بیم‌های و امیدها نیمکت‌های لیگ برتر بیستم؛ از جوان‌گرایی آشکار تا کمبود دانش فوتبال

تهران (پانا) - در آغاز دوره بیستم لیگ برتر، جوان‌گرایی در بین سرمربی‌های لیگ برتری روند چشم‌گیری داشته و دیگر خبری از 60 ساله‌ها نیست اما در عین امیدوار کننده بودن این روند، یک نکته مهم جای نگرانی دارد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۵۴۲
لینک کوتاه کپی شد
بیم‌های و امیدها نیمکت‌های لیگ برتر بیستم؛ از جوان‌گرایی آشکار تا کمبود دانش فوتبال

لیگ برتر بیستم از دو هفته آینده به صورت رسمی با برگزاری دیدارهای هفته اول و احتمالا دیدار افتتاحیه بین سایپا تهران و پرسپولیس در ورزشگاه شهدای شهر قدس آغاز خواهد شد.

نگاهی به نیمکت تیم‌های حاضر در لیگ برتر نوزدهم نکات مهمی را به ما یادآوری خواهد کرد که هم امیدوار کننده خواهد بود و هم جای نگرانی بزرگی را دارد.

جوان‌گرایی امیدوار کننده

با نگاهی به سرمربی‌هایی که در ابتدای فصل نوزدهم و بیستم لیگ برتر ایران روی نیمکت 16 تیم لیگ برتر حضور داشتند،به وضوح جوان‌تر شدن نیمکت‌های سرمربیگری لیگ برتر بیستم قابل مشاهده است، به گونه‌ای که میانگین سنی سرمربی‌های در لیگ برتر نوزدهم 51 سال بوده اما در دوره بیستم یا همین دوره جدید لیگ برتر میانگین سنی تقریبا به 43 سال و نیم رسیده است.

نکته قابل اشاره دیگر درباره لیست سرمربی‌های شروع کننده دو دوره لیگ برتر به پیرترین و جوان‌ترین سرمربی‌ها برمی‌گردد. در دوره نوزدهم لیگ برتر پیرترین سرمربی وینگو بگوویچ با 71 سال سن بوده و جوان‌ترین سرمربی لیگ هم جواد نکونام با 39 سال سن بوده است اما این در حالی است که در دوره بیستم لیگ برتر پیرترین سرمربی آغاز کننده لیگ امیر قلعه‌نویی با 56 سال سن است و جوان‌ترین سرمربی لیگ برتری هم وحید بیاتلو است که 32 سال سن دارد.

جالب توجه اینجاست که در فصل جدید لیگ برتر، 4 سرمربی داریم که از جوان‌ترین سرمربی لیگ برتر نوزدهم جوان‌تر هستند (وحید بیاتلو با 32 سال، محمد ربیعی با 38 سال، محرم نویدکیا با 37 سال و سید مهدی رحمتی با 37 سال). همچنین در حالی که در دوره نوزدهم لیگ برتر ما شاهد حضور 3 مربی بالای 60 سال در لیست سرمربی‌های شروع کننده لیگ بودیم، اما در این دوره خبری از 60 ساله‌ها در لیگ برتر نیست و این جوان‌ها هستند که حضور فعال‌تری در عرصه مربیگری دارند.

در جستجوی دانش فوتبال

اما در کنار اینکه نیمکت‌های سرمربیگری لیگ برتر بیستم جوان‌تر شده و این جوان‌گرایی می‌تواند انرژی لیگ را بالاتر ببرد، یک نکته نگران کننده هم وجود دارد. نکته‌ای که بدون شک ناشی از عجله فوتبالیست‌های ایرانی برای سرمربی شدن و عدم وجود ساختار مناسب برای رسیدن به عنوان سرمربیگری در تیم‌هاست، که فردی که تا چند ماه پیش بازیکن بوده بدون طی کردن مراتب و بدست آوردت تجربه لازم در زمینه هدایت تیم، سرمربی می‌شود.

دو روز پیش فدراسیون فوتبال لیستی منتتشر کرد که در آن اسامی افرادی که مدرک حرفه‌ای مربیگری دارند آورده شده بود، لیستی نگران کننده درباره لیگ برتر بیستم که نشان می‌داد نیمی از سرمربی‌هایی که قرار است این دوره از لیگ برتر را آغاز کنند دارای مدرک حرفه‌ای نیستند، این در حالی است که در دوره قبلی تنها سه سرمربی این مدرک حرفه‌ای را نداشتند.

سرمربی‌های که در لیگ برتر بیستم آغاز کننده کار خواهند بود اما مدرک حرفه‌ای ندارند، عبارتند از: « جواد نکونام - فولاد خوزستان / وحید بیاتلو - ماشین‌سازی تبریز / محمد ربیعی - مس رفسنجان / وحید فاضلی - نساجی قائمشهر / ابراهیم صادقی - سایپا تهران / محرم نویدکیا - سپاهان اصفهان / سید مهدی رحمتی - شهر خودور مشهد »

نکته قابل توجه این است که براساس دستورالعمل فدراسیون فوتبال، افرادی که مدرک حرفه‌ای مربیگری ندارند نمی‌توانند به عنوان سرمربی در لیگ برتر حضور داشته باشند و کارت سرمربیگری برای فردی صادر خواهد شد که دوره‌های حرفه‌ای مربیگری را طی کرده باشد؛ معضلی که ممکن است برای برخی از تیم‌های دردسرساز شود. با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا شروع لیگ، امکان حضور در دوره‌های حرفه‌ای مربیگری عملا فراهم نیست و بنابراین تیم‌ها مجبور هستند فردی را که مدرک حرفه‌ای دارد به کادر خود اضافه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار