طرح‌های ۹ در ۹۹ منابع طبیعی اصفهان؛

جنگل‌کاری اقتصادی و زراعت چوب در ۹۵۰ هکتار اجرا می شود

اصفهان ( پانا) - رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره روند اجرای طرح های ۹ در ۹۹ و توسعه جنگل‌کاری اقتصادی توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۲۳۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد
جنگل‌کاری اقتصادی و زراعت چوب در ۹۵۰ هکتار اجرا می شود

مرتضی برزو زاده در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: در راستای تحقق شعار ۹ در ۹۹ ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اجرای ۹ طرح محوری تا پایان امسال در عرصه‌های طبیعی کشور پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه جنگل‌کاری اقتصادی، زراعت چوب و شناسایی ذخیره‌گاه‌های جنگلی از مهمترین اهداف اداره منابع طبیعی استان اصفهان است، افزود: امسال گونه‌های جنگلی دارای ارزش اقتصادی در ۵۵۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان‌های ییلاقی سمیرم، خوانسار، چادگان، فریدن، بویین و میاندشت کاشته می‌شود که می‌توان از محصولات یا چوب آنها استفاده کرد.

رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه در طرح جنگل‌کاری اقتصادی، بادام دیم کاشته می‌شود، ادامه داد: این طرح در اراضی ملی با مشارکت مردم تا پایان سال جاری اجرا خواهد شد.

برزو زاده، زراعت چوب در سطح ۴۰۰ هکتار را از دیگر طرح‌های در دست اجرای استان در راستای تحقق شعار ۹ در ۹۹ برشمرد و گفت: با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال، طرح زراعت چوب به منظور کاهش فشار از روی جنگل‌های طبیعی در سطح کشور اجرا می‌شود که هدف آن تولید چوب با گونه‌های زود رشد مانند اکالیپتوس، صنوبر و گز شاهی است.

وی با اشاره به اینکه این گونه‌های زود رشد در مدت هفت سال به مرحله بهره برداری می‌رسد، اضافه کرد: اکالیپتوس، صنوبر و گز شاهی به آب زیادی نیاز دارند از این رو با همکاری سازمان آب و فاضلاب و شهرک‌های صنعتی پساب فاضلاب صنایع بزرگ، آب تصفیه خانه‌ها برای این گونه‌ها رهاسازی خواهد شد و افزایش فضای سبز، تولید اکسیژن، تأمین خوراک کارخانه‌ها و صنایع چوب و جلوگیری از استفاده پساب در تولید محصولات غذایی از دیگر مزایای این طرح است.

شناسایی ۱۴۵۰ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در استان اصفهان

رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در ادامه به شناسایی یک هزار و ۴۵۰ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در شهرستان نطنز اشاره و اظهار کرد: این طرح با هدف حفاظت از گونه‌های کمیاب خودرو و دارای ارزش ژنتیکی و زیست محیطی یا در معرض خطر انقراض است و ذخیره‌گاه جنگلی شهرستان نطنز به دلیل وجود دو گونه بادامک و بنه "پسته وحشی" به زودی حصارکشی و حفاظت خواهد شد.

برزوزاده واگذاری پارک‌ها و نهالستان‌های جنگلی به بخش خصوصی را از دیگر برنامه‌های استان عنوان کرد و افزود: مدیریت پارک‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و تنها یک پارک هشت هکتاری در شهرضا وجود دارد که مراحل واگذاری آن نیز در حال انجام است.

گونه‌های غیربومی در رویشگاه‌های طبیعی کاشته نمی‌شود

وی ادامه داد: امسال مدیریت ۳۰ هکتار نهالستان در نجف آباد به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ این نهالستان به عنوان نهالستان مادر زیر نظر اداره منابع طبیعی استان است.

رئیس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: این طرح‌ها مشارکتی است و اعتبار خاصی برای آن پیش بینی نشده است.

برزوزاده با اشاره به اینکه سه طرح جنگل‌کاری ۹ در ۹۹ در جنگل‌های طبیعی غرب و جنوب استان اصفهان اجرا نمی‌شود، افزود: برنامه‌های حفاظتی این جنگل‌ها در طرح ۹ در ۹۹ در دستور کار است.

وی با تاکید بر اهمیت حفاظت از جنگل‌های طبیعی، تصریح کرد: برای جنگل‌کاری و توسعه جنگل در رویشگاه‌های طبیعی از گونه‌های بومی استفاده می‌کنیم و گونه‌های غیربومی را نمی‌توان استفاده کرد.‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار