استاندار گیلان:

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده از فناوری‌های روز و کشت‌های تلفیقی

رشت (پانا) - استاندار گیلان با اشاره به اهمیت صیانت از جنگل و محیط زیست و لزوم هدایت تسهیلات فراگیر یا توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری به زراعت چوب گفت: برای توجیه اقتصادی فعالیت زراعت چوب باید با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نسبت به استفاده از فناوری های روز اهتمام ورزیم.

کد مطلب: ۱۱۲۱۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
لزوم بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای استفاده از فناوری‌های روز و کشت‌های تلفیقی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع صبح امروز در جلسه ستاد زراعت چوب استان، تلاش برای جلوگیری از تخریب جنگل و توسعه آن را یک امر ضروری و مهم ذکر و اظهار کرد: منابع زیست محیطی به عنوان سرمایه‌ ای ارزشمند متعلق به نسل‌های آینده است که باید در حفظ آن کوشا باشیم و در این مسیر زراعت چوب می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی به برگزاری جلسه پیرامون زراعت چوب در نهاد ریاست جمهوری اشاره و همکاری قوای مقننه و قضائیه در این خصوص را یک ظرفیت دانست و افزود: در سال‌جاری به سبب تلاش های صورت گرفته در جهت تدوین شیوه نامه و اقدامات مثبت در این راستا، امیدواریم دستاوردهای خوبی را شاهد باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت تدوین برنامه جامع زراعت چوب برای سال آتی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تأکید و تصریح کرد: مردم گیلان و سازمان‌های مردم نهاد در خصوص مسائل زیست محیطی، پرداختن به طبیعت و حفظ منابع جنگلی زبانزد و در کشور پیشتاز هستند که باید کوشید تا این فرهنگ غنی، ماندگار بماند.

وی صیانت از جنگل و محیط زیست را مهم ارزیابی کرد و در کنار آن آگاهی بخشی در جهت جلوگیری از آسیب های اجتماعی اجرای طرح زراعت چوب را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در راستای انجام یک فرآیند اطلاع رسانی گسترده در جهت افزایش سطح آگاهی مردم، کمیته ای با حضور دستگاه های متولی و نماینده سازمان های مردم نهاد تشکیل و در این خصوص اقدامات اثرگذاری با همکاری رسانه ها و صدا و سیمای ملی و استانی صورت می گیرد.

استاندار گیلان به وجود اراضی مستعد برای انجام فعالیت های کشاورزی به ویژه زراعت چوب و باغی در عرصه های منابع طبیعی استان اشاره و ضرورت استفاده از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و توسعه تولید را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: ظرفیت‌‌های توسعه‌ای گیلان، احداث کارخانجات تولید مواد سلولزی و پالت در استان با اشتغال بیش از ۲۲ هزار نفر ما را ملزم به حرکت در مسیر زراعت چوب برای تأمین مواد اولیه آن واحدهای تولیدی، حفظ اشتغال پایدار و تحقق شعار جهش تولید می‌کند.

وی به تاکید رئیس جمهوری در خصوص توجه به موضوع زراعت چوب و لزوم هدایت تسهیلات فراگیر و یا توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری به این مسیر اشاره و خاطرنشان کرد: برای توجیه اقتصادی فعالیت زراعت چوب باید با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نسبت به استفاده از فناوری های روز و کشت‌های تلفیقی اهتمام جدی داشته باشیم.

دکتر زارع بر ضرورت تشدید نظارت ها بر اجرای طرح زراعت چوب تأکید کرد و با بیان اینکه قطع درخت های دست کاشت و جایگزینی مجدد آن اقدامی در جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز است، گفت: در این مسیر باید نظارت ها به حدی باشد که از تغییر کاربری تحت عنوان زراعت چوب جلوگیری بعمل آید.

وی با تأکید بر اینکه چوب استحصالی از اجرای طرح زراعت چوب باید در استان مصرف و از خروج آن بدون مجوز ممانعت شود، افزود: باتوجه به ظرفیت موجود زراعت چوب در بالغ بر ۱۷ هزار هکتار از اراضی استان، کاشت درخت در یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی طی سه سال گذشته، اجرای طرح در سه هزار و ۵۰۰ هکتار در سالجاری و به همین میزان در سال های آتی، به طور قطع فراتر از تعهد شش هزار و ۶۰۰ هکتاری پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه گام برداشته می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار