تاکید هیات نظارت بر مطبوعات، بر رعایت اصول اخلاق حرفه ای در رسانه‌ها

تهران (پانا) - اعضای هیات نظارت بر مطبوعات ضمن قدردانی از عملکرد مسئولانه و روشنگرانه رسانه‌ها در قبال رخدادها و مسائل مبتلابه کشور، بر لزوم رعایت دقیق و هر چه بیشتر مفاد بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات در شرایط کنونی و مراقبت و جلوگیری از بروز رفتارهای مغایر با اصول اخلاق حرفه ای در رسانه‌ها و هر گونه توهین و افترا به افراد و مقامات عالی رتبه کشور ابرام و تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۱۳۲۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تاکید هیات نظارت بر مطبوعات، بر رعایت اصول اخلاق حرفه ای در رسانه‌ها

به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر هیات نظارت بر مطبوعات از بررسی عملکرد رسانه ها و موضوعات نظارتی و هدایتی و نیز رسیدگی به درخواست صدور مجوز فعالیت رسانه های مکتوب و الکترونیک در جلسه امروز این هیات خبر داد و گفت: اعضای هیات نظارت بر مطبوعات ضمن قدردانی از عملکرد مسئولانه و روشنگرانه رسانه‌ها در قبال رخدادها و مسائل مبتلابه کشور، بر لزوم رعایت دقیق و هر چه بیشتر مفاد بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات در شرایط کنونی تاکید کردند.

سیدعلاءالدین ظهوریان افزود: در جلسه مورخ ۲۸ مهر ۹۹ ضمن طرح تقاضاهای صدور مجوز نشریات، موضوعات نظارتی در حوزه رسانه‌های مکتوب و برخط، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی، در این جلسه و در راستای بررسی ویژه گزارش رصد عملکرد محتوایی و حرفه‌ای رسانه‌ها، اعضای هیات نظارت بر مطبوعات با توجه به اهمیت جایگاه و عملکرد رسانه ها در حفظ کیان و تامین منافع ملی و نیز ایجاد و تقویت همدلی در میان جامعه و ارکان و قوای کشور، بر لزوم رعایت دقیق و هر چه بیشتر مفاد بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات و مراقبت و جلوگیری از بروز رفتارهای مغایر با اصول اخلاق حرفه ای در رسانه ها و هر گونه توهین و افترا به افراد و مقامات عالی رتبه کشور ابرام و تاکید کردند.

وی همچنین تصریح داشت: اعضای هیات نظارت بر مطبوعات از عملکرد مسئولانه قاطبه رسانه‌های کشور در انجام رسالت و وظایف معمول و حرفه‌ای خود و نقد راهگشای مسائل در جهت تنویر افکار عمومی، تشکر و قدردانی کردند.

مطابق ماده ۶: نشریات جز در مورد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی که در این فصل مشخص می شوند آزادند.
۱. نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی لطمه وارد کند.
۲. اشاعه فحشا ومنکرات و انتشار عکس ها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی.
۳. تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر.
۴. ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، به ویژه ازطریق طرح مسائل نژادی و قومی.
۵. تحریص و تشویق افراد و گروه ها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج.
۶. فاش نمودن وانتشار اسناد و دستورها و مسایل محرمانه، اسرار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نقشه و استحکامات نظامی، انتشار مذاکرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی و محاکم غیرعلنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضایی بدون مجوز قانونی.
۷. اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید.
۸. افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد.
۹. سرقتهای ادبی و همچنین نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروه های منحرف و مخالف اسلام (داخلی و خارجی) بنحوی که تبلیغ از آنها باشد. (حدود موارد فوق را آیین نامه مشخص می کند)
تبصره ـ سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدی تمام یا بخش قابل توجهی از آثار و نوشته های دیگران به خود یا غیر، ولو بصورت ترجمه.
۱۰. استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی، طرح مطالب موجب تضاد میان زن و مرد از طریق دفاع غیر شرعی از حقوق آنان.
تبصره ـ متخلف از موارد مندرج در این ماده مستوجب مجازات های مقرر در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی خواهد بود و در صورت اصرار مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می باشد.
۱۱. پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران.
۱۲. انتشار مطلب علیه اصول قانون اساسی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار