شفیع پور به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیسوادی اعلام کرد:

بیسواد زدایی و فقر زدایی از اهداف مهم معمار انقلاب بود

تهران (پانا) - شفیع پور معاون سواد آموزی در جلسه شورای اداری هفتگی سوادآموزی ضمت تبریک روز جهانی مبارزه با بیسوادی با تاکید بر میزان و کیفیت سواد بر توسعه پایدار سواد را مایه عزت و اقتدار و قدرت و امنیت یک کشور و شهروندان آن بیان کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۱۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
بیسواد زدایی و فقر زدایی از اهداف مهم معمار انقلاب بود

میررضاشفیع پور، معاون سواد آموزی در جلسه شورای اداری هفتگی سوادآموزی که در روز 8 سپتامبر سال 2020 میلادی مصادف با 18 شهریور سال 1399 شمسی که به مناسبت روز جهانی سواد آموزی برگزار شد با تسلیت ایام عزای حسینی گفت: شعار امسال «آموزش و یادگیری سواد در بحران کووید ۱۹ و بعد از آن» است. کووید 19 به ما نشان داد که سرنوشت همه ساکنان کره زمین به هم وابسته است. فقر و بی سوادی مانند کووید 19 می تواند کام همه انسان های بشر دوست را تلخ کند. همانطوری که یکی از شعارهای سال های گذشته؛‌سواد و صلح نام گذاری شده بود و لازمه سواد برای همه آرامش و دوری از خشونت است و اگر نا امنی در عرصه زندگی بشر رخ دهد چالش بی سوادی را بیشتر می کند و ما باید تلاش کنیم که از فرصت هایی که کووید 19 به ما وارد کرده استفاده بهینه کنیم و از ابزارهای نوین و جدید در راستای مبارزه با بی سوادی در فضای مجازی بهره کافی و وافی را ببریم و راه نو و طرح جدید در اندازیم و ‌پیام خود را به مخاطبین انتقال دهیم. متأسفانه خیلی از کشورها که در چرخه خشونت و جنگ داخلی گرفتار شده اند محصول و نتیجه آن، به بی سوادی و فقر و آوارگی آنان تبدیل شده است و در آمارهای جهانی آمده که نزدیک به 40 درصد کودکان لازم تعلیم این نوع کشورها از قافله سوادآموزی عقب می مانند. نمونه این کشورها در خاورمیانه و در پیرامون کشور خودمان، از جمله افغانستان. دیده می‌شود.

وی در ادامه در رابطه با اهمیت سواد گفت: میزان سواد و کیفیت آن، یکی از مهم ترین شاخص های توسعه پایدار و همچنین از بین بردن فقر است. سواد مایه عزت و اقتدار و قدرت و امنیت یک کشور و شهروندان آن می شود. انسان‌ها به هر میزان باسوادتر و آگاه تر می شوند به همان میزان مسئولیت پذیر تر و توسعه یافته تر می شوند. ذهن های توسعه یافته افراد جامعه، به توسعه پایدار جوامع کمک می کند.
معاون سواد آموزی اداره کل شهر تهران در رابطه با سواد در جهان امروز گفت: خوشبختانه در سیر تکاملی جهان و بخصوص در قرن 21 علی رغم برخی از نابسامانی ها، اقتصادی، اجتماعی و بی عدالتی ها در قیاس با جهانی که گذشت، جهانی با سوادتر، متکامل تر و انسانی تر داریم.

در قرن حاضر که بالاترین رقم جمعیتی را در خود جای داده ( قریب به 8 میلیارد نفر) به یمن سواد فرا گیرتر از گذشته، کیفیت زیست و زندگی بشر متحول تر وبهتر شده است، چنانچه بخواهیم کل تاریخ را فشرده سازی کنیم و آن را در21 ثانیه خلاصه کنیم، تحولات و تغییر حاصل شده در دو ثانیه آخر برابر است با کل تاریخ گذشته بشر و حتی چندین برابر آن است. لذا این انقلابات پی در پی علمی و خلاقیت‌ها و نو آوری ها حیرت آور امروزی، ریشه در سواد و آگاهی های روز افزون ساکنان کره زمین دارد.

شفیع پور در رابطه با تاربخ سواد آموزی در کشورمان یاد آوری کرد:‌درایران بزرگ و عزیزمان طی 100 سال اخیر ، تحولات بزرگی در حوزه سواد رخ داده است، به طوری که در یکصد سال پیش میزان تقریبی جمعیت ایران کمتر از ده میلیون نفر بود ولی متأسفانه تعداد بی سوادان بالای 95 درصد بودند، در حالی که امروز جمعیتی بالغ بر 83 میلیون نفر داریم وخوشبختانه بالای 95 درصد افراد با سواد (پایه) هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: این تغییرات کمی و کیفی جمعیت در یک قرن اخیر برای کشورمان فرصت های زیادی خلق کرده است. امیدوارم که با برنامه و سیاست های اتخاذ شده در آینده‌ای نزدیک به خط پایان بی سوادی(پایه) برسیم و همزمان و هم عرض با پیکار با بی سوادی، چهره کریه و زشت فقر و نابرابری کاهش و از سیمای کشورمان رخت بر بندد.

شفیع پور افزود: از اهداف بزرگ معمار و بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام (ره)، بیسواد زدایی و فقر زدایی بود و برای رسیدن به این هدف عالی حضرت امام(ره) نیاز به عزم ملی اهم از دولت و ملت داریم.

در پایان شفیع پور ضمن تقدیر از تلاش همه همکاران نهضت سواد آموزی در اداره کل ؛ مناطق و همچنین ازحمایت های خوب مدیر کل شهر تهران، اعضای شورای معاونین و رؤسای مناطق و شورای پشتیبانی استان ،روز جهانی مبارزه با بیسوادی به همه همکاران در این عرصه مقدس تبریک گفت ودر انتهای جلسه آرزو کرد: به امید روزی که شعار جهانی "سواد برای همه" تحقق یابد و جهانی عاری از فقر، خشونت و تبعیض داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار