در نشست گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان؛

حسینی: پیش دبستانی برای کودکان آسیب دیده شنوایی اجباری است

۱۶ هزار دانش‌آموز با نیاز شنوایی در ۲۰ هزار مدرسه پذیرا تحصیل می‌کنند/در تلاش هستیم معادل سازی واژه‌ها برای گروه‌های هفت گانه با فرهنگستان زبان فارسی انجام شود/در تمام آموزش‌های تلویزیونی زبان اشاره اضافه شده و روزهای جمعه به صورت اختصاصی معلمانی با زبان اشاره تدریس می‌کنند

تهران (پانا) - به گفته معاون وزیرو رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، این سازمان 16 هزار دانش‌آموز با نیاز شنوایی را در بیش از هزار و 600 مدرسه خاص استثنایی و 20 هزار مدرسه پذیرا تحت پوشش تعلیم و تربیت دارد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: پیش دبستانی برای کودکان آسیب دیده شنوایی اجباری است

سیدجواد حسینی در نشست خبری امروز خود که به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان و نهم مهرماه روز جهانی ناشنوایان به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد گزارشی از اقدامات این سازمان را در حوزه آسیب‌های شنوایی ارائه کرد و گفت: جامعه دوستدار انسان جامعه کتاب، کودک و معلولان است جامعه دوستدار انسان با نیاز ویژه، زمانی محقق می‌شود که جامعه فراگیر شکل گیرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی کشور خرسند است که 16 هزار دانش‌آموز با نیاز شنوایی را در بیش از هزار و 600 مدرسه خاص استثنایی و 20 هزار مدرسه پذیرا تحت پوشش تعلیم و تربیت دارد. همچنین ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان و 6 مدرسه شبانه روزی داریم که ۳۰۰ دانش‌آموز آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد.

حسینی با بیان اینکه 2،3 دوره بیشتر از دانش‌آموزان عادی، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تحت تعلیم و تربیت می‌بریم، یکی از ویژگی‌های این سازمان را آمیزه‌ای از ماموریت‌های آموزش و پرورش عادی و بهزیستی همراه با کار توانبخشی عنوان کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور پیش دبستانی در دوره عادی را اختیاری دانست و افزود: این دوره اما در دوره استثنایی اجباری است. در حوزه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، برای کودکان تا دو سال آموزش به والدین را در دستور کار و برای کودکان 2 تا 3 سال، آموزش والد و کودک و ۳ تا ۴ سال نیز آموزش پیش دبستانی را در اختیار داریم.

وی با اشاره به اینکه در دوره یک و 2 پیش دبستانی، ۷۰۰ کودک در ۱۷۵ کلاس تحت پوشش هستند عنوان کرد که در دوره پیش دبستانی و ابتدایی اولین قدم شناسایی به موقع این دانش‌آموزان است. به گفته حسینی هنوز در شناسایی به موقع مشکل وجود دارد.

شناسایی و جای دهی مناسب دانش‌آموزان

آموزش زبان اشاره ایرانی

معاون وزیر یکی از اهداف سنجش سلامت را شناسایی و جای دهی مناسب دانست که مجموع دانش‌آموزان شناسایی شده ۱۶ هزار نفر هستند. وی ادامه داد: در مدارس خاص و استثنایی حدود 6 هزار دانش‌آموز در قالب هزار و 373 کلاس درس و ۱۰ هزار دانش‌آموز در بیش از ۲۰ هزار مدرسه در قالب طرح تلفیقی تحت پوشش فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفته‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه به آموزش زبان اشاره ایرانی اشاره کرد و گفت: انسان‌های دارای آسیب شنوایی دنیای پرمعنایی از ارتباط را رقم می‌زنند و زبان اشاره این ارتباط را تکمیل می‌کند. نهضت زبان اشاره و بریل را در سال ۹۹ در دستور کار داریم و 5 هزار مدیری که بیشتر با این افراد در ارتباط هستند آموزش خواهند دید که هزار نفر آموزش بریل و 4 هزار نفر آموزش زبان اشاره می‌بینند.

حسینی با بیان اینکه هزار واژگان فارسی را به زبان اشاره معنا کردیم گفت: در تلاش هستیم معادل سازی واژه‌ها برای گروه‌های هفت گانه با فرهنگستان زبان فارسی انجام شود. همچنین ۱۰ درصد معلمان دانش‌آموزان کم توان ذهنی، آموزش چندگانه می‌بینند.

تدریس تلویزیونی ناشنوایان در روزهای جمعه

وی افزود: در بحران کرونا، آموزش و پرورش استثنایی ساکت ننشست و ۱۰۰ واژه برای مواجهه کادر درمانی با افراد ناشنوا را تهیه کرد و ۴ کلیپ کوتاه در این باره تولید شد در هر حال تلاش کردیم که به خواسته ناشنوایان در این دوره از طریق مدرسه تلویزیونی پاسخ دهیم لذا امروزه در تمام آموزش‌های تلویزیونی زبان اشاره اضافه شده و روزهای جمعه به صورت اختصاصی معلمانی با زبان اشاره تدریس می‌کنند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای تمام گروه‌های هفت گانه پایگاه جامع محتوا با 4 هزار عنوان درس راه‌اندازی شده است که تاکنون ۴۴۰ عنوان بارگذاری شده و ۸۰ عنوان مربوط به ناشنوایان است.

یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی است که حسینی اعلام کرد امکان تحصیل در ۳۸ رشته فنی فراهم شده است. همچنین در حوزه مناسب سازی و تولید محتوای ویژه ناشنوایان، ۱۲۲ کتاب برای دوره‌های مختلف تحصیلی متناسب سازی شده است.

جزئیات ارائه خدمات حمایتی

وی درباره خدمات حمایتی عنوان کرد که در سال گذشته ۳۲ هزار خدمت در ۱۶ عنوان ارائه شد و در بحث پرداخت کمک هزینه سمعک تاکنون 4 هزار دانش‌آموز تحت پوشش رفته‌اند علاوه بر آن کمک هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون برای هر فرد 2 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. کمک هزینه جراحی کاشت حلزون که ۱۹۴ مورد انجام شده است در فهرست این خدمات قرار دارد. در سال جدید تمام هزینه این خدمات را از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش دادیم.

معاون وزیر در هفته جهانی ناشنوایان تعهد کرد که شناسایی دقیق تر آسیب‌های شنوایی را در دستورکار قرار دهد وی عنوان کرد: مداخلات بهنگام طلایی را از بدو تولد گسترس کمی و کیفی خواهیم داد، زیرا معتقدیم از معلولیت‌های پنهان جلوگیری می‌کند.

جذب ۵۰۰ نیروی طرحی توانبخشی

حسینی افزود: امسال ۵۰۰ نیروی طرحی توانبخشی را جذب می‌کنیم همچنین آموزش مبتنی بر توانمندسازی برای مربیان و آموزش تکنیک‌های مداخله بهنگام به ویژه برای کودکان زیر 2 سال به طور جدی در دستور کار است. گسترش زبان اشاره ایرانی و ایجاد مراکز جامع توانبخشی و آموزشی نیز در حال انجام است و افزایش و توسعه مراکز فنی و حرفه ای برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز در دستورکار خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار