پروژه بهشت‌آباد ‌به تأیید وزارت نیرو رسید

اصفهان (پانا) - معاون عمرانی استاندار اصفهان خبر داد مطالعات پروژه بهشت‌آباد تکمیل شده و به تأیید وزارت نیرو رسیده است.

کد مطلب: ۱۱۲۸۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
پروژه بهشت‌آباد ‌به تأیید وزارت نیرو رسید

حجت‌الله غلامی در نشست خبری درباره فعالیت‌های معاونت عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه و کاهش درآمدهای ارزی و ریالی دولت، در شرایط سختی از نظر اقتصادی به سر می‌بریم، درآمد نفتی کشور تقریباً به صفر رسیده و وضعیت فعلی از دوران دفاع مقدس نیز سخت‌تر است.

وی با بیان اینکه با این وجود از تکمیل پروژه‌های عمرانی غافل نبوده‌ایم، افزود: در سال 99، 1540 میلیارد تومان بودجه ملی و استانی به اصفهان اختصاص داده شده است. حدود 1400 میلیارد تومان بودجه عمرانی نیز در سفر وزرا یا ریاست سازمان برنامه و بودجه جذب کردیم. بخشی از بودجه عمرانی نیز به منابع هزینه‌ شده از سوی نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی برمی‌گردد. 108 شهرداری استان 8 هزار میلیارد تومان درآمد دارند که 60 تا 70 درصد آن را به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده‌اند.‌ بخش خصوصی، صنایع استان و تعاونی‌ها نیز بخش قابل‌توجهی از درآمدهای خود را در راستای توسعه عمرانی استان صرف می‌کنند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به استفاده از قابلیت‌های بودجه 98 و 99 یعنی استفاده از مشارکت‌های عمومی و خصوصی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی ادامه داد: این مشارکت به صورت 30 درصد دولت و 70 درصد بخش خصوصی است که پروژه‌های خوبی در این قالب داشته‌ایم.

وی پروژه‌های آبی را مهم‌ترین پروژه‌های استان دانست و گفت: در هفته دولت 1884 پروژه با 3200 میلیارد تومان بودجه افتتاح کردیم و هم‌اکنون افتتاح پروژه‌ها همچنین ادامه دارد. در حوزه آب، باید در راستای مصرف بهینه آب تلاش کنیم و چون بخش عمده مصرف آب در استان در بخش کشاورزی است، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم اصفهان دو برنامه بزرگ ما در استان است.

غلامی با بیان اینکه تکمیل 4 پروژه در راستای تامین آب اصفهان در جریان است تصریح کرد: پروژه کوهرنگ به پیشرفت 47 درصدی رسیده که امیدواریم در سال 1400 افتتاح شده و از طریق آن 150 میلیون مترمکعب آب را انتقال دهیم. همچنین در راستای تامین آب شرب اصفهان و 14 شهرستان استان، پروژه سامانه دوم آبرسانی در جریان است و قصد داریم آن را در دو فاز افتتاح کنیم. در فاز اول 3 میلیون مترمکعب به 11 میلیون مترمکعب آب خروجی تصفیه‌خانه باباشیخعلی اضافه می‌شود و در فاز دوم نیز آب به سایر شهرستان‌ها می‌رود. از طرف دیگر، پروژه چشمه لنگان پیشرفت 70 درصدی دارد و خردادماه 1400 افتتاح می‌شود و 60 تا 70 میلیون مترمکعب آب را از محل چشمه لنگان منتقل می‌کند.

وی بیان کرد: مطالعات پروژه بهشت‌آباد تکمیل شده و به تأیید وزارت نیرو رسیده است. مطالعات زیست محیطی این پروژه نیز به سازمان محیط زیست تحویل داده شده و امیدوارم با ابلاغ هر چه سریع‌تر تأییده آن، این پروژه هم فعال شود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان اضافه کرد: میزان هدررفت آب در مسیر رودخانه زاینده‌رود زیاد است و به همین منظور، طرح ساماندهی رودخانه با 50 میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود تا حداقل هدررفت آب را داشته باشیم. در بخش کشاورزی نیز باید به بهینه‌سازی مصرف آب بپردازیم که تاکنون درباره 123 هکتار اراضی استان اجرا شده است. همچنین 2130 هکتار گلخانه در استان احداث شده و قرار است سایانه حدود 200 هکتار به این میزان اضافه شود.

وی با اشاره به مالچ‌پاشی 400 هکتار از بیابان‌های استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 38 پروژه آبخیزداری در استان اجرا شد و امسال نیز 14 پروژه داریم. همچنین سال گذشته 1480 هکتار کشت نهال برای تثبیت شن‌های روان انجام شد و امسال هم حدود 500 هکتار نهال‌کاری انجام می‌شود.

غلامی عنوان کرد: 70 هزار و 780 واحد سهمیه مسکن اقدام ملی استان اصفهان است که 3 هزار واحد در شهر جدید مجلسی، 22 هزار و 500 واحد در بهارستان، 16 هزار واحد در فولادشهر و 29 هزار و 280 واحد نیز در سایر شهرهای استان باید احداث شود. در بخش مسکن محرومان نیز سهمیه استان 4150 واحد است که 2645 خانوار شناسایی شده‌اند و 30 میلیون تومان کمک بلاعوض به آنها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تبدیل راه‌های استان از مرکز به شهرستان‌ها به بزرگراه‌های دو بانده و چهار بانده افزود: قطعه اول و دوم آزادراه سردار شهید قاسم سلیمانی (آزادراه شرق اصفهان) آماده بهره‌برداری است و 1200 میلیارد تومان بودجه در آن هزینه شده است. قطعه سوم به طول 30 کیلومتر نیز تا خردادماه سال آینده افتتاح می‌شود. برای احداث قطعه سوم آزادراه شمال-جنوب نیز سرمایه‌گذار انتخاب شده و مقدمات عقد قرارداد در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به تکمیل پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان توسط شهرداری که مشکل چندین ساله اصفهان را رفع می‌کند، گفت: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان ـ تهران دچار رکود و تعطیلی شده بود که این پروژه مجدداً آغاز شده است.

وی اضافه کرد: تسهیلات خوبی در اختیار پروژه‌های روستایی گذاشتیم و سه پروژه شاخص فردا در روستاهای استان افتتاح می‌شود. همچنین ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت با سود 4 درصد تا سقف 30 میلیون تومان برای اشتغال‌زایی در روستاها در حال انجام است.

در تابستان آب پشت سد متناسب با نیاز شبکه‌های آبیاری رهاسازی شد

غلامی با اشاره به ذخیره 200 میلیون مترمکعبی آب پشت سد زاینده‌ رود مبنی بر اینکه برخی کشاورزان و فعالان محیط زیست معتقدند دریچه‌های سد زاینده‌رود در تابستان امسال بی‌محابا باز شده و اگر حجم آب کمتری در رودخانه جاری می‌شد در پاییز هم شاهد جریان آب در رودخانه بودیم، گفت: میزان رهاسازی آب تابع تقسیم‌بندی آن برای مناطق غرب و شرق استان است و اگر این میزان از دبی خاصی کمتر باشد، برخی شبکه‌های شرق و غرب استان نمی‌توانند از حقابه خود بهره ببرند؛ بنابراین میزان خروجی سد با میزان آبی که باید به شبکه‌های شرق و غرب استان برسد تنظیم می‌شود.

وی ادامه داد: آب خروجی از سد در ابتدا با دبی 80 مترمکعب در ثانیه رهاسازی شد و به تدریج به 40 مترمکعب در ثانیه رسید که دقیقاً بر اساس برنامه جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای بود. اگر وضعیت بارش‌ها به‌گونه‌ای بود که می‌توانستیم همچنان خروجی آب به میزان 5 مترمکعب در ثانیه داشته باشیم، می‌توانستیم جریان آب را تا کشت پاییزه ادامه دهیم، اما متأسفانه میزان بارش‌ها از پیش‌بینی‌ها نیز کمتر بود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان درباره پروژه‌های احیای بافت فرسوده گفت: مطالعات بافت فرسوده در حدود 78 شهر استان تکمیل شده و محدوده‌ها شناسایی و در کمیسیون ماده 5 تصویب شده است. متقاضیان احیای بافت فرسوده می‌توانند از تسهیلات ویژه 14 درصدی، بخشودگی 50 درصد عوارض شهرداری‌‌ها و امتیازات خاص خدمات زیربنایی آب، برق و گاز استفاده کنند. ارائه پروژه‌های خدماتی که باعث افزایش کیفی محلات شود نیز به شرکت بازآفرینی شهری محول شده است. حدود 14 هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای استان داریم که تقریباً 10 درصد بافت فرسوده کشور است و پرداخت این تسهیلات می‌تواند در این بافت تحول ایجاد کند.

وی درباره آخرین وضعیت احداث هتل چهارباغ بیان کرد: در این باره مصوباتی در استان داشتیم و به دلیل مغایرت اساسی، در این خصوص مصوبه شورای برنامه‌ریزی را شاهد بودیم. نتیجه این مصوبه برای شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده ‌که باید با میراث فرهنگی هماهنگی‌هایی انجام دهند. پس از بررسی نهایی، براساس ابلاغ شورای عالی معماری و شهرسازی عمل خواهد شد. پیشنهاد استان تعدیل ارتفاع این هتل بوده که اگر ابلاغ شود، پروژه دوباره فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار