اجرای طرح "پیوند سواد و زندگی"در سوادآموزی استان فارس

شیراز (پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: طرح "پیوند سواد و زندگی" مصوب شورای راهبری سند تحول بنیادین و مبتنی بر راهکارهای این سند و برنامه‌های زیرنظام‌های شش گانه آن و در راستای منویات مقام معظم رهبری (مُدَّ ظله العالی) و تحقق شعار سال یعنی "جهش تولید"است و به عنوان یکی از راهبردهای سوادآموزی جامعه محور در مراکز یادگیری محلی و با اولویت مراکز یادگیری محلی غیردولتی و مشارکتی انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۳۰۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح "پیوند سواد و زندگی"در سوادآموزی استان فارس

بهزاد نوروزی چگینی در وبینار آموزشی کارشناسان سوادآموزی فارس گفت: یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم حوزه معاونت سوادآموزی فارس توجه ویژه به اجرای طرح های مکمل در سوادآموزی است که باید با دقت و نظارت کامل انجام شود زیرا این طرح ها نقش بسزایی هم در ترغیب مخاطبان به سوادآموزی و هم در تعمیق و ترسیخ آموخته های آنان دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس یکی از طرح‌های بسیار مهم و کاربردی که در دست اقدام و اجرا در حوزه معاونت سوادآموزی فارس است را طرح"پیوند سواد و زندگی" برشمرد و گفت: طرح "پیوند سواد و زندگی" مصوب شورای راهبری سند تحول بنیادین و مبتنی بر راهکارهای این سند و برنامه‌های زیرنظام‌های شش گانه آن و در راستای منویات مقام معظم رهبری (مُدَّ ظله العالی) و تحقق شعار سال یعنی "جهش تولید" است.

نوروزی افزود: این طرح به عنوان یکی از راهبردهای سوادآموزی جامعه محور در مراکز یادگیری محلی و با اولویت مراکز یادگیری محلی غیردولتی و مشارکتی و با هدف فراهم کردن زمینه لازم برای آموزش‌های سوادآموزی و توانمندسازی مخاطبان در زمینه مهارت‌های زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و حرفه ای به مخاطبین کم سواد و بی سواد انجام می شود.

وی در مورد روند برنامه‌ریزی برای این طرح گفت: با توجه به اینکه مجری این طرح مراکز یادگیری محلی هستند، ابتدا باید کارگروه بهبود کیفیت سوادآموزی تشکیل شود و نسبت به تعیین مراکز یادگیری محلی واجد شرایط اقدام گردد و اطلاعات مراکز تعیین و تأیید شده در سامانه سوادآموزی با عنوان مراکز یادگیری محلی مجری بسته تحولی "پیوند سواد و زندگی"ثبت شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت:به منظور تأمین امکانات ،مواد اولیه و بازاریابی فروش محصولات از جمله در بازارچه های خود اشتغالی باید حمایت شورای پشتیبانی استان و شهرستانهای مجری ،دستگاههای مشارکت کننده و خیرین ،از فعالیت های مراکز یادگیری محلی مشخص شده جلب گردد.

نوروزی در مورد نحوه انتخاب و تعیین مراکز افزود: در انتخاب مراکز یادگیری محلی دقت خواهد شد که مراکزی انتخاب شوند که از نظر فضا مناسب بوده و علاوه بر تشکیل کلاس های سوادآموزی،مهارتهای زندگی،اجتماعی و حقوق شهروندی،امکان تشکیل کلاس آموزش های حرفه ای و نیز امکان اجرای مهارت های بومی محلی در برنامه تلفیق سواد و زندگی را داشته باشند.و هر مرکز باید بتواند حداقل 50سوادآموز را برای سال جاری جذب نماید.

وی آموزش مهارت‌های حرفه‌ای بومی و محلی، ایجاد زمینه شکل‌گیری تعاونی، زمینه سازی برای تأمین مواد اولیه، تولید و فروش محصولات را مهمترین وجه تمایز این طرح با فعالیت‌های سایر مراکز یادگیری محلی برشمرد و افزود: لازم است ضمن نیازسنجی نسبت به ارائه آموزش های خیاطی،صنایع دستی،فرش بافی،گلسازی، پرورش قارچ، گیاهان دارویی، گلیم بافی، دامداری، شیرینی‌پزی، پرورش طیور خانگی، اقلام بهداشتی مانند ماسک و ...اقدام شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: علاوه بر سوادآموزان موجود در مراکز،مدیران مراکز می توانند حداکثر به اندازه 20% سوادآموزان ثبت نام شده در مرکز از بین افراد علاقمند کم سواد همجوار مرکز را در برنامه های آموزش مهارت‌های شغلی ثبت نام کنند.

نوروزی بهترین شکل اجرای این پروژه را "تشکیل تعاونی" توسط مخاطبین برای تولید و فروش محصولات دانست و افزود: با عنایت به این موضوع لازم است آموزش و اطلاع رسانی مربوط به مدیریت تعاون و همکاری،تعاونی های تولید،پس انداز و ...در سرفصل های مهارتهای زندگی و شغلی لحاظ شود و از ظرفیت های استانی مانند صدا و سیمای مرکز استان،نشریات استانی،فضای مجازی و ...برای تبلیغ و آموزش غیر حضوری و از ظرفیتهای مدارس کار دانش و هنرستانها برای مشارکت در تأمین وسایل و تجهیزات مورد نیاز استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار