دانش‌آموزان مهارت‌های تربیت و مراقبت از کودک را فرامی‌گیرند

شیراز (پانا) - طرح آموزش مهارت‌های "کودکیاری" به دانش‌آموزان، عنوان طرحی است که در سال تحصیلی جدید وزارت آموزش و پرورش و دفتر زنان این وزارتخانه برای دانش‌آموزان دختر و پسر پایه یازدهم در نظر دارد تا با توجه به اهمیت نقش والدین در تربیت فرزند، دانش‌آموزان را برای پذیرش نقش‌های آینده خود مهیا کند.

کد مطلب: ۱۱۳۶۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان مهارت‌های تربیت و مراقبت از کودک را فرامی‌گیرند

کارشناس مسوول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه فعالیت‌های حوزه آموزش و پرورش در سالی که در آن قرار داریم، به شیوه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در حال انجام هستند، گفت: در حوزه بانوان نیز برای سال پیش رو با تفاهم‌نامه‌هایی که با معاونت زنان ریاست جمهوری و دفتر زنان وزارت آموزش و پرورش منعقد شده، طرح‌هایی از جمله "آموزش مشارکت اجتماعی، کودکیاری، ارتقای مهارت‌های گفتگو و ارتباط موثر ایجاد طرح ارتقای بهداشت جسمی و روحی و روانی دختران در سنین بلوغ، طرح خوب زیستن با رویکرد ازدواج آگاهانه، آموزش حقوق شهروندی و طرح هایی که در سال‌های گذشته داشتیم و امسال هم به هر حال با همان رویکرد در سطح های بالاتر ادامه خواهیم داد.

طاهره بی‌نیاز، از جمله طرح‌هایی که با نگاه جدید در سال جاری در حال اجراست را "طرح کودکیاری دانست و افزود: کودکان سرمایه‌های آینده جامعه هستند که توجه به سلامت و تربیت آنان همواره مدنظر بوده و از بنیادی‌ترین وظایف و حیاتی‌ترین مهارت‌ها برای والدین محسوب می‌شود.

او ادامه داد: مهارت مراقبت از طفل یادگرفتنی هستند و با آموزش می‌توان به این مهارت‌ها دست یافت، پدر ومادر در صورتی می‌توانند این نقش را به درستی انجام دهند که از توانمندی‌های لازم برای نگهداری و تربیت فرزندان خود بهره‌مند باشند.

بی‌نیاز آموزش با کیفیت، ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر که به مرز شکوفایی و رسیدن به استقلال و زندگی مشترک نزدیک هستند و پدران و مادران آینده هستند را یکی از روش‌های اساسی توانمندسازی آنان است.

او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یکی از مهمترین ارکان جامعه است که می‌تواند زمینه‌های توانمندسازی دانش‌آموزان را فراهم کند، ادامه داد: آموزش مهارت‌های کودکیاری به دانش‌آموزان می‌تواند انتخاب‌های بهتری را پیش‌روی دانش‌آموزان قرار دهد و سرمایه‌گذاری در بخش آموزش مهارت‌های کودکیاری به دانش‌آموزان دختر و پسر سرمایه‌گذاری برای کل کشور است.

او افزود: این طرح برای دانش‌آموزان پایه یازدهم برنامه‌ریزی شده است و با توجه به اهمیت نقش پدر در تربیت فرزند و تاثیری که پدران در ایجاد اعتماد به نفس، شناخت احساسات، یادگیری سالم و مقابله با استرس کودکان دارند، این طرح هر دو گروه دختران و پسران دانش آموز را به عنوان پدران و مادران فردا مورد آموزش قرار می‌دهد.

او افزود: در این طرح دختران و پسران با آموزش‌هایی که می‌بینند برای ایفای نقش در زندگی مشترک آماده می‌شوند و با اصول مراقبت اولیه سلامت جسمی کودک، مراقبت‌های بهداشتی دوران نوزادی و تغذیه مناسب کودک آشنا می‌شوند.

او با اشاره به شرایط مدارس در سال جدید و مجازی بودن آموش‌ها، گفت: برای امسال بیشتر تمرکز ما به مرکز استان بوده که علاوه بر اجرای طرح، تربیت مربی نیز برای پیاده سازی اهداف این طرح در نظر گرفته شده است تا در سنوات آتی در مناطق مختلف از ان‌ها استفاده خواهیم کرد و این طرح را گسترش دهیم.

اوتاکید کرد: در شرایط فعلی کشور، میانگین سن ازدواج و در پی آن باروری بالا رفته و زوجین هم چون در سنین بالا ازدواج میکنند رغبت به باروری ندارند و رشد منفی جمعیت را درپی داریم، این هشداری است برای پیر شدن جمعیت ایران که نیاز است تا نوجوانان از همین امروز نسبت به این مساله آگاه شوند و نسبت به فواید ازدواج و فرزندپروری به موقع و مناسب آگاه باشند.

او ادامه داد: قطعا در این مسیر بخشی از مسوولیت ها برعهده مسوولان است و تصمیم‌گیران کلان کشوز که انشا‌الله بتوانند در جایگاه خود زمینه‌ساز ازدواج و فرزند‌آوری جوانان باشند.

به گفته کارشناس مسوول امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش فارس، طرح کودکیاری با همکاری مستقیم امور زنان آموزش و پرورش و اداره کل فنی حرفه ای وزارت و استان ها انجام خواهد شد و اداره فنی و حرفه‌ای به لحاظ اینکه در رشته کودکیاری و تربیت کودک مربیان آموزش دیده و رشته‌های تحت این عنوان دارند از مربیان این اداره برای آموزش استفاده خواهد شد.

بی نیاز در ادامه به اجرای طرح آموزش مشارکت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان دختر که از ۲ سال قبل اجرا می‌شده است اشاره کرد و افزود: این طرح امسال با یک رویکرد ویژه و خاصی در حال اجراست و هدف مسولیت پذیر بارآوردن دانش‌آموزان است.

کارشناس مسوول امور بانوان آموزش و پرروش فارس اظهار کرد: در این طرح دانش‌آموزان با مسوولیت‌های خود در سنین مدرسه آگاه می‌شوند و با مسوولیت‌هایشان به عنوان یک دانش‌آموز و یا یک شهروند و در قبال مشکلات جامعه آشنا می‌شوند و می‌آموزند که باید برای رفع مشکل جامعه تلاش کنند و در مقابل انسان‌های دیگر مسولند و باید وظیفه خود را ادا کنند.

به گفته او این طرح درصدد است تا دانش‌آموزان را با بحث انسان بودن و بطور کلی وظایف انسانی و زندگی گروهی و وظایف نسبت به یکدیگر و تلاش برای فاصله از فردگرایی و آگاهی از مسولیت اجتماعی آگاه سازد.

در طرح مشارکت اجتماعی ویژه دختران دانش‌آموز، آنها با سمن‌ها یا همان سازمان‌های مردم نهاد و نقش آن‌ها در جامعه و چگونگی تشکیل سمن و وظایف آن‌ها آشنا خواهند شد و تلاش خواهد شد در مدارسی که کار میشه بچه‌ها بتوانند تشکل‌هایی با اهداف مشخصی که کارکرد داشته باشد را برای خود ایجاد کنند و بصورت عملی کار انجام دهند.

طرح ارتقای گفت و گو و ارتباط موثر، طرح آموزش شهروندی، همچنین طرح بهداشت جسمی و روحی و روانی دختران در سنین بلوغ از دیگر طرح‌های در حال اجرا در امور بانوان آموزش و پرورش فارس ویژه دانش‌آموزان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار