۳۱ اکتبر، روز جهانی شهرها

دورکاری چگونه شهرها را تغییر می‌دهد؟

تهران (پانا) - در پنج دهه گذشته، کار از راه دور، به‌عنوان جنبشی مفید برای کارمندان و کارفرمایان مطرح بوده است و می‌تواند باعث کاهش زمان رفت‌وآمد، ترافیک و مصرف انرژی شود. از آن زمان، فناوری و تغییر مربوط به مشاغل دانش‌بنیان، رشد قابل‌توجهی در دورکاری داشتند و همه‌گیری سال ۲۰۲۰ این رشد را تسریع کرده است.

کد مطلب: ۱۱۳۵۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
دورکاری چگونه شهرها را تغییر می‌دهد؟

به‌گزارش ایسنا، دورکاری باعث کاهش نیاز به حمل‌ونقل عمومی و یک دفتر مرکزی خواهد بود که هر دو هزینه قابل‌توجه زیست‌محیطی و اقتصادی دارند. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مساحت محل کار و هزینه نیز از مزایای دیگر کار از راه دور است. بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و همچنین تغییر جهت اقتصاد مبتنی بر دانش در حوزه تغییرات آب‌وهوایی باعث شده که کار از راه دور، بیش از هر زمان دیگری اهمیت داشته باشد.

تغییر شهرها با دورکاری

اولویت خانوارها بسیار متنوع است و برخی از افراد زندگی در شهر را نه‌تنها به دلیل کار، بلکه به علت طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های خرید، فرهنگی و اوقات فراغت انتخاب می‌کنند. افزایش دورکاری شاید نتواند شهرنشینی و تراکم جمعیت در شهرها را معکوس کند، اما می‌تواند آن را تعدیل کند.

در صورت ادامه روند دورکاری، تاثیرات مهمی در شهرها دیده خواهد شد. برای مثال، مشاغل به هسته اصلی شهرها منتقل می‌شوند، درحالی‌که ساکنان به حاشیه منتقل می‌شوند. ازدحام ترافیک و زمان سفر کاهش می‌یابد. قیمت املاک و مستغلات نیز با کاهش در مکان‌های اصلی و افزایش در حاشیه کاهش می‌یابد.

دورکاری و تاثیرات آن در برنامه‌ریزی شهری

افزایش شهرنشینی جهانی به علت رشد شهرها و مناطق شهری و اشتغال در شهرها باعث شده تا مشکلات عمده‌ای ازجمله ازدحام، حمل‌ونقل و آلودگی هوا ایجاد شود. دورکاری به‌عنوان عامل موثر در بخش حمل‌ونقل خواهد بود و تاثیر مهمی در افزایش کیفیت هوا و کاهش ازدحام خواهد داشت.

تغییر فناوری روزبه‌روز در حال افزایش است و استفاده از فناوری‌های مدرن، تلفن همراه و اینترنت گسترش‌یافته است. کسب درآمد از راه دور نیز یکی از نکات قابل‌توجه برای افراد است، زیرا مشغله‌های کاری باعث شده تا افراد برای گذراندن وقت با خانواده مشکل داشته باشند و زندگی اجتماعی انسان را با تغییر مواجه کرده است.

پذیرش دورکاری به عوامل اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی زندگی بشر، کمک بسیاری خواهد کرد و مهمترین تاثیر آن در موارد ذیل خواهد بود:

تاثیر دورکاری در سفرها و کاهش ازدحام و ترافیک

شخص با انعطاف‌پذیری نسبت به زمان سفر، می‌تواند سفرهای خود را در روزهای مختلف هفته و در ساعات کم‌مصرف انجام دهد.

دورکاری به کاهش تردد در شهرها کمک می‌کند، زیرا برخی از شهرهای قدیمی که مسیرهای جابجایی شلوغ هستند، در ساعات اوج ترافیک صبح و عصر به دلیل ترافیک با مشکلات بسیاری مواجه هستند و اجرای دورکاری به کاهش تولید سفر و کاهش تردد در جاده‌ها منجر خواهد شد.

برنامه‌ریزی شهری

وقتی در برنامه‌ریزی شهری موضوع دورکاری مطرح می‌شود به توسعه حمل‌ونقل، استفاده از زمین و محیط‌زیست کمک می‌کند. تغییر در استفاده از زمین با توجه به سیاست دورکاری انجام می‌شود و بیشتر زمین‌ها به مناطق مسکونی و عمومی و فضای سبز اختصاص داده می‌شوند.

انعطاف‌پذیری

سیاست دورکاری، باعث می‌شود تا زمان را مطابق برنامه خود، مدیریت کنید و به اعضاء خانواده بیشتر رسیدگی کنید، از فرزندان مراقبت و در کارهای خانه مشارکت داشته باشید. افراد در انجام دورکاری، احساس آزادی بیشتری دارند و کار را به روشی بهتر انجام می‌دهند و انعطاف‌پذیر هستند. عدم نظارت مستقیم ممکن است سطح مسئولیت افراد را به دلیل افزایش استقلال و کنترل خود افزایش دهد.

پس‌انداز بیشتر

دورکاری باعث کاهش هزینه حمل‌ونقل، پارکینگ و سایر هزینه‌ها می‌شود، بنابراین، می‌توانیم از این طریق، پول بیشتری پس‌انداز کنیم. این پس‌انداز با اجرای این سیاست (دورکاری) می‌تواند هزینه‌های سوخت، برق، اجاره ساختمان را نیز ذخیره کند و سودآور خواهد بود.

افراد معلول

دورکاری برای افراد معلول، زنان باردار و گروه کم‌درآمد که روزانه برای رفتن به محل کار، با مشکلات بسیاری مواجه هستند، منجر به درآمدزایی بیشتر خواهد شد، همچنین عامل موثر در کاهش هزینه‌هایی مانند افزایش هزینه خودرو و هزینه سوخت خواهد بود.

محیط‌زیست

دورکاری، در برخی از کلان‌شهرها که امروز به دلیل سطوح بالای آلودگی، طرح زوج و فرد را اجرا می‌کنند، کمک زیادی خواهد کرد. با کاهش تردد در جاده‌های شهری، سطوح آلودگی نیز کاهش می‌یابد.

تغییرات کاربری زمین در آینده

برنامه‌ریزی کاربری زمین برای دورکاری، موضوعی جدید است که در آن، تغییرات کاربری زمین در آینده خواهد بود، بنابراین روند برنامه‌ریزی در قالب طرح جامع در آینده تغییر می‌کند. دورکاری باعث تغییر کاربری اراضی در مناطق شهری خواهد شد، بیشترین مناطق به مناطق مسکونی اختصاص پیدا خواهند کرد و دستورالعمل‌ها مطابق با این سیاست‌ها تغییر خواهد کرد.

تاثیر طراحی جامعه و ویژگی‌های اجتماعی جمعیتی بر کار از راه دور

میزان ترافیک، در دهه‌های اخیر در بسیاری از کشورها افزایش‌یافته است و افزایش ازدحام و انتشار کربن به‌طور قابل‌توجهی بر تغییرات آب‌وهوایی تاثیر دارد. برای به حداقل رساندن این اثرات سوء، استفاده از روش‌های سفر پایدارتر مانند حمل‌ونقل عمومی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، استفاده از اتومبیل و استفاده از اتومبیل شخصی به‌طور گسترده‌ای گسترش خواهد یافت. الگوهای مختلف خیابان، اندازه جغرافیایی، کاربری زمین، حمل‌ونقل سریع و انواع جاده‌ها، تاثیر بسزایی در دورکاری یا کار در خانه‌دارند و باید در هنگام طراحی جامعه‌های جدید در نظر گرفته شوند.

پیامدهای دورکاری برای بازار املاک و مستغلات مسکونی

دورکاری، تحرکات شهری و تصمیمات مسکونی را تغییر می‌دهد. فراتر از پیامدهای کوتاه‌مدت تحرک شهری، اگر این تغییرات در عادات کاری ادغام شوند، می‌توانند تعداد قابل‌توجهی از افرادی که در حال حاضر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند به تجدیدنظر در مورد محل زندگی خود سوق دهد. طراحی محله و تامین زیرساخت‌ها ممکن است بر تصمیم ساکنان برای رفت‌وآمد به محل کار یا دورکاری تاثیر داشته باشند.

از آنجاکه بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند که محل مسکونی آنان نزدیک به محل کارشان باشد تا زمان و هزینه برای رفت‌وآمد را به حداقل برسانند و اگر نیاز به مراجعه حضوری به محل کار، چند روز در هفته باشد، تصمیم‌گیری درباره محل اقامت به میزان قابل‌توجهی تغییر خواهد کرد. برای مثال، افراد تمایل به خرید خانه‌های بزرگتر دارند تا بتوانند کار و زندگی را مدیریت کنند.

در زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ تمایل افراد به خرید خانه مستقل، بیشتر از زندگی در آپارتمان‌هاست. بنابراین اگر کار از راه دور، روندی عادی شود، تامین مسکن باید ازنظر مکان و نوع آن، با تنظیمات جدید سازگار شود. همچنین برنامه‌ریزی شهری برای تامین این تقاضای افزایش‌یافته املاک مسکونی و خدمات عمومی مرتبط با مدارس، بیمارستان و غیره و همچنین زیرساخت‌های حمل‌ونقل مورد بازبینی قرار گیرد.

محدودیت‌های دورکاری

کار از راه دور باوجود مزایای فراوان، محدودیت‌هایی نیز دارد و افراد با مواردی مانند انزوای اجتماعی و شغلی، عدم جدایی بین کار خانه، محل کار و اختلافات شغلی و خانوادگی مواجه خواهند شد. شاید دورکاری باعث صرفه‌جویی در انرژی‌های مصرفی در حمل‌ونقل شود، اما ممکن است انرژی‌های مورداستفاده در خانه مانند روشنایی و تهویه افزایش یابد و استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، می‌تواند تا حدودی هزینه برق را کاهش داده و انرژی را ذخیره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار