جزئیات حق وتو به رژیم صهیونیستی برای فروش جنگ‌افزارهای آمریکایی در خاورمیانه

تهران (پانا) - در آستانه معامله احتمالی واشنگتن با ابوظبی برای فروش جنگنده‌های "اف-35" به ارتش امارات، نمایندگان آمریکایی طرحی به کنگره ارائه داده‌اند که به موجب آن درخصوص فروش هر نوع جنگ‌افزار آمریکایی به کشورهای عرب خاورمیانه، نظر رژیم صهیونیستی ملاک و هژمونی نظامی آن حفظ شود.

کد مطلب: ۱۱۲۸۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات حق وتو به رژیم صهیونیستی برای فروش جنگ‌افزارهای آمریکایی در خاورمیانه

به گزارش العالم به نقل از رای الیوم، موضوع فروش جنگنده‌های اف- 35 آمریکا به امارات متحده عربی همچنان مبهم است و گزارش‌ها، خبرها و اظهارات ضد و نقیضی در این‌باره مطرح می‌شود.

بعد از آنکه تل‌آویو موافقتش را با فروش این نوع جنگنده‌ها به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس اعلام کرد، برخی رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند، دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات پیش‌نویس قانونی را به کنگره آمریکا ارائه کرده‌اند که در فروش تسلیحات و جگنده‌های ساخت آمریکا به کشورهای خاورمیانه، نظر اسرائیل را به ملاک تعیین‌کننده مبدل خواهد کرد. به نوشته روزنامه‌های "جروزالم پست" و "تایمز اسرائیل"، تصویب این قانون به مفهوم قائل شدن «حق وتو» برای اسرائیل است.

این قانون در صورت تصویب، روسای جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند که پیش از موافقت با فروش هر نوع جنگ‌افزار آمریکایی به هر کشوری در خاورمیانه، با تل‌آویو مشورت کنند تا برتری نظامی این رژیم به خطر نیفتد.

دفتر "برد اشنایدر" عضو مجلس نمایندگان، که مبتکر تنظیم پیش‌نویس این قانون است، روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد، در مورد فروش جنگ‌افزار آمریکایی به کشورهای خاورمیانه، کسب اطمینان از حفظ هژمونی اسرائیل ضروری است.

به نوشته همین منابع، "الن لوریا" از ویرجینیا، "مکس روز" از نیویورک، "جاش گوتیه‌مر" از نیوجرسی، "تد دویچ" و "دبی واسرمن - شولتز" از فلوریدا برای تصویب شدن این قانون می‌کوشند. همچنین افزون بر این نمایندگان، که عمدتا دموکرات و یهودی هستند، تصویب این قانون از پشتیبانی جمهوری‌خواهان در کنگره نیز برخوردار است.

طبق این گزارش، "ایپک"- کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل- از طرح جدید کنگره برای اطمینان یافتن از حفظ هژمونی نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه حمایت کرد.

اهمیت زمانی ارائه این قانون به کنگره، نزدیک بودن موعد معامله احتمالی میان آمریکا با امارات برای فروش جنگنده‌های اف-35 است. در همین راستا، واسرمن- شولتز، نماینده کنگره ماه گذشته تأکید کرده بود که قابلیت‌های منحصر به فرد اف-35 باید برای استفاده اسرائیل محفوظ باشد.

در همین راستا، "عاموس گلعاد" ژنرال ذخیره و رئیس سابق بخش سیاسی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از گفت‌وگوهایش با همتایان عربش پرده برداشت. به گفته این ژنرال صهیونیستی، طی این گفت‌وگوها از او بارها پرسیده شد که چرا تل‌آویو با هم‌وزنه شدن قدرت اسرائیل و کشورهای عربی مخالفت می‌کند؟ چرا اسرائیل به هژمونی نظامی‌اش تأکید می‌کند؟ پاسخ این بود: هر اندازه هژمونی نظامی اسرائیل حفظ شود ثبات و استحکام صلح‌مان عمیق‌تر می‌شود.

این ژنرال اسرائیلی در گفت‌وگوها با همتایان عربش تأکید کرده، پیام اصلی این است که اسرائیل موظف است از فر,ش جنگنده‌های اف-35 به هر کشور عربی در منطقه خاورمیانه جلوگیری کند و این قدرت و مشابه آن را برای خود محفوظ دارد؛ و این همان دستورالعمل برای حفظ صلخ و ثبات طولانی‌مدت در خاورمیانه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار