما این است که منافع ملی ما تامین شود.

خطیب‌زاده همچنین تصریح کرد: ما در دوران فشار حداکثری تاب‌آوری زیادی را پشت سر گذاشتیم و همچنان از هر فرصتی استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه با تصمیم هیئت دولت، وزارت خارجه موظف به اقدام جدی برای جلب سرمایه گذاری خارجی با همکاری دستگاه‌های اقتصادی و مشارکت فعال بخش خصوصی شد، گفت: جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است که به گسترش روابط با سایر کشور‌ها بپردازد؛ در این تصمیم دولت هم دستگاه‌های مختلفی مسئول پیگیری هستند، اما وزارت خارجه هم مسئولیت مهمی دارد.

وی ادامه داد: شکست سیاست‌های فشار حداکثری ایالات متحده نتیجه تلاش جوانان، بخش خصوصی، ایرانیان گمنام سراسر جهان و شرکت‌های کوچک و مردم ما بوده است. اقتصاد ما دارد مردمی می‌شود و اقتصاد مردمی تحریم ناپذیر است؛ صادرات ما شکل جدیدی به خودش گرفته است و این‌ها امیدوار کننده است.

وی در ادامه درباره ارتباط بین ایران و آمریکا و اینکه اولین قدم را چه کسی بر می‌دارد؟، تصریح کرد: این سوال باید باز تعریف شود؛ ما دولت مستقر می‌شناسیم و تیم نمی‌شناسیم؛ باید دولت مستقری در آمریکا شکل بگیرد و بعد خودش اقدامات را انجام دهد و ما ناظر باشیم.

خطیب زاده با بیان اینکه طرفی که نقض عهد کرده و دیگران را به خاطر نقض نکردن عهد تنبیه کرده دولت آمریکاست، تصریح کرد: این را فقط ایران نمی‌گوید، نزدیک‌ترین متحدان آمریکا هم در مقابلش در شورای امنیت ایستادند و منزوی‌ترین ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. ما باید مسیر اصلاح را در همه حوزه‌ها ببنیم و بعد درباره اقدامات قضاوت خواهیم کرد.

سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری برخط با خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون استقبال برخی مسئولان داخلی از تغییر دولت آمریکا و ابراز امیدواری به دولت جدید این کشور تصریح کرد: مواضع ایران از زبان رئیس جمهور، وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه گفته می‌شود. البته ما در فضایی هستیم که تک گفتمانی نیست و این از زیبایی‌های جامعه ماست، اما باید اجازه دهیم مسیر حرفه‌ای کار جلو برود. کار سیاست خارجی به دستگاه خودش باید سپرده شود و ما درباره آمریکا واقع نگر هستیم.

وی گفت: من چند بار موکدا گفتم ما به اقدامات توجه می‌کنیم آن هم در چارچوب آنچه وجود دارد؛ یعنی قطعنامه‌ها و معاهداتی که وجود دارد و آن یعنی برجام. در عمل و اقدام باید ببینیم؛ اگر فضای جدیدی باشد ارکان نظام در چارچوب آنچه وجود دارد تصمیم می‌گیرند.

خطیب زاده تصریح کرد: واقعیت این است که آمریکا بیش از همه به اعتماد جامعه جهانی به خودش ضربه زده و بسیار سخت است که جامعه جهانی مجددا بپذیرد که آمریکا به تعهداتش پایبند است، به همین دلیل ما به اقدامات توجه می‌کنیم تا به حرف‌ها.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرد: بسیاری از ورشکستگانی که معماران این سیاست فشار حداکثری بودند تلاش می‌کنند این مسیر را ادامه دهند و ما باید در دام آن‌ها قرار نگیریم.

خطیب‌زاده در پایان این نشست خبری از خبرنگاران خواست با هدف شکست کرونا کمپین تشکیل دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار