روند صعود قیمت ذرت در ایران و جهان ادامه دارد       

تهران ( پانا) - کاهش قیمت نفت، کاهش برنامه ریزی تولید این محصول در آمریکا و اوکراین و افزایش تولید در آفریقا،کاهش تولید و تقاضا برای ذرت به دلیل شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار جهانی شد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
روند صعود قیمت ذرت در ایران و جهان ادامه دارد       

به گزارش روابط عمومی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران (آوندا)، کاهش کشت ذرت در امریکا و اوکراین با افزایش کشت این محصول در صحرای جنوب افریقا و سیبری جبران شده و تولید جهانی امسال بیش از سال گذشته خواهد بود ولی ذرت افریقا برای بازار ایران ناشناخته است و برای مقصد ایران روند صعودی قیمت ذرت ادامه خواهد داشت .
بر اساس این گزارش، کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، کاهش برنامه ریزی تولید این محصول در آمریکا و اوکراین و افزایش تولید ذرت در آفریقا، همچنین کاهش تولید و تقاضا برای ذرت به دلیل شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش قیمت ذرت در بازارهای جهانی شد بنابراین روند صعودی قیمت ذرت به مقصد ایران ادامه دار خواهد بود.

تحلیل بازار جهانی ذرت از 20 سپتامبر تا 25 اکتبر 2020

کاهش شدید قیمت جهانی نفت خام در سال در 2020، توجیه جایگزینی ذرت برای سوخت و انرژی را کاهش داده و به این ترتیب بازار ذرت با کاهش برنامه ریزی شده تولید خصوصا در امریکا که بزرگترین تولید کننده جهانی ذرت است (سهم بالای 30 درصد) روبرو شد و کاهش شدید تولید ذرت در ایالات متحده و اوکراین در یک ماه اخیر ، روند قیمت ذرت را صعودی کرده است به طوری که حتی کاهش تقاضای واردات ذرت ایران ، کنیا و کشورهای اروپایی نیز نتوانسته اثر این کاهش عرضه را جبران کند .

از طرف دیگر بیماری سراسری COVID 19 ، تولید و تقاضا را به موازات کاهش داده خصوصا برای اتحادیه اروپا با توجه به نتایج حاصل از بیماری کووید 19، پیش بینی مشکلات برداشت ذرت تولیدی خود تاثیرات منفی در، درخواست های گوشت هتل ها، رستوران ها و سازمان ها شاید تاثیر زیادی در کاهش تجارت مهمترین شرکای تجاری ذرت جهان یعنی اوکراین و اتحادیه اروپا را به وجود آورد که چین با افزایش تقاضای خود این شوک و نوسان را تا حدودی اصلاح کرد ولی مسیر قیمت جهانی ذرت صعودی شد .

یکی از مهمترین پدیده های اخیر تغییر نرخ برابری دلار در مقابل ارز های محلی یعنی پسوا ، روبل و ... بود که به افزایش قیمت منجر شد لذا برای ایران با توجه به تحریم های یکجانبه که منجر به صفر شدن قدرت جابجایی ارز و انتقال ارز شده است ، عملا اگر مسیر تهاتر کالایی باز نشود، حذف از بازار برنامه ریزی شده جهانی ذرت را خواهیم داشت که در بازار داخلی منجر به افزایش ریسک و پریمیوم ایران و مواجهه با قیمت های بالاتر از قیمت پایه های بورسی انتظار می رود.

تحویل ذرت های دامی توسط کشاورزان روسی با مانع تحویل به دلیل انتظار روند صعودی مواجه شده است و بازار اوکراین نیز با کاهش تناژ تولید و افزایش تقاضای چین مسیر صعودی را تشدید کرده است .

الف : تحلیل تکنیکال بازار جهانی ذرت : قیمت ذرت در بورس شیکاگو از مرز روانی 420 بوشل سنت گذشت(بالاترین قیمت در 14 ماه اخیر ) این شوک شدید ، روند صعودی قیمت ذرت را تشدید می کند و بر اساس تحلیل تکنیکال نمودار ذیل حرکت به سمت موج پنجم الیوت (یعنی 460 بوشل سنت ( بالاترین قیمت در سه سال اخیر ) متصور است .


سایر شاخص های تکنیکال بازار ذرت :همه شاخص های همزمان سیگنال خرید برای بازه یک ماهه می دهند و روند یک ماه اخیر را صعودی پیش بینی می کنند .

ب : علت های فاندامنتال روند صعودی بازار ذرت :

روند قیمت در سه دوره موتاه مدت (یک ماهه) ، میان مدت یک ساله و بلند مدت 5 ساله حاکی از روند صعودی شدید بازار ذرت جهانی در یک ماه اتی است .

از انتشار ماه سپتامبر عرضه و تقاضای جهانی محصولات کشاورزی و خبر کاهش برنامه ریزی شده تولید ذرت ، قیمت های صادرات با شیب تندی در حال افزایش است، قیمت ذرت ایالات متحده با افزایش 28دلاری به ازای هر تن به مبلغ 209$ رسیده است.

گزارشات نشان دهنده این است که ذخایر پایان دوره ذرت به طور اساسی از ماه سپتامبر با کاهش جدی عرضه و تقاضای جهانی مواجه شده است که بسیار کمتر از پیش بینی ها بوده است.البته قیمت ذرت دریای سیاه با افزایش 20$ به ازای هر تن به مبلغ 203$ رسیده است.

با توجه به شرایط خشکسالی که در رومانی و اوکراین بوجود آمده. قیمت های برزیل با افزایش 18$ به 206 دلار رسیده و همانطور که بهره های صادراتی افزایش می یابد رقابت علیه نیازهای بازار های داخلی مطرح می شود. قیمت آرژانتین با توجه به کمبود ذخایر ذرت با افزایش 24$ به مبلغ 202$ رسیده و به افزایش تقاضای جهانی سرعت داده است .

ج: علل روند صعودی یک ماه اخیر پیش بینی روند صعودی یک ماه آتی :

کاهش تولید برنامه ر یزی شده ایالات متحده و سایر کشور های بزرگ تولید کننده ذرت : ایالات متحده بزرگترین تولید کننده ذرت جعان که سهم 33 تولید جهانی را دارد به میزان 4.6 درصد سطح زیر کشت ذرت را کاهش داده است نقشه جهانی تغییرات تولید سال 2020-2021 تصویری روشنی از کاهش تولید جهانی در سال زراعی جدید می دهد و حاکی از آن است که اکراین با 2 درصد کاهش تولید ذرت ، کشورهای حوزه اروپا با 0،2 کاهش تولید به کاهش عرضه جهانی ذرت منجر شده و لذا بازار عرضه جهانی در شرایط بحران عرضه خواهد بود.

افزایش کشت ذرت در صحرای جنوب افریقا و سیبری و کاهش تولید در کشورهایی مانند امریکا و اوکراین را جبران کرده و تولید جهانی امسال بیش از سال گذشته خواهد بود ولی ذرت افریقا برای بازار ایران ناشناخته است و برای مقصد ایران روند صعودی قیمت ذرت ادامه خواهد داشت.

با توجه به ساختار و سهم تولید کشورها در تولید جهانی ذرت و سهم بالای امریکا و چین که بیش از 60 درصد تولید جهانی را دارند و سهم ناچیز روسیه و افریقا در تولید جهانی ، کاهش تولید برنامه ریزی شده به بحران عرضه ذرت دامن خواهد زد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار