آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تلاش‌های کمیسیون آموزش برای تمدید کنکور نظام قدیم تا انتصاب‌های جدید در آموزش و پرورش

تهران (پانا) – نامه کمیسیون آموزش در موافقت با تمدید کنکور نظام قدیم، پاسخ وزیر آموزش و پرورش به واکنش‌های اعتراضی معلمان بعد از انتشار ویدئویی از سخنان حاجی‌میرزایی، انتصاب افراد جدید در پست‌های معاونت و مدیران کل وزارتخانه، تمدید انتخابات شورای دانش‌آموزی، ارسال تجهیزات هنرستانی به ۷ استان محروم کشور، تازه‌ترین اظهارات حاجی میرزایی درباره لایحه رتبه بندی معلمان از مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش و پرورش طی هفته اخیر هستند.

کد مطلب: ۱۱۳۶۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
از تلاش‌های کمیسیون آموزش برای تمدید کنکور نظام قدیم تا انتصاب‌های جدید در آموزش و پرورش

انتشار یک ویدئو از وزیر آموزش و پرورش اخبار این حوزه را در آغاز هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد. جامعه معلمان که خود را مخاطب وزیر در این ویدئو تصور کردند دست به واکنش‌های اعتراضی زدند و حاجی‌میرزایی در پی این واکنش‌ها رسما اعلام کرد که جامعه زحمت‌کش معلمان مخاطب او در این صحبت‌ها نیستند بلکه او مدیران بلندپایه وزارتخانه را مورد خطاب قرار داده است.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست این هفته خود خواهان برگزاری کنکور سراسری سال 1400 بر اساس منابع درسی نظام قدیم و جدید آموزشی شد. این کمیسیون در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار تمدید کنکور نظام قدیم شدند. البته مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه شورای سنجش و پذیرش دانشجو است که پیشتر رسما اعلام کرده بود که کنکور 1400 تنها با یک نوع سوال و بر اساس منابع نظام جدید آموزشی برگزار خواهد شد. این شورا تا امروز تصمیم جدیدی در این خصوص اعلام نکرده است. ناظر مجلس در شورای عالی سنجش بعد از نامه کمیسیون آموزش به وزیر علوم گفت که مصوبه شورای عالی سنجش درباره عدم تمدید کنکور نظام قدیم به قوت خود باقی است و نامه کمیسیون آموزش تنها جنبه توصیه دارد و الزام آور نیست.

انتصاب‌های جدید در پست‌های بالای وزارت آموزش و پرورش از موضوعات مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته اخیر بود. دو معاون وزیر یعنی رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج کشور، مدیرکل ارزیابی عملکرد و مدیرکل شاهد و ایثارگر طی هفته اخیر تغییر نام دادند که البته همگی از مدیران بخش‌های دیگر وزارتخانه در سطوح مساوی هستند.

تمدید انتخابات شورای دانش‌آموزی تا یازدهم آبان ماه، ارسال تجهیزات هنرستانی به ۷ استان محروم کشور، تازه‌ترین اظهارات حاجی میرزایی درباره لایحه رتبه بندی معلمان از دیگر خبرهای مهم حوزه تعلیم و تربیت هستند که در ادامه می‌خوانید:

واکنش‌های اعتراضی معلمان در پی انتشار ویدئوی وزیر آموزش و پرورش و پاسخ وزیر

آغاز هفته اخیر با اتفاق دیگری در حوزه آموزش و پرورش همراه بود. پخش ویدئوهایی از وزیر آموزش و پرورش باعث برانگیختن واکنش‌های اعتراضی در جامعه معلمان شد. در یکی از این ویدئوها وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: «معنای حقوقی که می‌گیریم این است که این خدمات را باید کامل ارائه دهیم و هر کسی آن را قبول ندارد نباید پای آن را امضا کند. هر کس پای حکمش را امضا کرده است کم کاری‌اش به هیچ عامل دیگری ربط ندارد.» و در ویدئوی دیگر حاجی‌میرزایی از مخاطبان می‌خواهد از کم‌فروشی در ارائه خدمت پرهیز کنند و معیارهایی نیز برای سنجش این کم‌فروشی مطرح می‌کند.

البته سخنان وزیر توهین آمیز نبوده، تنها یادآوری وظایف و مسئولیت‌های محوله است. در پی این اعتراضات، در آغاز هفته گذشته حاجی میرزایی طی یک اطلاعیه رسمی و چند مصاحبه تلویزیونی رسما اعلام کرد که مخاطب او در این ویدئوها به هیچ وجه معلمان نیستند بلکه او مدیران کل آموزش و پرورش را در نشست مشترک با مدیران کل و معاونان آموزش‌وپرورش استان‌های کشور خطاب قرار داده است.

حاجی میرزایی در اطلاعیه خود نوشت: «مدیران در زمان شیوع کرونا و شرایط تحریم‌ها که برای همه بخش‌های جامعه مشکلاتی ایجاد کرده، قبول مسئولیت کرده‌اند تا به دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها خدمت کنند؛ بنابراین باید با تمام توان به خدمتگزاری به جامعه اقدام کنند و کاستی‌ها و کمبودها نباید مانعی برای کار کردن آن‌ها باشد.»

وی تصریح کرد: «منظور از صحبت‌های پخش شده در این نشست به‌هیچ‌وجه جامعه معلمان کشور که در شرایط کرونا تمام تلاش خود را برای استمرار جریان آموزش انجام دادند، نبوده است. در صورتی که سخت کوشی، مسئولیت پذیری و خلاقیت معلمان در شرایط بسیار دشوار کرونایی موجب بالندگی و افتخار کشور است.»

انتخابات شوراهای دانش‌آموزی تمدید شد

با اعلام اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و باتوجه به تماس‌ها و درخواست‌های مکرر مدیران و دانش‌آموزان از سراسر کشور مبنی بر درخواست تمدید زمان انتخابات، باهدف ایجاد رضایت خاطر بیشتر دانش‌آموزان، انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه (نهم، دهم و یازدهم آبان ماه ۹۹) تا ساعت ۲۱ یکشنبه تمدید شد.

در اطلاعیه این اداره کل آمده است: تاکنون حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ مدرسه لیست داوطلبان را نهایی کرده‌اند و ۱۸۲ هزار و ۷۱۲ داوطلب عضویت ثبت شده است. همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار آرای ماخوذه ثبت شده است. انتخابات شوراهای دانش‌آموزی مدارس سراسر کشور در هشتم آبان ماه به‌صورت الکترونیکی آغاز شد.

تجهیزات هنرستانی به ۷ استان محروم کشور ارسال شد

با حضور معاون وزارت آموزش‌وپرورش و صنعت معدن تجارت و مدیرعامل ایران‌خودرو، تجهیزات هنرستانی به ۷ استان محروم کشور ارسال شد.

علیرضا کمرئی در این مراسم از زحمات و کمک‌های مجموعه وزارت صنعت معدن تجارت و مدیرعامل ایران‌خودرو که بر اساس تفاهم‌نامه از پیش‌امضا شده حمایت‌های تجهیزاتی خوبی به هنرستان‌های کشور داشتند، تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به این‌که مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو سبب شد تا این اقدام با سرعت به مرحله اجرا برسد، گفت: این حرکت، فرهنگی را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی پایه‌گذاری می‌کند که دیگران هم آموزش‌وپرورش را به‌عنوان اولویت اصلی قرار دهند که به تربیت نیروی انسانی باکیفیت در جامعه منجر می‌شود.

چند انتصاب جدید در آموزش و پرورش

با حکم حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند به‌عنوان قائم‌مقام وزیر و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، محمد حسین کفراشی به‌عنوان مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و شهریار فولادوند به‌عنوان رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی منصوب و معارفه شدند.

همچنین با تکریم از فعالیت‌های غلامرضا کریمی و زهرا مظفر، غلامرضا کریمی به‌عنوان مشاور وزیر در امور سنجش و ارزیابی و زهرا مظفر به‌عنوان مشاور وزیر در امور شاهد و ایثارگران منصوب شدند.

پیام وزیر آموزش‌وپرورش در محکومیت توهین به ساحت پیامبر اسلام(ص)

وزیر آموزش‌وپرورش در پیامی توهین به ساحت پیامبر اسلام(ص) را محکوم کرد. محسن حاجی میرزایی در بخشی از پیام خود نوشت: «از این رو، به موازات طراحی و اجرای اقدامات تروریستی توسط شبه نظامیان به ظاهر اسلام‌گرا، اما افراطیِ خود ساخته، گاهی شاهد تهیه، تدوین وانتشار کاریکاتورها، فیلم‌ها، مقالات و سخنرانی‌های موهن درباره مقدسات ملت‌ها هستیم تا از این طریق بر افکار عمومی جهان اثر منفی بگذارد غافل از آن که پیامبران عظیم الشأن الهی، به خصوص پیامبر اعظم اسلام(ص)، به واسطه‌ی سیره‌ی نظری و عملی سعادت آفرین و آسمانی شان، از چنان مرتبتی برخوردارند که برغم شیطنت‌های زبونانه و زودگذرتاریک اندیشان، چهره‌ی تابناک این پیام‌آوران صلح و دوستی در سپهر هستی، هماره می‌درخشد.»

موافقت کمیسیون آموزش با تمدید کنکور نظام قدیم

احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: «در جلسه کمیسیون مجددا موضوع تمدید کنکور نظام قدیم مطرح شد. اکثریت اعضا با تمدید کنکور نظام قدیم موافقت کردند، لذا قرار شد در نامه ای به سازمان سنجش موضع کمیسیون اعلام شود.»

وی توضیح داد: «با توجه به اینکه موضوع برگزاری کنکور نظام قدیم تصمیم اجرایی است و ارتباطی با قانونگذاری ندارد کمیسیون آموزش و تحقیقات در بررسی های خود به این نتیجه رسید که مخالفتی با تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم ندارد. در همین باره نامه ای از طرف کمیسیون به سازمان سنجش ارائه خواهد شد تا ضمن اعلام نظر کمیسیون بیان شود که تصمیم گیری در این حوزه با سازمان سنجش است. ما تنها نظر خود را ارسال می‌کنیم.»

لایحه رتبه بندی معلمان تهیه و به دولت تقدیم شد

محسن حاجی میرزایی در توئیت تازه خود درباره پیشرفت‌های طرح رتبه‌بندی معلمان توضیح داد و نوشت: «با تلاش همکارانم در وزارتخانه و هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه لایحه رتبه بندی معلمان تهیه و به دولت تقدیم شد.»

وی افزود: «اسحاق جهانگیری معاون اول محترم رییس جمهوری دستور دادند تا در کمیسیون امور اجتماعی دولت با قید فوریت بررسی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار