ارزیابی ۵ تحلیلگر از میزان شانس پیروزی نامزدهای انتخابات آمریکا در گفت‌وگو با پانا؛

40 روز تا انتخابات آمریکا؛ پیروز «نبرد تصاحب کاخ سفید» چه کسی است؟

بیگدلی: کارنامه سیاست خارجی ترامپ خالی و ضعیف است، دنبال لابی‌های یهودی است/ مکی: دموکرات‌ها شانس بیشتری برای پیروزی دارند، ترامپ کارتی برای رو کردن ندارد/ مجلسی: دونالد ترامپ هیچ شانسی برای انتخاب مجدد ندارد/ فرجی‌راد: ترامپ شانس چندانی در انتخابات نخواهد داشت/ مطهرنیا: بایدن آنچنان که باید و شاید نتوانسته در برابر ترامپ قد علم کند

تهران (پانا) - پنجاه‌و‌نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا چهل روز دیگر برگزار می‌شود. در حالیکه دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به طور رسمی جو بایدن و دونالد ترامپ را به عنوان نامزدهای خود در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده‌اند، تحلیلگران بر این باورند که شانس نامزد دموکرات برای ورود به کاخ سفید بیشتر است.

کد مطلب: ۱۱۲۵۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
40 روز تا انتخابات آمریکا؛ پیروز «نبرد تصاحب کاخ سفید» چه کسی است؟

علی بیگدلی، تحلیلگر روابط بین‌الملل در این باره به پانا گفت: «شاید تا چند وقت پیش و به هنگام اعلام رسمی کاندیداتوری این اشخاص، جو بایدن، از دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه، پیشی گرفته بود. اما این روزها مقداری، آراء به صندوق ترامپ بیشتر سرازیر شده است. دلیل این اتفاق هم این است که انتخابات آمریکا، یک انتخابات استثنایی است و مثل همه انتخاباتی که در سطح اروپا اتفاق می‌افتد، قابل پیش‌بینی نیست و به همین خاطر با قاطعیت نمی‌شود بیان کرد که چه کسی موقعیت بهتری دارد. در آمریکا، مقدار زیادی از آراء، آرای خاکستری یا آرای در سایه هستند و با تردید منتظر خواهند ماند که مناظره‌ها که از 8 مهر برگزار می‌شود، چه نتایجی خواهد داشت.»

آرای خاکستری منتظر شروع مناظره‌ها از 8 مهر هستند

این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: «آقای بایدن در انتظار این بود که 70 درصد آرای‌ خود را از کسانی اتخاذ کند که نسبت به رفتار ترامپ، حالت تنفرآمیزی داشتند، ولی موفق نشده است که این درصد را کسب کند و هنوز هم این تردید در بین آرای خاکستری یعنی هم سیاه‌پوستان و هم رنگین‌پوستان وجود دارد و بستگی دارد به اینکه در 8 مهر که مناظرات آغاز می‌شود و برای هر دو حزب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، کدام حزب می‌تواند موفقیت بیشتری کسب کند.»

قدرت و ثروت در انتخابات آمریکا تعیین‌کننده است و ترامپ قدرت‌مندتر و ثروت‌مندتر است

این استاد دانشگاه شهیدبهشتی اظهار کرد: «پرونده سیاست خارجی ترامپ خیلی خالی و ضعیف بود، اما به تازگی دست به اقداماتی زده است از جمله روابطی که اسرائیل با کشورهای امارات و بحرین برقرار کرده است و احتمالا در روزهای آینده یعنی آبان‌ماه، احتمالا ارتباط بیشتری با شیخ‌نشینان خلیج فارس برقرار می‌شود و این مقداری به سیاست خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا، امتیاز خواهد داد و لابی‌های یهودی از وی حمایت بیشتری خواهند کرد. امکانات اقتصادی ترامپ هم به موقعیت وی کمک می‌کند، برخلاف آقای بایدن که از به لحاظ اقتصادی مقداری ضعیف‌تر است. در انتخابات آمریکا قدرت و ثروت بسیار مهم است، ترامپ در کاخ سفید است و از امتیازات بالایی هنوز برخوردار است و قدرت و ثروتش از بایدن بیشتر است.»

فاصله آرای ترامپ با بایدن در حال کم شدن است

وی اضافه کرد: «براساس نظرسنجی‌ها بایدن جلوتر. اما این نظرسنجی‌ها قابل اعتبار نیست. اکنون این باعث نگرانی است که فاصله آرای ترامپ با بایدن در حال کم شدن است.»

بیگدلی در ادامه با اشاره به اعتراضات داخلی آمریکا به دنبال قتل یک مرد سیاه‌پوست توسط پلیس این کشور و احتمال تاثیرگذاری این اتفاق بر آرای دونالد ترامپ، گفت: «متاسفانه این مساله در پنهان جامعه آمریکایی هنوز هم باقی است و جمهوری‌خواهان به هیچ وجهی حاضر نیستند این برابری را اگرچه تبدیل به قانون شد، به طور صریح رعایت کنند. یعنی فاصله سنتی بین خود با سیاه‌پوستان و حتی رنگین‌پوستان قائل هستند. به همین دلیل اختلاف بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان از بین نخواهد رفت اما به هر حال لطمه‌ای به آرای سیاه‌پوستان طرفدار جمهوری‌خواهان زده است، اما این تاثیرگذاری خیلی نمی‌تواند موثر باشد، چون آرای جمهوری‌خواهان، آرای ثابتی است و کمتر تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد. معمولا سیاه‌پوستان در آمریکا بیشتر طرفدار دموکرات‌ها بودند.»

کارت‌های الکترال تعیین‌کننده برنده نهایی انتخابات

این کارشناس ارشد سیاست خارجی با تاکید مجدد بر اینکه انتخابات آمریکا به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست، گفت: «انتخابات آمریکا به مانند همه کشورهای دنیا، انتخاباتی نیست که مردم پای صندوق رای بیایند و در یک روز این کار انجام شود؛ در این انتخابات غیر از اینکه مردم سهیم هستند و رای می‌دهند اما کارت‌های الکترال هم وجود دارد که خیلی تعیین‌کننده است که البته به حمایت مالی بسیار بالایی هم نیازمند است که ترامپ از این موقعیت برخوردار است.»

ترامپ به دنبال استفاده حداکثری از لابی‌های یهودی

این استاد دانشگاه با اشاره به فشارهای ترامپ به کشورهای عربی و اقدامات هماهنگ با اسرائیل در منطقه خاورمیانه افزود: «ترامپ از طریق ایجاد ارتباط بین اسرائیل با کشورهای عربی ادعا خواهد کرد که در سیاست خارجی توفیقاتی داشته است. برای ترامپ لابی‌های یهودی از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش خود را می‌کند تا آن را به دست بیاورد. دو کشور دیگر یعنی عمان و دیگری قطر نیز به زودی این روابط را با اسرائیل برقرار خواهند کرد.»

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که برای ترامپ اهمیت دارد این است که بتواند تا آستانه انتخابات، واکسن کرونا را که ادعا کرده است به دست بیاورد، افزود: «ترامپ تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا یکبار دیگر به کاخ سفید برود، متاسفانه این شانس هر روز با ترامپ همراه شده است و به سبد رای وی افزوده می‌شود.»

همه منتظر رفتن ترامپ و آغاز روابط جدیدی با آمریکا هستند

مرتضی مکی، کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی اما معتقد است در کنار متحدان آمریکا، مخالفان هم منتظر پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هستند. ترامپ هیچ کارتی ندارد که علیه دموکرات‌ها رو کند و نمی‌تواند آراء را برای خود جذب کند. وی در این باره به پانا گفت: «دونالد ترامپ همانطور که در جریان رقابت‌های انتخاباتی 2016 نشان داد، رئیس‌جمهوری متفاوتی بود و بلافاصله برای آمریکا، شرکا و متحدانش، چالش‌هایی را ایجاد کرد. ترامپ تحت شعار "اول منافع آمریکا" تلاش کرد به نوعی هزینه‌های تامین امنیت متحدان را بگیرد و با خروج از توافق‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی، می‌خواست نوعی مبارزه‌گری در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا ایجاد کند و تحت رشد اقتصادی و لوای اقتصادی آمریکا تصمیمات یکجانبه‌ای را اتخاذ کرد که جهان را با نابه‌سامانی‌های ویژه‌ای مواجه کرد، به طوری که متحدان آمریکا هم آن همبستگی و همراهی لازم را با آمریکا انجام ندادند و احساس کردند آمریکا دیگر شریک و متحد قابل اعتمادی نمی‌تواند باشد. این نکته‌ای بود که آنکلا مرکل، صدراعظم آلمان طی سال‌های اخیر، چندین و چندبار به آن اشاره کرده است. نخست‌وزیر انگلستان هم به همین ترتیب.»

این کارشناس ارشد امور بین‌الملل ضمن اشاره به دیگر چالش‌هایی که ترامپ با چین و روسیه ایجاد کرد، خروج آمریکا از توافق‌های دوجانبه تسلیحاتی و ... گفت: «تمام کشورها توافق‌هایی که می‌خواهند با آمریکا داشته باشند را به بعد از انتخابات این کشور موکول کرده‌اند. همه امیدوارند ترامپ شکست بخورد و دور جدیدی از روابط با آمریکا را ایجاد کنند. عملا این نوع رفتارها و رویکردهای آمریکا بر عرصه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا نیز سایه انداخته و فضایی دوقطبی در جامعه آمریکا ایجاد کرده است که نارضایتی و تظاهرات ضدنژادپرستی و تبعیض نژادی که از ماجرای جورج فلوید شروع شد، بخشی از مشکلات دوران ریاست‌جمهوری آمریکا است. شیوع بیماری کرونا عملا یک چالش جدی برای خود ترامپ ایجاد کرد. ترامپ انتظار داشت با افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری سه سال گذشته، بتواند برای چهارسال دیگر در کاخ سفید بماند ولی بیماری کرونا، نقطه اتکای ترامپ را از بین برد و ما شاهد افزایش شدید نرخ بیکاری، کاهش رشد اقتصادی و رکود در آمریکا هستیم و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند.»

مکی اظهار کرد: «این‌ها همه باعث شده است تا انتخابات 2020 آمریکا، متفاوت باشد و دنیا همه توجه خود را به روز 13 آبان امسال موکول کرده است به این امید که انتخابات آمریکا تا چه حد می‌تواند آینده سیاسی آمریکا و آینده سیاسی جهان را می‌تواند تغییر دهد. حال اینکه جو بایدن نامزد دموکرات‌ها تا چه حد بتواند رویکردهایی متفاوت از ترامپ را در پیش بگیرد و انتظاراتی که اروپایی‌ها، چین و روسیه و ... دارند را می‌تواند برآورده سازد به زودی مشخص می‌شود. با توجه به پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌های انتخاباتی، همگان امیدوار هستند پیروزی دموکرات‌ها شرایط بهبود را در آمریکا برقرار کند.»

ترامپ یک مشاور املاک بود

این کارشناس ارشد سیاست خارجی با بیان اینکه یهودیان یکی از قوی‌ترین لابی‌گران در آمریکا هستند، گفت: «به همین خاطر نقش موثری هم در انتخابات آمریکا دارند. پول و سرمایه در انتخابات آمریکا، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا دارد. دونالد ترامپ سابقه کار سیاسی نداشت و بیشتر یک مشاور املاک بود. ادبیات رایج وی ادبیات رایج و دیپلماتیک حوزه سیاست داخلی و خارجی نیست. وی سعی می‌کند با اتهام‌زنی و تهمت و خطاب کردن آدم‌ها با الفاظ ناشایست، جایگاه خود را حفظ کند. رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی هم زیادی از وی هم رخ داده است و حتی این احتمال هم مطرح می‌شود که ترامپ به این خاطر که انتخابات را عقب بیاندازد، شاید فضا را بحرانی کند. عده‌ای معتقدند که شاید ترامپ دست به تحرکات نظامی علیه یک کشور بزند تا خود را مطرح کند. اما خیلی بعید به نظر می‌رسد در فرصت کم باقی‌مانده تا انتخابات آمریکا، ترامپ بتواند تحرک نظامی را انجام دهد که بتواند از آن بهره‌برداری سیاسی کند. آمریکا چنین ظرفیتی ندارد. خود ترامپ بارها اعلام کرده است که آمریکا بیش از 7هزار میلیارد دلار در عراق هزینه کرده است بدون اینکه هیچ آورده‌ای برای آمریکا داشته باشد. هیچ کشوری اکنون حاضر به همراهی آمریکا در عرصه نظامی نیست، چون آمریکا برای هر حرکتی که بخواهد انجام دهد به همراهی دوستان و متحدانش نیاز دارد ولی کسی همراهی نکند.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: «به نظر نمی‌رسد ترامپ بتواند کارتی را رو کند که از آن بتواند علیه دموکرات‌ها استفاده کند مگر اینکه بتواند دنبال نقاط ضعفی در شخصیت جو بایدن باشد که تاکنون چیزی مشاهده نکرده‌ایم. با توجه به شیوع بیماری آمریکا و فضای درون آمریکا، ترامپ با محدویت‌های زیادی مواجه است. با توجه به نظرسنجی‌ها آقای بایدن پیشتاز است. اما در سال 2016 کلینتون هم جلو بود ولی انتخابات را به ترامپ باخت. با توجه به روندهای موجود شانس نامزد حزب دموکرات بیشتر است اما تا قبل از انتخابات، روی دادن رخدادی که ورق را برگرداند هم دور از انتظار نیست. به همین دلیل دنیا با یک حساسیت ویژه‌ای به انتخابات آمریکا را نگاه می‌کند. با توجه به فضایی که ترامپ ایجاد کرده است، آرای مردد زیاد است و این آرای مردد می‌تواند نتایج را تغییر دهد.»

روش مبارزه انتخاباتی ترامپ رنگ اوباشانه دارد

فریدون مجلسی نیز معتقد است که سیاست‌ها و فعالیت‌های دونالد ترامپ طی سال‌های اخیر، حیثیت آمریکا را مخدوش کرده است به طوری که دیگر سناتورهای حزب جمهوری‌خواهد هم به وی رای نخواهند داد و ترامپ از شانسی برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا برخوردار نیست. این کارشناس مسائل بین‌الملل نیز به پانا گفت: «دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود طی سال‌های اخیر، حیثیت آمریکا را مخدوش کرده است. آمریکا جامعه بزرگی است و مهاجرانی از سراسر دنیا به این کشور وارد شده‌اند. قوی‌ترین ارتش، قوی‌ترین اقتصاد و قوی‌ترین سیاست بین‌المللی دنیا را برقرار کردند و به همین توقعات مردم این کشور بالا بوده است و انتظار دارند سیاست‌مدارانی به مانند کلینتون، کندی در این کشور رئیس‌جمهوری کنند.»

ریاست جمهوری ترامپ برای آمریکا هنوز هم یک شوخی است

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: «به نظر من انتخاب دونالد ترامپ برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده، هنوز هم یک شوخی است، کسی فکر نمی‌کرد چنین شخصی با چنین جایگاهی بیاید رئیس‌جمهور آمریکا شود. وقتی که به جایگاه ریاست‌جمهوری رسید سعی کرد با عوام‌فریبی، سیاست‌هایی کاملا مغایر با سیاست‌های سنتی آمریکا که با اقتصاد حمایتی کاملا مخالف است را انتخاب کند. آنجا کشوری است که مهد لیبرالیسم اقتصادی است ولی ترامپ آمد اقتصاد را حمایتی کرد، تعرفه‌های گمرکی وضع کرد؛ یک مدتی هم این رویه رونق گرفت و تعدادی از افرادی از طبقه‌های فرودست جامعه که به ترامپ هم رای داده بودند، اشتغال پیدا کردند اما به تدریج رو به افول رفت چون آن سیاست کارآمد نبود. با شیوع کرونا و شدت گرفتن آن در آمریکا، این مسائل هم عملا خنثی شد.»

پزشکان از روز اول معتقد بودند که ترامپ دچار مشکلات روانی است

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل اظهار کرد: «من شخصا فکر نمی‌کردم در دور قبل هم، آقای ترامپ انتخاب شود ولی اینبار وضع بسیاری بدی دارد و به ویژه روش مبارزه انتخاباتی خود را بسیار رنگ اوباشانه داده است. به جو بایدن ایرادهایی را وارد می‌کند که در سطح ادب دیپلماتیک و سیاسی قابل قبول نیست. ترامپ چند روز پیش گفته بود اگر وضعیتی پیش بیاید که انتخابات طبق میل وی به نتیجه نرسد، این زن دیوانه یعنی رئیس مجلس نمایندگان، رئیس‌جمهور خواهد شد. کسی که رئیس مجلس مملکت خود را زن دیوانه خطاب بکند، قابل تایید در هیچ کجای دنیا نیست. ترامپ، بایدن را متهم می‌کند به مسائلی که بیشتر به خود ترامپ می‌چسبد. برای نمونه وقتی می‌گوید بایدن دیوانه است، این دیوانگی را باید پزشکان روانکاو نظر بدهند که از روز اولی که ترامپ انتخاب شد نظر این روانکاوان این بود که ترامپ دچار مشکلات روانی است.»

نزدیک‌ترین افراد به ترامپ نشسته‌اند و درباره رفتارهای جنون‌آمیز وی کتاب نوشته‌اند

فریدون مجلس اضافه کرد: «فقط به همین خلاصه نمی‌شود که ترامپ از سازمان‌های بین‌المللی از کنوانسیون‌ها و قراردادها بیرون رفته باشد، بلکه ده‌ها همکار از وزیر و مشاور و دستیار و ... را به تدریج بیرون کرده است. نزدیک‌ترین افراد به ترامپ نشسته‌اند و درباره رفتارهای جنون‌آمیز وی کتاب نوشته‌اند.»

وی تاکید کرد: «قضاوت من این است در این شرایط اگر قرار باشد به نظرسنجی‌های انتخاباتی کمترین اهمیتی قائل باشیم، این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ هیچ شانسی برای انتخاب مجدد ندارد. این نظر شخصی من است. اکنون مخالفان ترامپ برخلاف دوره قبل که بسیاری از آن‌ها قهر کردند و در انتخابات شرکت نکردند، این بار به یک هماهنگی رسیده‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند، در حالی که بسیاری از موافقان شخصی ایشان، اینبار شرکت نمی‌کنند و حتی از درون حزب جمهوری‌خواه، حتی از اعضای مجلس نمایندگان و سناتورهای حزب جمهوری‌خواه، کسانی هستند که اعلام کرده‌اند رای نخواهند داد.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به مساله تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا گفت: «سیاست ترامپ در قبال ایران موفق بوده است و توانسته است اقتصاد ایران را فلج کند، توانسته است مقابل تجارت خارجی ایران بایستد، در سطح بین‌المللی ایران را توانسته است از خدمات بانکی و ... محروم کند، توانسته است تمام کشورهایی را که ربطی به آمریکا ندارند را تابع تحریم انحصاری خود کند. ۲ مساله بد بودن ترامپ و سیاست وی در قبال ایران مطرح است. ترامپ دلش به حال ایران نسوخته است، مردم ایران از این تحریم‌ها رنج می‌برند، تورم بالا در قیمت‌ها و پایین آمدن ارزش ریال نتیجه اقدامات ایشان است. این به کنار اما متاسفانه در داخل ایران هم کسی دلش به حال مردم نسوخته است. ترامپ به سیاست خود در قبال تضعیف کشور ایران ادامه می‌دهد و یک نوع جنگ فرسایشی دارد. ترامپ چند هفته است که اعلام می‌کند سورپرایزی دارد که من امیدوارم این سورپرایز وی خطرناک نباشد چون از آدم دیوانه‌ای مانند ترامپ، چیزی بعید نیست.»

ترامپ شانس چندانی در انتخابات نخواهد داشت

رضا فرجی‌راد اما در این باره ضمن اشاره‌ای کوتاه به انتخابات امریکا، به روابط این کشور و تاثیر این انتخابات بر جمهوری اسلامی ایران پرداخت. او معتقد است استراتژی ایران در برابر ایالات متحده امریکا مهمتر از این است که ترامپ یا بایدن به کاخ سفید راه پیدا کنند. او ایران را نیازمند یک برنامه جدید چهارساله می‌داند. این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌ها دونالد ترامپ از جو بایدن عقب است، گفت: «کرونا هم نشان می‌دهد که آمریکا را به زودی نه تنها رها نخواهد کرد بلکه ممکن است در ماه‌های آینده اوج بگیرد و با سیاست کرونایی که ترامپ انتخاب کرده، تا انتخابات آمریکا وضعیت داخلی ترامپ بهتر که نمی‌شود، بلکه بدتر هم خواهد شد. مگر اینکه جو بایدن اشتباهاتی اساسی داشته باشد و شانس ترامپ را بیشتر کند. روند فعلی اما به خاطر 40 میلیون بیکار تحت تاثیر کرونا و ادامه روند کرونا که بیشتر هم خواهد شد، نشان می‌دهد ترامپ شانس چندانی در انتخابات نخواهد داشت.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجه ادامه داد: «اگر در انتخابات آمریکا، مجددا آقای ترامپ انتخاب شود، ما باید یک استراتژی 4 ساله تدوین کنیم که چکار می‌خواهیم انجام دهیم. اما اگر آقای جو بایدن انتخاب شد، انتخاب ما هم طور دیگر خواهد بود. تا امروز دموکرات‌ها تمایل خود را برای حفظ برجام نشان داده‌اند. اگر این روند ادامه پیدا کند باید مذاکرات شروع شود آن هم به شرطی که آمریکا تحریم‌ها علیه کشورمان را پایان دهد، به برجام برگردند و آن را رسما اعلام کنند و گشایشی در اقتصاد ایران صورت بگیرد تا مذاکرات انجام شود.»

فرجی‌راد تاکید کرد: «من مطمئنم که برجام اعتباری برای دموکرات‌ها است به ویژه اینکه خود شخص بایدن در قضیه برجام دخالت داشته است آن هم به عنوان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا. لذا اگر بخواهند خودشان هم برجام را انکار کنند، برای حزب دموکرات بد خواهد شد. ضمنا نباید فراموش کنیم که آقای اوباما بر روی بایدن نفوذ دارد و برجام اعتبار آن‌هاست. این افراد از روی لجبازی با ترامپ هم که باشد به اعتقاد من مذاکرات را با کشورمان شروع خواهند کرد.»

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به این احتمال که دونالد ترامپ در چهار سال آینده رئیس‌جمهوری آمریکا باشد، گفت: «در این صورت باید یک استراتژی چهار ساله انتخاب کنیم که چه کاری باید انجام شود. نمی‌شود همین روند تحریم‌های صددرصدی و تورم ادامه پیدا کند. طبیعتا کشور نیاز به استراتژی جدید دارد. من تصورم نمی‌کنم ترامپ در دوره دوم هم دنبال درگیری باشد. ترامپ از دوره اول هم به دنبال این بود که نیروهای آمریکا را از سرتاسر دنیا کم کند، از عراق، افغانستان، آلمان، کره، ژاپن و سوریه و ... به آمریکا برگرداند؛ و دنبال این نیست که هزینه کند. وی اعلام کرد اگر کشوری می‌خواهد به آن‌ها کمک نظامی کنیم باید پول و هزینه آن را پرداخت کند. به اعتقاد من باید استراتژی تدوین کرد و بدانیم چیکار می‌خواهیم بکنیم.»

یک آینده‌پژوه و تئوریسین سیاست بین‌الملل اما معتقد است که در انتخابات پیش روی ایالات متحده آمریکا، شانس ترامپ برای موفقیت بیشتر است و در صورت پیروزی پرونده تهران و فشار بر ایران می‌تواند جنبه‌های شدیدتری به خود بگیرد تا ایران را پای میز مذاکره بکشاند. مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با پانا گفت: «آنچه که سینگال‌های موجود نشان می‌دهد، این است که عناصر موثر در سیاست ایالات متحده آمریکا، اکنون در بافت ناشی از تاثیر بحران کرونا، در بافت موقعیتی "لرزان" قرار دارد. انتخاب جو بایدن، به عنوان کاندیدای اصلی دموکرات‌ها، تلاشی است در جهت ایجاد نوعی القا به افکار عمومی طرفدار حزب دموکرات، در ترسیم جو بایدن به یک ژنرال کهنه‌کار سیاسی ویژه تا به شکست ترامپ تبدیل شود.»

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: «حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا بعد از شکست‌های پی در پی که در رویایی با ترامپ داشت، از آنجا که استیضاح نتوانست موفق شود و از سوی دیگر که نتوانست در ارائه یک کاندیدای اعجاب‌برانگیز و دارای ویژگی‌های شکل‌دهنده به تغییر و تحول در افکار عمومی دست یابد و در نهایت ژنرال بزرگ سوسیالیست خود را قربانی روی کار آمدن جو بایدن کرد، اکنون نیز در پی ترسیم هیبتی از جو بایدن به عنوان یک افسر کهنه‌کار سیاسی عالی‌رتبه و دارای قدرت و توان مبارزه با ترامپ است. در حالیکه بر این باور هستم که جو بایدن تاکنون با وجود تجارب سنگین خود، نتوانسته است در روند مبارزات انتخاباتی در دوران مبارزات درون حزبی از خود شخصیتی کاریزماتیک و فربه نشان دهد. تنها نکته‌ای که از او گفته می‌شود آن است که او دارای سوابق بالای سیاسی است، اما در عین حال سن و فیزیولوژی او در مقابل ترامپ با وجود نزدیکی سن با وی، در ایجاد فضای رقابتی بین او و ترامپ، تردید ایجاد می‌کند.»

بایدن آنچنان که باید و شاید نتوانسته در برابر ترامپ قد علم کند

این پژوهشگر روابط بین‌الملل اضافه کرد: «هرچند که اکنون در ایالت‌های مختلفی به ویژه ایالت‌های شمال شرق آمریکا طبق نظرسنجی‌ها، جو بایدن جلوتر قرار دارد، اما اینکه او بتواند در کل ایالات متحده آمریکا، آنچنان که باید و شاید به عنوان یک کاندیدای اعجاب‌برانگیز در برابر ترامپ قد علم کند، جای تردید وجود دارد. این تحلیل در باب کشوری است که اساسا در هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات خود همواره در انتخابات ریاست‌جمهوری شگفتی‌ساز بوده‌ است. در حافظه نزدیک می‌توانیم به بوش پسر اشاره کنیم که قبل از انتخابات خود در دور دوم، حمله به عراق را شکل داد و با این حمله زمینه‌های متفاوتی در ارتباط با انتخابات خود در آن سال فراهم ساخت و اکنون هم برخی معتقد هستند اگر فشارها بر ترامپ افزایش پیدا کند، به طبع او احتمال دارد به کشوری مانند ایران در آستانه انتخابات آینده، حملات نظامی انجام دهد.»

مطهرنیا در ادامه اظهار کرد:‌ «از طرف دیگر باید این منطق را بپذیریم که در سال 2016 با وجود اینکه همگان اذعان داشتند که هیلاری کلینتون به عنوان یک کاندیدای قدر احتمال پیروزی خواهد داشت، حدود 20 روز قبل از انتخابات نوامبر سال 2016 ورق به نفع ترامپ تغییر پیدا کرد. آنچه که اکنون دیده می‌شود با توجه به حمایت‌های باراک اوباما و ژنرال‌های کهنه‌کار حزب دموکرات از جو بایدن، این است که در برخی از ایالت‌های قابل تامل، جو بایدن پیشی گرفته است و این به طور طبیعی در بافت موقعیتی ناشی از حمایت‌های حزب دموکرات در ارتباط با جو بایدن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. اما آیا این وضعیت استمرار خواهد داشت؟ احیانا اگر ترامپ بتواند در برابر کرونا موفق شود و دوباره با اندکی تغییر و تحول در دورانی که ما شاهد افت اثر ویروس کرونا خواهیم بود او بتواند بار دیگر اشتغال‌ها را در ایالت‌های متحده آمریکا جان تازه‌ای ببخشد، آیا باز هم جو بایدن برگ برنده‌ای در این ایالت‌ها خواهد داشت؟ این‌ها بحث‌هایی است که فعلا باید منتظر بمانیم.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «با توجه به بحران کرونا و پیامدهای آن و وضعیت ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های گوناگون به ویژه اقتصاد، احتمال هر گونه دگرگونی در انتخابات ایالات متحده آمریکا وجود دارد. ولی در مجموع شانس ترامپ بیشتر از جو بایدن است.»

هرچند که اکثر تحلیلگران بر شانس پیروزی بیشتر جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا تاکید دارند، اما احتمال‌هایی را هم در نظر می‌گیرند و شانس‌هایی را هم هنوز برای نامزد حزب جمهوری‌خواه قائل هستند، شانس‌هایی که آن‌ها را با اما و اگرهایی گره زده‌اند و تحقق آن‌ها را مستلزم عملکرد ترامپ در روزهای مانده به انتخابات می‌دانند. حال که هنوز طبق نظرسنجی‌ها جو بایدن پیشتاز است، مناظره‌های بین ترامپ و بایدن نیز از هفته آینده آغاز می‌شود تا رقابت داغ‌تر شود. مناظره‌هایی که به نظر تحلیلگران نقش موثری در تصمیم‌گیری آرای خاکستری دارند تا نظرسنجی‌ها را هم عینی‌تر کرده و تصویر روشنی از پنجاه‌و‌نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا که قرار است در روز 13 آبان برگزار شود، به دست دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار