بادرنجبویه گیاه دارویی آرامبخش

خبرگزاری پانا:بادرنجبویه اثر آرامبخشی و ضد اضطراب دارد، هم‌چنین برای بیماری‌های معده، اعصاب و قلب مفید است از این گیاه به صورت دم نوش به عنوان آرامبخش و ضد نفخ استفاده می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۳۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، شهره صفاپور اظهار کرد: بادرنجبویه گیاهی علفی و چند ساله معطر از خانواده‌ی نعناعیان و جزو گیاهان پرطرفدار در شرق و غرب جهان است، که به‌طور طبیعی و یا فرآوری شده، استفاده می‌شود تاریخ کشت این گیاه معجزه‌آسا به ۲۰۰۰ سال پیش می‌رسد و به علت کثرت مصرف دمنوش آن در فرانسه به چای فرانسه نیز شهرت یافته است اما بادرنجبویه بیشتر در جهان به ملیسا معرف است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران با بیان این‌که این گیاه در برخی مناطق مازندران و گیلان به صورت خودرو می‌روید، افزود: اسم محلی گیاه بادرنجبویه، وارنگ به است که اغلب به عنوان سبزی معطر در برخی غذاهای محلی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به خواص درمانی گیاه بادرنجبویه گفت: از اسانس این گیاه استفاده‌های فراوانی در صنایع آرایشی بهداشتی و داروسازی می‌شود.

صفاپور با بیان این‌که پیکر رویشی برگ‌ها و ساقه‌های جوان بادرنجبویه حاوی مواد موثره بوده و خاصیت دارویی دارند، افزود:عملکرد پیکره‌ی رویشی بادرنجبویه بسته به شرایط(اقلیمی، نوع کاشت، نوع برداشت و...) بنابر منابع مختلف بین ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار بیان شده است در حالی که در ارتفاعات مازندران با توجه به شرایط مساعد اقلیمی در مزارعی که با مشارکت جهاد دانشگاهی کشت شده است با تراکم ۸۰ هزار بوته در هکتار عملکردی حدود ۴۰ تن بدست آمده است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مازندران گفت: بادرنجبویه در طول رویش به هوای گرم و نور کافی نیاز دارد خصوصاً گیاهان مسن درجه حرارت‌های پایین را برای مدت طولانی نمی‌توانند تحمل کنند هم‌چنین درجه حرارت پایین در طول دوره‌ی بهار و تابستان تاثیر نامطلوبی بر رشد و مواد موثره آنها دارد.

وی ادامه داد: گیاه بادرنجبویه در خاک‌هایی با بافت متوسط و غنی رویش بسیار خوبی دارد.

صفاپور خاطرنشان کرد: کشت این گیاه با توجه به نوع ماده‌ی موثره که اسانس است در استان مازندران در ارتفاع بالای ۱۰۰۰ متر توصیه می‌شود هم‌چنین با توجه به محدودیت جابجایی این گیاه خشک کردن آن در مکان تولید از نکات مهم است.

منبع : ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار