عملیات حفاری فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد

تهران ( پانا) - سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ درباره فعالیت‌های اجرایی آخرین طرح توسعه از بخش ایرانی بزرگترین میدان گازی جهان در آبهای خلیج فارس می‌گوید استقرار نخستین دکل حفاری در موقعیت طرح توسعه فاز ۱۱، عملیات حفاری چاه‌های موقعیت SPD۱۱B به منظور افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
عملیات حفاری فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی آغاز شد

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، «محسن رضائی» با اشاره به نصب جکت دو هزار و ۲۰۰ تنی در موقعیت SPD۱۱B در ابتدای خردادماه امسال گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ‌اکنون دکل ایرانی MD-۱ تحت مالکیت شرکت حفاری مپنا، در این موقعیت مستقر و عملیات حفاری ۱۲ حلقه چاه توصیفی-توسعه‌ای برای دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز ترش اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در چارچوب تسریع در افزایش ظرفیت تولید از میدان گازی پارس جنوبی، حفاری چاه‌های موقعیت SPD۱۱B در دو مرحله انجام می‌شود، مرحله نخست با حفاری و تکمیل پنج حلقه چاه توصیفی -توسعه‌ای و نصب سکوی SPD۱۱B، تولید اولیه از این طرح به میزان ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز محقق خواهد شد، سپس با انجام عملیات حفاری و تکمیل هفت حلقه چاه توسعه‌ای دیگر، همزمان با تولید اولیه، مجموع برداشت از این سکو به روزانه یک میلیارد فوت مکعب (معادل ۲۸ میلیون مترمکعب) گاز ترش افزایش خواهد یافت.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس توسط شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار اصلی طرح در هر دو بخش سطح‌الارضی و تحت‌الارضی در حال انجام است. هدف از اجرای این طرح، تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز غنی و انتقال آن به پالایشگاه‌های خشکی پارس جنوبی است.

در ادامه توسعه این طرح، نصب تاسیسات فشارافزایی جهت افزایش دوره تولید پایدار و استحصال حداکثری گاز از میدان گازی پارس جنوبی در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار