گزینه قطعی وزارت بهداشت را بشناسید

خبرگزاری پانا: گزینه تصدی مسئولیت سیزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران قطعی شده است و به زودی از سوی روحانی به عنوان سکان دار سلامت کشور معرفی می شود. دكتر سید حسن هاشمی چشم پزشک محققی است که سابقه ریاست دانشکده پزشکی را برعهده داشته و قرار است به عنوان سیزدهمین وزیر بهداشت معرفی شود.

کد مطلب: ۱۱۳۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، سید حسن قاضی زاده هاشمی فروردین ماه ۱۳۳۸ در فریمان، در خانواده ای مذهبی متولد شد. پدر وی با شغل عطاری از چهره های مورد وثوق شهر فریمان بود. وی در كودكی قرآن را نزد مرحوم آقای شیخ حسین مطهری پدر شهید بزرگوار مرتضی مطهری فرا گرفت و پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد و همزمان در فعالیت های مذهبی شركت داشت.

هاشمی در سال ۵۶ وارد دانشكده پزشكی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیت های اجتماعی سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشت و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی با مشاركتی فعال، در رخدادهای سیاسی - اجتماعی شهر مشهد تأثیر گذار بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یكی از مؤسسان سازمان جهاد سازندگی در كشور نقشی فعال و مؤثر ایفا کرد.

وی هم اكنون به عنوان استاد تمام دانشگاه علوم پزشكی تهران در بیمارستان فارابی و بیمارستان چشم پزشكی نور مشغول فعالیت است.

از وی ۱۰ كتاب تألیفی و ۱۵۷ مقاله در پایگاه های ISI، Scopus و PubMed به عنوان مرجع تحقیقات علمی در رشته چشم پزشكی به ثبت رسیده است. وی ۳۱ روش عمل جراحی چشم را برای نخستین بار در كشور راه اندازی کرده است.

هاشمی پس از کسب دكتری پزشكی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی مشهد در سال ۶۵، تخصص چشم پزشكی را از این دانشگاه کسب کرد و در سال ۶۸ به عنوان نفر اول امتحان بورد کشوری انتخاب شد. وی در سال ۷۰ فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی چشم را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذراند و پس از گذراندن دوره های تكمیلی متعدد در آمریكا و اروپا به عنوان استاد گروه چشم پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران مشغول خدمت شد.

وی در سال ۸۸ به عنوان محقق برتر گروه جراحی علوم بالینی پانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی، در سال ۹۰ به عنوان محقق برتر جشنواره چشم پزشكی فارابی و در سال ۹۱ به عنوان محقق برتر در چهاردهمین جشنواره ابن سینا معرفی شد.

هاشمی در حوزه آموزش و پژوهش و تألیف كتب و مقالات علمی نیز کارنامه در خور توجهی دارد. انتشار بیشترین مقاله در خصوص اپیدمیولوژی عیوب انكساری در سطح جهان، انتشار یكصد و پنجاه و هفت مقاله در مجلات بین المللی با نمایه ISI ، PubMed و Scopus، انتشار ۳۶ مقاله در مجلات معتبر داخلی، ارائه بیش از یكصد و پنجاه مقاله در كنگره های داخلی و بین المللی، آموزش و تربیت بیش از یكصد دستیار تخصصی چشم در رشته چشم پزشكی، آموزش و تربیت بیش از بیست فلوشیپ قرنیه در بیمارستان فارابی، برگزاری كارگاه های بسیار در زمینه آموزش روشها و تكنیكهای نوین جراحی چشم برای چشم پزشكان كشور و انتشار بیش از ده كتاب در زمینه های مختلف چشم پزشكی از جمله فعالیت های وی در این حوزه است.

وی در حوزه ارائه خدمات بهداشتی، درمانی همراه با آموزش و پژوهش فعالیت هایی را به انجام رسانده است که از آن جمله می توان به راه اندازی و آموزش ۳۱ روش عمل جراحی جدید در رشته فوق تخصصی چشم پزشكی برای نخستین بار در ایران، راه اندازی پروژه خیریه با عنوان نورآوران سلامت به منظور خدمت رسانی به اقشار محروم و روستایی كشور از سه سال قبل که این برنامه در قالب طراحی، ساخت و بهره گیری از تریلی های مدرن و مجهز به امكانات درمانی و جراحی چشم پزشكی و دندانپزشكی اجرا شده است، اشاره کرد.

همچنین تأسیس و هدایت تنها مرکز تحقیقات چشم پزشکی خصوصی کشور مصوب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بدون دریافت بودجه دولتی و کسب رتبه نخست شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشكی رازی بخشی از رزومه وی به شمار می آید. این مرکز در حال حاضر با مجوز وزارت بهداشت، دوره PhD by Research را نیز راه اندازی کرده و در این مقطع دانشجوی PhD تربیت می کند. طراحی و راه اندازی مطالعه هم گروهی (Cohort) چشم پزشكی در شاهرود كه تنها كوهورت چشم پزشكی در منطقه خاورمیانه است. طراحی و انجام طرح بررسی علل اختلالات چشمی مردم تهران و طراحی و انجام فازهای اول و دوم طرح کشوری بررسی شیوع جراحی آب مروارید در کشور از دیگر فعالیت های این حوزه بشمار می رود.

هاشمی در حوزه آموزش پزشکی نیز از سال ۷۶ دارای سوابق متعددی است که از آن جمله می توان به دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی كشور، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، رئیس دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، مدیر گروه چشم پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، رئیس هیئت مدیره و دبیرکل انجمن چشم پزشكی ایران، دبیر شورای سیاستگذاری رشته چشم پزشکی و مؤسس مجموعه چشم پزشكی نور اشاره کرد.

وی همچنین سابقه عضویت در شورای مركزی جهاد سازندگی كشور، فرماندهی مهندسی رزمی قرارگاههای نجف، خاتم الانبیاء و ستاد كربلا، فرماندهی مهندسی رزمی در حداقل ده عملیات دفاع مقدس از مؤسسان و اعضاء شورای مركزی جهادسازندگی خراسان، مسئول ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی كشور، مسئول مستقیم ستاد بازسازی جهاد سازندگی در مناطق جنگ زده كشور و مسئول ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی خراسان را در کارنامه کاری خود دارد.

هاشمی با عضویت در ۱۳ شورا و مجمع علمی از جمله شورای مركز ملی تحقیقات علوم پزشكی كشور، عضو شورای عالی برنامه ریزی آموزش پزشكی كشور، هیئت مدیره انجمن چشم پزشكی ایران، انجمن چشم پزشكان آمریكا، انجمن جراحان كاتاراكت و عیوب انكساری آمریكا، انجمن جراحان كاتاراكت و عیوب انكساری اروپا، انجمن جراحان قرنیه آمریكا، هیئت تحریریه و داور ۶ مجله معتبر داخلی و بین المللی، كمیسیون تدوین و نظارت و ارزشیابی وزارت بهداشت، هیان ممیزه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شورای عالی مركز تحقیقات چشم پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران، هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت و شورای راهبردی و سیاستگذاری بیمارستان فارابی در حوزه علمی و سیاستگذاری فعالیت می کند.

به گزارش مهر، پیش از این دکتر کاظم سامی روانپزشک، دکتر موسی زرگر متخصص جراحی عمومی، دکتر هادی منافی متخصص جراحی عمومی، دکتر سید علیرضا مرندی فوق تخصص اطفال، دکتر ایرج فاضل فوق تخصص جراحی عروق، دکتر رضا ملک زاده فوق تخصص گوارش و کبد، دکتر محمد فرهادی متخصص گوش حلق و بینی، دکتر مسعود پزشکیان متخصص جراحی قلب، دکتر کامران باقری لنکرانی فوق تخصص گوارش و کبد، دکتر مرضیه وحید دستجردی متخصص زنان و زایمان و دکتر محمد حسن طریقت منفرد متخصص جراحی چشم مسئولیت وزارت بهداشت را برعهده داشته اند.

منبع : مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار