مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۹ در گفت و گو با پانا:

تجربه گردانی مدیران مدارس در دوران کرونا مهم است

تهران (پانا)-منطقه19 شهر تهران از جمله مناطقی است که با وجود 23 مدرسه در نوبت دوم با کمبود فضای آموزشی دست و پنجه نرم می کند، اما در شرایط شیوع روزافزون کرونا، مدیران و معلمین این مدارس برای آموزش دانش آموزان شان از هیچ تلاشی مضایقه نکرده اند.

کد مطلب: ۱۱۳۴۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تجربه گردانی مدیران مدارس در دوران کرونا مهم است

هادی حنیف نیا در گفت و گو با پانا در رابطه با شرایط فضای آموزشی منطقه 19 می گوید: برخلاف تصور عمومی در بحث بافت فرسوده، منطقه 19 نسبت به سایر مناطق شهر تهران از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما از منظر کاستی فضاهای آموزشی، این منطقه نیز همچون سایر مناطق تهران به ویژه به جهت حجم مهاجرت های بی رویه به نواحی روستایی و حاشیه ای منطقه 19 دچار کمبودهای اساسی است. وجود 23 مدرسه در نوبت دوم مدارس منطقه شاهد عینی این کمبود است.
وی می افزاید: باعث خوشنودی است که بگویم در سایه سار همت خیرین نیک اندیش با احداث 22 مدرسه در سال های گذشته بسیاری از مشکلات منطقه در این زمینه رفع شده و در دو سال گذشته به همت دفتر مجمع خیرین مدرسه ساز منطقه 19 و سیاست های حمایتی مدیرکل محترم شهر تهران و هیئت مدیره مجمع شهر تهران، آیین کلنگ زنی احداث سه مدرسه دیگر نیز به همت خیرین گرانقدر اجرایی شده و امیدوار هستیم که این روند در منطقه تا رفع همه کاستی ها در این زمینه تداوم داشته باشد.

تحول در نظام آموزشی به اراده معلم ها بستگی دارد

حنیف نیا، مدیر آموزش و پرورش منطقه19 با اشاره به اهمیت تغییر در روش های آموزش و پرورش در شرایط کرونا و تلقی آینده پژوهانه از مفهوم مدارس، می گوید: در شرایطی که تغییرات سریع از ویژگی قطعی جوامع امروز شمرده می شود، افزایش قابلیت انطباق نهادها با این تغییرات در درجه اول به سرعت و میزان توانایی نیروی انسانی آن با این تغییرات بستگی دارد. این مهم به عنوان یک دغدغه جدی در مطالعات مدیریتی اغلب با ضرورت توسعه شایستگی های حرفه ای نیروی انسانی سازمان ها گره خورده است. از میان همه نهادها، پیوند نیروی انسانی آموزش و پرورش با این مفهوم و قرار گرفتن آنان در مسیر توسعه حرفه ای، به دلایل متعدد ضرورت بیشتری دارد. ظهور پدیده ناشناخته ای همچون ویروس کرونا به عنوان عامل تهدید سلامت جامعه و دانش آموزان باورهای پیشین ما همگان را درباره کیفیت ارائه خدمات آموزشی در شرایط ناپایدار به هم ریخت. بایسته است این چالش ها، نظام آموزشی و تصمیم سازان آن را به اندیشیدن درباره مدارس آینده و آینده مدارس فرو برده و رویکردهای آینده پژوهانه را وارد فضای تصمیمات خویش کنند. ما ناگزیر از پذیرش این واقعیت هستیم که تلقی آینده پژوهانه از مفهوم مدارس را بپذیریم.
حنیف نیا می افزاید: قطعا مدارس آینده از نظر شکل، فرم و محتوا و حتی از نظر کارکردی بسیار متفاوت تر از امروز خواهند بود. همچنان که مدارس امروز متفاوت از مدارس دیروز هستند. بدون آنکه نیاز به تبیین شاخص های افتراقی بین مدارس دیروز با آینده همچون تغییر مفهوم مدرسه از مکان و فضای کالبدی به یک میدان معنایی از یاددهی و یادگیری باشیم، باید به بیش از این اعتراف کنیم که واقعا نمی دانیم مدارس فردا چگونه مدارسی خواهند بود. اما قطعا می توانیم پیش بینی کنیم که در آینده نیازمند معلمانی متفاوت برای اداره مدارس و هدایت جریان یادگیری خواهیم بود. در نتیجه باید تکاپوی دائمی و بی قراری در معلمین و مدیران برای بهبود و تغییر روندها در کلیه سطوح، به دغدغه‌ای جدی تبدیل شود زیرا تحول در نظام آموزشی به اراده آنان بستگی دارد.

مراقبت از کیفیت آموزشی در این شرایط مهم است

هادی حنیف نیا می گوید: با توجه به اینکه تاکنون هیچ یک از سطوح مدیریتی، شرایط بحرانی اینچنینی را تجربه نکرده بودیم و زیرساخت های مورد نیاز از سویی و نیز تصور فرهنگ عمومی ذینفعان از دانش آموز گرفته تا والدین و حتی معلمین به آموزش های غیرحضوری مهیا نبود، بنابراین در زیست بوم جدید هر یک از مدارس با توجه به ویژگی های خاص خود مشکلات متعددی را تجربه می کنند. از این رو می توان اذعان کرد که ده ها مشکل در تمامی مدارس در این خصوص وجود دارد، اما با این حال یک دغدغه جدی و مشترک برای مدیران مدارس شکل گرفته و آن اینکه اولا هیچ دانش آموزی از فرصت های یادگیری در طول سال تحصیلی بی نصیب نماند و از سویی کیفیت این نوع آموزش ها در جریان یادگیری در قیاس با آموزش های حضوری افت محسوسی نداشته باشد.

حنیف نیا با اشاره به اینکه کرونا فرصتی برای تجربه مدرسه محوری ایجاد کرده است، می افزاید: بیماری کووید 19 با همه بحران هایی که در زمینه های مختلف ایجاد کرده اما با نگاه مثبت به آن، موجب شکل گیری و ایجاد فرصت های بی نظیری در تمامی عرصه ها شده است. عملیاتی شدن بخش های زیادی از موضوع مهم و گاه مورد منازعه از منظر تعریف و حیطه اختیارات در بحث مدرسه محوری نیز از همین جنس فرصت های ایجاد شده مثبت در این ایام است. از این رو مدیر منطقه با در نظر گرفتن الزاماتی چند می تواند بر ایجاد انگیزه کافی جهت روان سازی، تسریع و اجرای این مهم به مدیران مدارس نقش آفرینی کند. از جمله این الزام ها، ضرورت گفتگوی آنلاین مداوم و موثر با مدیران مدارس در شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) برای رسیدن به فهم مشترک از مدرسه محوری بیش از همه موثر خواهد افتاد. ایجاد فرصت شنیده شدن نقدها و دغدغه های مدیران مدارس توسط مجموعه تیم مدیریتی منطقه، برقراری حس آرامش و امید برای مدیران مدارس جهت تمرین و ممارست در زمینه تفویض اختیارات ایجاد شده برای این دوران گذار و نیز ایجاد فرصتی برای تجربه گردانی آنچه که مدیران مدارس با توجه به شرایط خاص مدرسه خویش به آن دست یافته اند، در کنار نظارت های مستمر از سوی منطقه بر جریان این روند از دیگر عوامل موثر برای کسب موفقیت در این زمینه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار