سرپرست المپیاد دانش‌آموزی نانو در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

کمک مالی ویژه به مدارس و پژوهش‌سراها برای خرید دستگاه‌های موردنیاز فناوری نانو

تهران (پانا) - سرپرست المپیاد دانش‌آموزی نانو از کمک 70 درصدی معاونت علمی ریاست‌جمهوری به مدارس و پژوهش‌سراها برای خرید دستگاه‌های فناوری نانو خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
کمک مالی  ویژه به مدارس و پژوهش‌سراها برای خرید دستگاه‌های موردنیاز فناوری نانو

المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو فعالیتی است که ابتکار برگزاری آن با این عنوان متعلق به کشور ماست. به این معنا که در کشورهای دیگر مسابقات دانش‌آموزی با تعیین یک طرح مشخص و یا اردوهای یک هفته‌ای آموزش فعالیت‌های آزمایشگاهی برگزار می‌شود، اما ترکیب مناسبی از رقابت همزمان در حیطه تئوری و عملی که همه مباحث اصلی مطرح در علوم و فناوری نانو را در برگیرد، تا به حال در هیچ کشوری اجرا نشده است.

تاکنون ۱۰ دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو در مراحل مختلف به صورت برگزاری آزمون تئوری در سطح کشور و برگزاری یک اردوی علمی-عملی برای برگزیدگان مراحل تئوری برگزار گردیده است و برگزیدگان نهایی با توجه به آزمون‌های مرحله عملی معرفی شده‌اند.

دوره یازدهم این المپیاد در سه دوره شامل دو مرحله کتبی و یک مرحله عملی برگزار خواهد شد.

نسیم ذوقی، سرپرست المپیاد و جشنواره دانش‌آموزی ستاد نانو، در گفت‌وگو با پانا درباره برگزاری یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو که امسال در سطح کشور برگزار می‌شود اظهار کرد: «این المپیاد در 3 مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست آن 4 شهریورماه 99 به صورت آنلاین و با 45 سوال تستی برگزار شد. از میان شرکت‌کنندگان این مرحله 418 دانش‌آموز، که 15 درصد امتیاز را کسب کرده بودند، به مرحله دوم راه پیدا کردند.»

وی درباره شرایط برگزاری مرحله دوم المپیاد گفت: «مرحله دوم روز 11 مهرماه به صورت حضوری برگزار شد. این مرحله شامل 20 پرسش تستی و 6 پرسش تشریحی بود که از این مرحله 30 نفر به مرحله سوم و نهایی راه یافتند. مرحله نهایی المپیاد که به صورت عملی برگزار می‌شود مرحله مدال‌آوری است. برای این مرحله برای شرکت‌کنندگان تعدادی کلاس‌های تئوری و وبینار برگزار می‌شود. المپیاد شامل گزارش‌نویسی، مقاله‌نویسی، ارائه پروپوزالی و آزمون کتبی است و در پایان این مرحله برندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز مشخص خواهند شد.»

سرپرست المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو درباره شرایط شرکت در این المپیاد اظهار کرد: دانش‌آموزان پایه نهم تا دوازدهم می‌توانند در این المپیاد شرکت کنند. هیچ محدودیت رشته‌ای برای حضور در المپیاد وجود ندارد و ما حتی از میان هنرجویان فنی و حرفه‌ای نیز شرکت‌کننده داریم. دانش‌آموزان از طریق پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با باشگاه نانو آشنا می‌شوند و در دوره‌های آموزشی، المپیادها و جشنواره‌های دانش‌آموزی شرکت می‌کنند.»

وی ادامه داد: «ستاد نانو وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است که ارتباط آن با وزارت آموزش و پرورش در برگزاری رویدادهای دانش‌آموزی از طریق پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی برقرار می‌شود. پژوهش‌سراها نهادهای ترویجی ما در سطح مدارس هستند و ما از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری برای خرید دستگاه‌های موردنیاز فناوری نانو به مدارس و پژوهش‌سراها کمک مالی می‌کنیم؛ در واقع این دستگاه‌ها با تخفیف 70 درصدی خریداری می‌شوند.»

ذوقی درباره منابع علمی شرکت در این المپیاد گفت: «منابع المپیاد تعدادی مقاله و فیلم آموزشی هستند که همگی به صورت رایگان از طریق وب‌گاه باشگاه نانو قابل دسترسی‌اند.»

تلاش ستاد نانو برای بین‌المللی کردن المپیاد دانش‌آموزی نانو

وی در پاسخ سوالی درباره زمان دقیق برگزاری مرحله نهایی یازدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو گفت: «زمان مرحله سوم هنوز مشخص نیست و فعلا به دلیل مشکلات ناشی از بحران کرونا در حال رایزنی هستیم تا زمان و مکان مناسبی برای برگزاری المپیاد مشخص کنیم.»

سرپرست المپیاد دانش‌آموزی نانو در پایان ضمن اشاره به این مطلب که المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو برای اولین بار در سطح بین‌المللی در ایران برگزار شد و تا امروز 10 دوره از این المپیاد برگزار شده است گفت: «من و همکارانم در ستاد نانو تلاش می‌کنیم در آینده این المپیاد را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار