در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد:

محسن زنگنه: رشد شاخص «بازار سرمایه» باید با «تورم»تناسب داشته باشد

تهران(پانا) – عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این مطلب که میزان رشد شاخص بورس باید با تورم، رشد اقتصادی و درآمدهای ارزی تناسب داشته باشد می‌گوید وقتی که همه بخش‌های تولیدی تعطیل است شاخص رشد 200 تا 500 برابری منطقی به نظر نمی‌رسد. بنابراین سازمان بورس باید با استفاده از ابزارهای کنترل بازار ریسک های نزولی را کاهش دهد تا حرکت منطقی و رشد معقول در بازار سرمایه روی دهد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
محسن زنگنه:  رشد شاخص «بازار سرمایه» باید با «تورم»تناسب داشته باشد

محسن زنگنه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که تصمیم ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در بورس را تا چه میزان در طولانی‌تر کردن روند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه موثر می‌دانید، گفت:«افرادی که به دنبال منافع زودگذر هستند می‌خواهند طی بازه زمانی 2 تا 3 ماهه سودی را به دست بیاورند، این افراد بازار را درگیر اقدام‌های هیجانی می‌کنند. اما می‌توان با اقدام‌هایی شرایط را برای افرادی که به دنبال نگاه درازمدت به بورس هستند، تقویت کرد و تعداد این افراد بیشتر می‌شود.»

زنگنه افزود:‌«در بازار سرمایه افراد باید با نگاه درازمدت حداقل 6 ماه تا 3 سال ورود کنند. این اقدام ممکن است در ابتدا روی بازار سرمایه اثرات منفی داشته باشد اما در دراز مدت اقدام خوبی خواهد بود.»

انتشار اوراق تبعی اثرات درازمدتی در بازار سرمایه خواهد داشت

عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به این سوال که نقش انتشار اوراق فروش تبعی توسط شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در کاهش ریسک سرمایه‌گذاران تا چه میزان موثر است گفت:«به طور کلی در بازارهای سرمایه‌ای کشورهای پیشرفته و هم در بازار بورس اسلامی اقدامات مشترکی وجود دارد و ابزارهای متعددی وجود دارد که ریسک خریدار اوراق را کاهش می‌دهد. انتشار اوراق تبعی اقدام بسیاری خوبی است چون بسیاری از افرادی که وارد بازار بورس می‌شوند تجربه فعالیت در بازار سرمایه را ندارند و ممکن است ضررها و نوسانات بورس آنها را نسبت به بازار سرمایه دلزده کند، انتشار این اوراق می‌تواند اثرات درازمدتی در بازار بورس داشته باشد.»

وی افزود:«ایراد مجلس به سازمان بورس این است که سازمان بورس از لحاظ قوانین هیچ اشکالی ندارد اما عدم عمل به قوانین موجود و عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود قانونی که می‌تواند هم بازار را متعادل کند و هم جلوی ریسک‌های نزولی را کاهش دهد، مورد اشکال است.»

تلاطم‌های بازار سرمایه عامل بی‌اعتمادی مردم است

زنگنه در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات بورس برای بهبود وضعیت بازار موثر نبوده است، گفت:«اقدامات صورت گرفته جزو اقدامات دیرهنگام است و طبیعی است که در این شرایط تاثیر حداقلی بگذارد. اقدامات کنونی، نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است. بالاخره بازار سرمایه تلاطمی که نباید می‌داشت را طی 2 ماه گذشته تجربه کرده و اکنون اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه کاهش پیدا کرد.»

وی افزود:«متاسفانه در کنار سهامداران خُردی که اکثرا حقیقی‌هایی هستند و تجربه ندارند، برخی از کارگزاری‌ها و سبدگردان‌ها با استفاده از روش‌های الگوریتمی و غیره ورود می‌کنند و سودهای 100 درصدی به جیب می‌زنند و این موضوع باعث شده که اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه از بین رفته و اقدامات اینچنینی بورس مانند اقداماتی است که روی جسمی که دچار شوک و ایست قلبی شده، وارد می‌شود. بنابراین اتخاذ چنین اقداماتی در بورس باید زودتر انجام می‌گرفت.»

تذکرات مجلس به سازمان بورس جدی گرفته نشد

عضو کمیسیون اقتصادی گفت:«اولین تذکری که در مجلس یازدهم ثبت شد در مورد بورس بود. در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی نیز بارها تذکر داده می‌شد که از ابزار کنترل بازار استفاده شود و شتابی که در افزایش سهام برخی شرکت‌ها بود واقعا غیرطبیعی بود. متاسفانه تذکرها جدی گرفته نشد. »

وی افزود:«اگر بازار کنترل نشود و اقبالی که به سمت بازار سرمایه پیش بیاید باز هم شاهد رشد افسارگسیخته شاخص خواهیم بود و همان فرایندی که در دو ماهه گذشته پیش آمده ممکن است، دوباره پیش بیاید.»

زنگنه در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار بورس در ماه‌های آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت:«اگر دولتمردان به دنبال بالابردن کاذب شاخص بورس نباشند، شاهد حرکت منطقی و رشد معقول در بازار سرمایه طی ماه‌های آینده خواهیم بود.»

وی افزود:‌«میزان رشد شاخص بازار باید با تورم، رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و حساب تراز پرداخت‌ها تناسب داشته باشد.»

سهامداران منتظر جبران ضررهایشان باشند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:«صحیح نیست وقتی که همه بخش‌های تولیدی تعطیل است، شاخص رشد 200 تا 500 برابری را داشته باشد بنابراین تنها نگرانی مجلس مداخلات دولت و حقوقی‌ها در بازار سرمایه است که باعث می‌شود مجددا همان شتاب قبلی به بازار سرمایه برگردد. باید بگذاریم که بازار حرکت معقول و منطقی خودش را انجام دهد.»

وی افزود:«به سهامداران خرد توصیه می‌کنیم که عجله نکنند. طی 3 تا 4 ماه آینده قطعا ضررهای احتمالی‌شان جبران می‌شود.»

زنگنه گفت: «در حوزه اقتصادی در مهر و آبان پیش‌بینی می‌کنم که مقداری شرایط بهتر می‌شود با افزایش فروش نفت و سپری‌شدن انتخابات امریکا که دولتمردان را تحت تاثیر خود قرار داده به شرایط بهتری در بازار بورس خواهیم رسید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار