بررسی وضعیت نامزدهای انتخابات آمریکا در گفت‌وگوی پانا با مجلسی، تحلیلگر مسائل آمریکا؛

دوئل بایدن - ترامپ؛ مهمان بعدی کاخ سفید کیست؟

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل معتقد است سیاست‌ها و فعالیت‌های دونالد ترامپ طی سال‌های اخیر، حیثیت آمریکا را مخدوش کرده است به طوری که دیگر سناتورهای حزب جمهوری‌خواهد هم به وی رای نخواهند داد و ترامپ از شانسی برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا برخوردار نیست.

کد مطلب: ۱۱۲۱۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دوئل بایدن - ترامپ؛ مهمان بعدی کاخ سفید کیست؟

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با پانا درباره اعلام نامزدی «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» به عنوان نامزدهای رسمی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و وضعیت و سابقه فعالیت این دو شخص گفت: «دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود طی سال‌های اخیر، حیثیت آمریکا را مخدوش کرده است. آمریکا جامعه بزرگی است و مهاجرانی از سراسر دنیا به این کشور وارد شده‌اند. قوی‌ترین ارتش، قوی‌ترین اقتصاد و قوی‌ترین سیاست بین‌المللی دنیا را برقرار کردند و به همین توقعات مردم این کشور بالا بوده است و انتظار دارند سیاست‌مدارانی به مانند کلینتون، کندی در این کشور رئیس‌جمهوری کنند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: «به نظر من انتخاب دونالد ترامپ برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده، هنوز هم یک شوخی است، کسی فکر نمی‌کرد چنین شخصی با چنین جایگاهی بیاید رئیس‌جمهور آمریکا شود. وقتی که به جایگاه ریاست‌جمهوری رسید سعی کرد با عوام‌فریبی، سیاست‌هایی کاملا مغایر با سیاست‌های سنتی آمریکا که با اقتصاد حمایتی کاملا مخالف است را انتخاب کند. آنجا کشوری است که مهد لیبرالیسم اقتصادی است ولی ترامپ آمد اقتصاد را حمایتی کرد، تعرفه‌های گمرکی وضع کرد؛ یک مدتی هم این رویه رونق گرفت و تعدادی از افرادی از طبقه‌های فرودست جامعه که به ترامپ هم رای داده بودند، اشتغال پیدا کردند اما به تدریج رو به افول رفت چون آن سیاست کارآمد نبود. با شیوع کرونا و شدت گرفتن آن در آمریکا، این مسائل هم عملا خنثی شد.»

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل اظهار کرد: «من شخصا فکر نمی‌کردم در دور قبل هم، آقای ترامپ انتخاب شود ولی اینبار وضع بسیاری بدی دارد و به ویژه روش مبارزه انتخاباتی خود را بسیار رنگ اوباشانه داده است. به جو بایدن ایرادهایی را وارد می‌کند که در سطح ادب دیپلماتیک و سیاسی قابل قبول نیست. ترامپ چند روز پیش گفته بود اگر وضعیتی پیش بیاید که انتخابات طبق میل وی به نتیجه نرسد، این زن دیوانه یعنی رئیس مجلس نمایندگان، رئیس‌جمهور خواهد شد. کسی که رئیس مجلس مملکت خود را زن دیوانه خطاب بکند، قابل تایید در هیچ کجای دنیا نیست. ترامپ، بایدن را متهم می‌کند به مسائلی که بیشتر به خود ترامپ می‌چسبد. برای نمونه وقتی می‌گوید بایدن دیوانه است، این دیوانگی را باید پزشکان روانکاو نظر بدهند که از روز اولی که ترامپ انتخاب شد نظر این روانکاوان این بود که ترامپ دچار مشکلات روانی است.»

فریدون مجلس اضافه کرد: «فقط به همین خلاصه نمی‌شود که ترامپ از سازمان‌های بین‌المللی از کنوانسیون‌ها و قراردادها بیرون رفته باشد، بلکه ده‌ها همکار از وزیر و مشاور و دستیار و ... را به تدریج بیرون کرده است. نزدیک‌ترین افراد به ترامپ نشسته‌اند و درباره رفتارهای جنون‌آمیز وی کتاب نوشته‌اند.»

وی تاکید کرد: «قضاوت من این است در این شرایط اگر قرار باشد به نظرسنجی‌های انتخاباتی کمترین اهمیتی قائل باشیم، این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ هیچ شانسی برای انتخاب مجدد ندارد. این نظر شخصی من است. اکنون مخالفان ترامپ برخلاف دوره قبل که بسیاری از آن‌ها قهر کردند و در انتخابات شرکت نکردند، این بار به یک هماهنگی رسیده‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند، در حالی که بسیاری از موافقان شخصی ایشان، اینبار شرکت نمی‌کنند و حتی از درون حزب جمهوری‌خواه، حتی از اعضای مجلس نمایندگان و سناتورهای حزب جمهوری‌خواه، کسانی هستند که اعلام کرده‌اند رای نخواهند داد.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به مساله تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا گفت: «سیاست ترامپ در قبال ایران موفق بوده است و توانسته است اقتصاد ایران را فلج کند، توانسته است مقابل تجارت خارجی ایران بایستد، در سطح بین‌المللی ایران را توانسته است از خدمات بانکی و ... محروم کند، توانسته است تمام کشورهایی را که ربطی به آمریکا ندارند را تابع تحریم انحصاری خود کند. ۲ مساله بد بودن ترامپ و سیاست وی در قبال ایران مطرح است. ترامپ دلش به حال ایران نسوخته است، مردم ایران از این تحریم‌ها رنج می‌برند، تورم بالا در قیمت‌ها و پایین آمدن ارزش ریال نتیجه اقدامات ایشان است. این به کنار اما متاسفانه در داخل ایران هم کسی دلش به حال مردم نسوخته است. ترامپ به سیاست خود در قبال تضعیف کشور ایران ادامه می‌دهد و یک نوع جنگ فرسایشی دارد. ترامپ چند هفته است که اعلام می‌کند سورپرایزی دارد که من امیدوارم این سورپرایز وی خطرناک نباشد چون از آدم دیوانه‌ای مانند ترامپ، چیزی بعید نیست.»

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل تاکید کرد: «ما زمانی موفق می‌شویم که بتوانیم با دنیا تجارت داشته باشیم، بتوانیم با کشورها ارتباط داشته باشیم، دوست باشیم و بتوانیم منفور کشورها و ملت‌های دنیا نباشیم. ترامپ به آمریکا لطمه زده است و این کار وی و این لطمه خوردن آمریکا برای ما مردم ایران در داخل کشور هیچ خاصیتی ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار