اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

کرونا در کشور شعله‌ور شد

تهران (پانا) - با توجه به تعطیلی‌ها و سفرهای انجام شده و کاهش میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های گذشته، روند ابتلا و بستری بیماران به علت ویروس کرونا افزایش یافته و بنا به گفته وزیر بهداشت کرونا در کشور شعله‌ور شده است.

کد مطلب: ۱۱۲۵۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
کرونا در کشور شعله‌ور شد

در نخستین روزهای مهرماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون تعداد ۴۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش روند ابتلا به کرونا در کشور

ویروس کرونا از ابتدای شیوع تاکنون نشان داده که کاملا خود را با رفتار جامعه هماهنگ می‌کند و هرچه میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم باشد، میزان ابتلا و بستری به این ویروس افزایش خواهد داشت. این موضوع را سخنگوی وزارت بهداشت نیز تاکید کرده است. سیماسادات لاری در هفته‌ای که گذشت از افزایش روند ابتلا و بستری ناشی از کرونا در کشور خبر داد و اعلام کرد که استفاده از ماسک از سوی مردم و شاغلان صنوف و صنایع کاهش محسوس یافته است. لاری با اشاره به کاهش محسوس رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از سوی مردم، تاکید کرد که بر اساس آخرین بررسی‌ها و آمارهای به روز شده در حوزه بهداشت محیط، میزان استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز و اماکن عمومی ۵۹.۱۲ درصد گزارش شده که با کمال تاسف شاهد کاهش ۱۶.۴۵ درصدی میزان استفاده از ماسک نسبت به هفته قبل از آن هستیم. همچنین میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۶۴.۲ درصد گزارش شده که کاهش ۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد. به گفته او، آخرین آمارها نشان می‌دهد که میزان استفاده از ماسک توسط شاغلان صنوف و صنایع ۶۳.۲۵ درصد و توسط کارمندان اداره‌ها و بانک‌ها ۸۲.۱۶ درصد است که متاسفانه شاهد روند کاهشی محسوس در میزان استفاده از ماسک در این گروه‌ها نیز هستیم.

کرونا در کشور شعله‌ور شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور گفت موج دوم بیماری مهار و تا حد زیادی کنترل شد، اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت‌ها، شعله‌های جدیدی از بیماری را مشاهده شده است. در حالی که ممکن است ۹۰ درصد افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند با عدم رعایت همان ۱۰ درصد، حداقل‌ها می‌توانند حداکثرهارا زیر سوال ببرند. مردم بدانند که همکاران من بیش از این نیازمند حمایت همگانی هستند و نیک می‌دانیم که این روزهای سخت هم می‌گذرد.

خطر ۶۰۰تایی شدن مرگ و میر روزانه کرونا

بحران کرونا به حدی رسیده است که موج سوم آن زودتر از پیش‌بینی‌ها در کشور آغاز شده است. پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیک سوم کرونا و با بیان اینکه این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست، گفت موج سوم کرونا شروع شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم. او همچنین از مسئولان خواست که بحران کرونا را جدی‌تر بگیرند و تاکید کرد: نباید صبر کنیم که شرایط بحرانی شود و بعد به دنبال حل آن بحران باشیم. شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین دکتر حریرچی در نموداری که نشان دادند، در آبان ماه مرگ و میر ناشی از کرونا به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد، البته امیدواریم که این تخمین هیچ وقت محقق نشود، ولی اگر برنامه‌ ریزی درستی نداشته باشیم و این تخمین واقعی شود، واقعاً یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد.

درخواست بازگشت محدودیت‌ها

کلانشهر تهران از ابتدای شیوع ویروس کرونا جزو استان‌های قرمز بیماری بوده است. در هفته‌ای که سپری شد نیز علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تهران وارد موج سوم کرونا شده و اگر مداخلات جدی صورت نگیرد هفته‌های سختی پیش رو است، گفت نامه‌ای از طرف ستاد کرونای استان تهران برای بازگشت محدودیت‌های کرونایی به ویژه بحث دورکاری در استان تهران به وزیر بهداشت ارسال شده است و طی این نامه درخواست کرده‌ایم که مجموعه محدودیت‌های کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی در گروه‌های ۳ و ۴، به خصوص بحث دورکاری در سطح استان تهران مجدداً بازگردانده شود.

آمار تصادفات رانندگی در نیمه نخست امسال

سازمان پزشکی قانونی از مرگ ۶۳۳۲ نفر در حوادث رانندگی ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه در کشور خبر داد و اعلام کرد که در پنج ماهه نخست سال جاری شش هزار و ۳۳۲ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات هفت هزار و ۵۶۰ نفر بود، ۱۶.۲ درصد کاهش یافته است.طی این مدت از کل تلفات تصادفات، پنج هزار و ۱۸۶ نفر مرد و یکهزار و ۱۴۶ نفر زن بودند. در این مدت چهار هزار و ۱۷۱ نفر در مسیرهای برون شهری، یکهزار و ۷۱۳ نفر در مسیرهای درون شهری، ۴۱۵ نفر در مسیرهای روستایی، پنج نفر در راه های اختصاصی و ۲۸ نفر نیز در سایر مسیرها جان خود را از دست دادند. همچنین در پنج ماهه نخست امسال استان های تهران با ۴۸۷، فارس با ۴۵۴ و اصفهان با ۴۰۰ فوتی بیشترین و استان های ایلام با ۴۳، چهارمحال و بختیاری با ۹۴ و یزد با ۹۸ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند. در حوادث رانندگی مرداد امسال یکهزار و ۴۷۴ نفر در تصادفات جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴.۷ درصد کاهش یافته است. آمار مصدومان ارجاعی به پزشکی قانونی نیز در مرداد ماه با ۲۱ درصد کاهش نسبت به مرداد سال قبل، به ۲۷ هزار و ۴۲۸ نفر رسیده است.

سیر کاهشی مهاجرت نخبگان

مهاجرت نخبگان از کشور یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌‌ها در کشور است که طی دو دهه گذشته شدت بیشتری داشته است. سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از سیر کاهشی مهاجرت نخبگان در سال‌های اخیر خبر داده و گفته است که برخلاف بسیاری نقل و حدیث ها آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که مهاجرت نخبگان کشور نسبت به نرم های بین المللی اعداد بزرگ و بالایی نیست. به گفته او، طی چند سال اخیر موفق شده ایم بیش از 1800 نخبه را از 100 دانشگاه برتر دنیا به کشور برگردانیم.

درخواست برای درج شدن نام مادر در کارت ملی

ثبت نام مادر در شناسنامه الزامی است اما کارت ملی افراد بی‌بهره از نام مادران است. در هفته‌ای که سپری شد معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از درخواستش از وزیر کشور برای درج شدن نام مادر در کارت ملی خبر داده و گفت که طی مکاتبه‌ای حدود دو هفته قبل، از وزیر کشور درخواست کردم همانطور که در شناسنامه نام مادر کنار نام ‎#پدر امده، در کارت ملی هم از این به بعد نام مادر درج شود تا هر ایرانی بنام پدر و مادر، هر دو، شناخته شود.

ماجرای جلوگیری از نامگذاری خیابانی به نام «شجریان»

۲۷ فروردین ماه سال گذشته اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه ۲ به نام «محمدرضا شجریان» موافقت کردند. حالا پس از گذشت یک سال و نیم از مصوبه شورا نامه‌ای محرمانه افشا شده که نشان می‌دهد در همان مقطع محسن هاشمی، رئیس شورا از شهردار تهران خواسته که مصوبه را اجرا نکند. محسن هاشمی در هفته‌ای که سپری شد در واکنش به انتشار نامه‌ جلوگیری از نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان گفت که این موضوع بسیار قدیمی و مربوط به یک سال پیش است. در شورا درباره آن صحبت شد و به این دلیل که کار جنبه تخریبی داشت به این نتیجه رسیدیم که سخنگوی شورای شهر با قاطعیت به این موصوع پاسخ دهند و روشنگری کنند. هاشمی تاکید کرد: هدف این کار روشنگری نبود و تخریبی بود. در نامه نوشته نشده که موضوع منتفی است، بلکه نوشته شده برای اینکه این موضوع حل شود صبر کنید و فکر نمی کنم نگرانی درباره این موضوع وجود داشته باشد و نگران نشوید.

توافق «پادگان 06» منتفی نشده است

پروژه تعیین تکلیف پادگان 06 سال‌های قبل کلید خورد و قرار بود برج های سربه فلک کشیده زیادی در این 50 هکتار ساخته شود؛ اما با روی کار آمدن پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران، ماجرا تغییر کرد. وی زمانی که به عنوان کاندیدای صندلی سبز شهرداری تهران به بیان برنامه‌های خود می‌پرداخت اعلام کرد می‌خواهد درهای پادگان 06 را به عنوان یک بوستان عمومی به روی مردم تهران باز کند. پیش از تابستان امسال آیین آغاز عملیات احداث بوستان ارتش و تبدیل پادگان ۰۶ به فضای سبز شهری برگزار شد تا مفاد تفاهمنامه ارتش و شهرداری تهران اجرا شود. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز از تلاش برای بازگشایی بوستان ارتش در هفته دفاع مقدس خبر داده بود اما اواخر تیرماه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از منتفی شدن تفاهمنامه ارتش و شهرداری درخصوص پادگان 06 به دلیل اعتراض اعضای شورا خبر داد. البته پس از اظهارات محسن هاشمی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرد که منتفی شدن توافق پادگان ۰۶صحت ندارد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران اخیرا در مصاحبه‌ای درباره آخرین وضعیت پادگان ۰۶ و برنامه‌های شهرداری تهران در همکاری با ارتش گفت: «من به شخصه اطلاع جدیدی از اینکه ارتش خواسته جدیدی را در رابطه با این پروژه مطرح کرده باشد، نشنیدم و به نظر می‌رسد که کل پروژه فعلا متوقف است، اما چرایی این مساله براى ما مشخص نیست.» عبدالرضا گلپایگانی درباره اظهارات سخنگوی شورای شهر تهران مبنی بر متوقف شدن پروژه پادگان 06 اظهار کرد: «موضوع پادگان 06 فرایندی طولانی مدت بوده است. توافق صورت گرفته با ارتش، پس و پیش‌هایی داشته است و اکنون در جایی قرار گرفتیم که از منظر حقوقی، قانونی و شهرسازی، توافق 06 توافق محکمی است و اصلا موضوع اینکه گفته شود، توافق منتفی شده مطرح نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار